研究者紹介システム

三輪 誠
ミワ タカシ
大学院海事科学研究科 海事科学専攻
准教授
船舶工学関係
Last Updated :2022/09/25

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院海事科学研究科 海事科学専攻
  • 【配置】

    海洋政策科学部 海洋政策科学科, 海事科学部 マリンエンジニアリング学科

学位

  • 博士(工学), 神戸大学
  • 船舶機関士の作業精度の向上と労力軽減に関する研究

授業科目

ジャンル

  • 環境・交通 / 航空・海運

コメントテーマ

  • 船舶機関
  • 機関整備

研究活動

研究分野

  • フロンティア(航空・船舶) / 船舶海洋工学

論文

  • 体感型シミュレータの提案と開発

    井川 博雅, 三輪 誠, 段 智久

    日本マリンエンジニアリング学会, 2019年10月, 第89回マリンエンジニアリング学術講演会 講演論文集, 日本語

    研究論文(研究会,シンポジウム資料等)

  • こわさない技術としての聴音棒による異常診断に関する研究(第1報)

    井川 博雅, 三輪 誠, 段 智久

    日本マリンエンジニアリング学会, 2018年10月, 第88回マリンエンジニアリング学術講演会講演論文集(岡山), pp.41 - 42, 日本語

    研究論文(研究会,シンポジウム資料等)

  • Proposal Study to Application of Existing Simulator for Next-Generation Maritime Education

    MIWA Takashi, Gamini Lokuketagoda, NAKAMURA Masumi, SASAWAKI Yuh, KADO Maki, UCHIDA Makoto

    IMLA ICERS Committee, 2018年10月, The 14th International Conference on Engine Room Simulators (ICERS 14 Manila), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • ERMスキル計測手法の検討について

    中村 真澄, 占部 大貴, 松永 直也, 小林 一平, 中根 教道, 中田 禅, 山下 訓史, 三輪 誠, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2018年10月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (88), 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • Engine Characteristic due to Cold Start of Diesel Engine

    Takuya Nakaguchi, Takashi Miwa, Ichiro Asano, Tomohisa Dan

    The Society of Naval Architects of Korea (SNAK), 2018年10月, 8th Pan Asian Association of Maritime Engineering Societies, Advanced Maritime Engineering Conference 2018 (Busan), pp.312 - 318, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • X-Ray High Speed Visualization and Measurement of Cavitation Flow in a Nozzle under Transient Injection Condition

    KOTANI Kazuya, Prasetya Rubby, NISHIHARA Ayumi, MIWA Takashi, SOU AKIRA, MOON Seoksu, Raditya Hendra Pratama, WADA Yoshitaka, UEKI Yoshiharu, YOKOHATA Hideaki

    ILASS International, 2018年07月, Proc. 14th Triennial International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ICLASS 2018), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • High Speed Visualization of String Cavitation and Tomographic Stereo PIV in a Multi-Hole Diesel Injector

    DEGUCHI Shinichiro, Prasetya Rubby, NAKAMURA Ryoto, MIWA Takashi, SOU AKIRA, OKI Junichi, NAKASHIMA Akira, OGATA Yoichi, NISHIDA Keiya, WADA Yoshitaka, UEKI Yoshiharu, YOKOHATA Hideaki

    ILASS International, 2018年07月, Proc. 14th Triennial International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ICLASS 2018), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • X-Ray Imaging of Transient Cavitation Motion in Nozzles under Steady Injection Condition

    Prasetya Rubby, MIWA Takashi, SOU AKIRA, MOON Seoksu, WADA Yoshitaka, UEKI Yoshiharu, YOKOHATA Hideaki

    2018年06月, Proc. 10th International Cavitation Symposium (CAV2018), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • MIWA Takashi, WU Yanbin, SASAWAKI Yuh, KADO Maki, Gamini Lokuketagoda, UCHIDA Makoto

    日本マリンエンジニアリング学会, 2018年05月, 日本マリンエンジニアリング学会誌, 53 (3), 423 - 428, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • WU Yanbin, SASAWAKI Yuh, KADO Maki, Hossein Enshaei, UCHIDA Makoto, MIWA Takashi

    The Korean Society of Marine Engineering, 2018年02月, Journal of the Korean Society of Marine Engineering, 42 (2), 136 - 141, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Yanbin Wu, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    Human fatigue caused by either physical exertion or mental strain is one of the most significant factors that constrain operator’s functional capability to fulfill specific tasks. To ensure working performance and to improve occupational health, this paper aims to develop a quantitative method to evaluate operator fatigue during conducting pipeline works. A Japanese version of Borg’s Rating of Perceived Exertion (RPE) scale and heart inter-beat intervals (RR interval) are measured in an experiment study. Hurst exponent (HE) is extracted from detrended fluctuation analysis (DFA) to define the fractal structures of RR interval time series. Results show that HE during working condition is significantly higher than during rest condition.

    Springer Verlag, 2018年, Advances in Intelligent Systems and Computing, 602, 446 - 454, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • X-Ray Imaging and Measurement of Cavitation Flow in Fuel Injector Nozzles with Various Geometries

    Prasetya Rubby, KASAHARA Takumi, KOTANI Kazuya, MIWA Takashi, SOU AKIRA, MOON Seoksu, WADA Yoshitaka, UEKI Yoshiharu, YOKOHATA Hideaki

    2017年10月, Proc. of the 19th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, Asia (ILASS-Asia 2017), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Study on Reducing Communication Stress in Marine Engine room Situation

    MIWA TAKASHI, Wu Yanbin, Sasawaki Yuh, Kado Maki, Gamini Lokuketagoda, Uchida Makoto

    It is a fact that the correct and safe operation of machinery by engineers, is of paramount
    importance for safe navigation of vessels. Added to this fact is the effective communication and clear
    manifestation of intentions by engineers while managing the engine room resources at their disposal.
    Proper communication is an essential requirement in engine room in special situati

    2017年10月, Proceedings of the 11th International Symposium on Marine Engineering (ISME), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Study on Evaluation of Maritime Engineer’s Working Performance and Mental Work Load in Multi-Tasking Situation

    NAKAMURA Tomohiko, WU Yanbin, MIWA Takashi, UCHIDA Makoto

    2017年10月, Proceedings of the 11th International Symposium on Marine Engineering, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Conceptual Proposal of Advanced Sensory Marine Engine Room Simulator

    Hiromasa Ikawa, Takashi Miwa, Tomohisa Dan, Yoshiharu Itami

    In the engine room of a vessel, an engineer experientially judges abnormalities, failure, etc. of machinery with the 5 senses, namely senses of smelling, tasting, seeing, touching and hearing. Except of tasting, other 4 senses are required in the engine watch keeping. The ability of these judgement methods are very important for marine engineers. Authors propose the sensory eng

    The Korean Society of Marine Engineering, 2017年10月, International Symposium on Marine Engineering and Technology 2017 (ISMT2017), pp.47 - 49, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • String Cavitation and 3D PIV in Multi-Hole Injector

    NAKANO Hiroaki, Rubby Prasetya, DEGUCHI Shinichiro, MIWA Takashi, 宋 明良, NISHIDA Keiya, NAKASHIMA Akira, WADA Yoshitaka, UEKI Yoshiharu, YOKOHATA Hideaki

    ILASS-Asia, 2017年10月, Proc. of the 19th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, Asia (ILASS-Asia 2017), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Improvement of Engine Room Simulator Visibility for Maritime Education Training

    MIWA Takashi, WU Yanbin, SASAWAKI Yuh, KADO Maki, Gamini Lokuketagoda, UCHIDA Makoto

    IMLA ICERS Committee, 2017年09月, The 13th International Conference on Engine Room Simulators (ICERS 13 Odessa), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Changes in work accuracy in a noisy environment : A case of work accuracy in the marine engine room environment

    MIWA Takashi, Wu Yanbin, Uchida Makoto, Sasawaki Yuh, Kado Maki, Gamini Lokuketagoda

    It is a requirement that the noise level in the engine rooms of modern ships meet the International Maritime Organization
    (IMO) noise level code criteria. This standard comes as it had been revealed that, in noisy environments, ship engineers are
    uncomfortable and lack concentration, and as a result might experience a reduction in work accuracy. In a noisy environment, it has

    Journal of the Korean Society of Marine Engineering, 2017年06月, Journal of the Korean Society of Marine Engineering, 41 (5), 461 - 466, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Yanbin Wu, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    Mental workload (MWL) is one of core elements of human factor construct reflecting arousal level, and its optimisation is crucial to maintain favourable operator functional state. However, sensible, reliable, and diagnostic measurement of MWL is essential for applications of adaptive aiding system design, usability testing, and seafarers' training. To develop robust MWL measures, 10 participants voluntarily participated in a simulator-based experiment study. During this study, the participants carried out standard four-level calibration tasks and simulated four-level maritime operation tasks, their heart rate and electroencephalogram (EEG) were continuously measured using a heart rate sensor and an ambulatory EEG device, which includes an accelerometer to distinguish signal corruption epochs induced by body movement artefact. After each task, NASA Task Load Index was collected as subjective measurement. One-way analysis of variance was used to test the sensitivity of MWL measures and Pearson's correlation coefficients were calculated. The significantly sensitive indices for n-back task and simulator-based maritime operation task were different, supporting the limited cognitive resource pool theory. EEG features showed higher sensitivity than heart-rate-related measures.

    TAYLOR & FRANCIS LTD, 2017年, JOURNAL OF MARINE ENGINEERING AND TECHNOLOGY, 16 (2), 61 - 69, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Y. Wu, T. Miwa, M. Uchida

    While simulator based maritime training is widely implemented under international maritime organization (IMO) convention and model courses, troublesome issues such as objective evaluation of training effectiveness remain unsolved. Physiological computing system (PhyCS) refers to an innovative bidirectional human computer interaction which is achieved by monitoring, analysing, and responding to operators' psychophysiological activities in real-time. With the development of wearable devices, it becomes promising to apply PhyCS, which was considered as a laboratory technology, in real-world scenarios. In our experience utilizing view tracker, portable heart beat sensor, electroencephalogram device, and web-cameras in simulator based maritime training, PhyCS shows potential for advanced applications in operator performance assessment, usability tests, and adaptive training. However, ambulatory working environment, body movement artefact, and model verification are intricate obstacles that constrain its applications in the real world. By examining the advantages and obstacles, this paper aims to develop guidelines to apply PhyCS in the real-world.

    Royal Institution of Naval Architects, 2017年, Transactions of the Royal Institution of Naval Architects Part A: International Journal of Maritime Engineering, 159 (A2), 149 - 157, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • X-Ray High-Speed Visualization of Cavitation in Fuel Injector and Discharged Liquid Jet

    宋 明良, MIWA Takashi, Rubby Prasetya, KASAHARA Takumi, MOON Seoksu, WADA Yoshitaka, YOKOHATA Hideaki

    2016年11月, Proc. 18th Annual Conference of Liquid Atomization and Spray Systems - Asia (ILASS-Asia 2016), Paper 137, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Two barriers of using EEG and HRV to evaluate operator functional state in maritime simulator operations

    Yanbin Wu, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2016年07月, INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 51, 1148 - 1149, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Study on engine room communication under the marine engine simulator environment

    Takashi Miwa, Yanbin Wu, Masumi Nakamura, Makoto Uchida

    ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2016年07月, INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 51, 226 - 226, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 中村 真澄, 三輪 誠, 内田 誠

    International convention on Standards of Training, Certification and Watch keeping for seafarers (STCW) was amended in Manila, the Philippines in 2010. The amendments will come into force on 1 January 2017. To meet the competence requirements for marine engineers, the implementation of Engine-room Resource Management training (hereafter, ERM training) was adopted as mandatory. The role of a practical ERM training model has become more important for marine engineers working in a complex system. The purpose of this study is to examine which ERM training best suits engine-room simulation education. First, in this paper, the characteristics of total human errors were investigated using 298 marine accident records from the Japan Marine Accident Inquiry. Second, the common factors of these accident records, namely the latent factors, were determined using covariance structure analysis. Furthermore, System Dynamics (SD) was employed to find the relationships between the latent factors and the technical support to gather the clues for a practical ERM training method. The model includes a data set of actual cases from records of marine accident inquiries and a hypothetical data set. The results show that the support of the onshore management and behavior characteristics of engineers which influence each other in a delicate balance could be expressed in a chronological order.

    日本マリンエンジニアリング学会, 2016年03月, 日本マリンエンジニアリング学会誌, 51 (2), 223 - 229, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Study on evaluation of communication aptitude in maritime education with marine engine room simulator

    MIWA Takashi, WU Yanbin, NAKAMURA Masumi, UCHIDA Makoto

    IMLA ICERS Committee, 2015年11月, The 12th International Conference on Engine Room Simulators (ICERS 12 Istanbul), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Study on advantages and obstacles of applying physiological computing in ERS-based maritime training

    WU Yanbin, MIWA Takashi, UCHIDA Makoto, NAKAMURA Masumi

    IMLA ICERS Committee, 2015年11月, The 12th International Conference on Engine Room Simulators (ICERS 12 Istanbul), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Yanbin Wu, Takashi Miwa, Kaoru Shimamoto, Makoto Uchida

    Engine-room Resource Management (ERM) is a widely used approach to achieve ship’s safe navigation by effectively managing the resources of personnel, equipment, and information in the machinery space. According to the requirements of the International Maritime Organization’s (IMO) International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, maritime education organizations and universities are developing ERM training courses, by which both experienced and newly recruited seafarers are educated. The maritime industry needs to know whether the training courses are effective or not. This paper aims to propose a quantitative evaluation method of a crew team performance regarding Engine-room Resource Management. A hierarchy framework, composed of four medial elements and 12 associated elements of non-technical skills, is built to construct the evaluation criteria. Analytical Hierarchy Process (AHP) method is used to calculate the weight of each criterion, and prior research is done by survey to collect the opinions of experts on important aspects of ERM. Both local and global weights of evaluation criteria are decided. During the evaluation process, a behavioral markers system is devised to ensure that evaluators are both objective and consistent. We use the fuzzy comprehensive evaluation method to calculate the results and a final team performance score can be obtained. The results of this case study show that this method is applicable for the assessment of Engine-room Resource Management training courses.

    Springer Verlag, 2015年10月01日, WMU Journal of Maritime Affairs, 14 (2), 333 - 347, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 舶用機関プラントシミュレータ教育訓練における操作員の心的負荷評価方法

    WU Yanbin, 三輪 誠, 中村 真澄, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2015年10月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (85), 英語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • 船舶機関安全管理に関する研究 - 繰り返し発生する警報に対する訓練生の行動の変化

    三輪 誠, WU Yanbin, 中村 真澄, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2015年10月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (85), 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • Study on workload measurements at the marine engineering education under the marine engine simulator environment

    MIWA Takashi, Kaoru SHIMAMOTO, WU Yanbin, NAKAMURA Masumi, UCHIDA Makoto

    The Royal Institution of Naval Architects, 2015年09月, International Conference on Ship & Offshore Technology (ICSOT KOREA 2015), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Physiological Computing for Maritime Ergonomics Applications

    WU Yanbin, MIWA Takashi, UCHIDA Makoto

    The Royal Institution of Naval Architects, 2015年09月, International Conference on Ship & Offshore Technology (ICSOT KOREA 2015), 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 海事における実習授業での反転授業の試み

    渕 真輝, 藤本 昌志, 廣野 康平, 三輪 誠, 松下 哲雄, 津野 愛, 中川 浩一郎

    反転授業の手法を用いることで、従前よりも良い実習を行うことができる可能性があることから、海事における実習授業での反転授業を試みた。
    インターネット上で検索したところ、海事にかかわる座学授業の映像教材はあったが、実習の映像教材はなかった。
    そこで本研究では直接実習授業に役立つように、実践的な映像教材の作成を行った。
    作成した映像教材を用いて神戸大学海事科学部の学内船舶実習に反転授業として試行した。
    実習終了後に質問紙調査を実施し、映像教材に対する学生の評価と利用実態を明らかにすることで、海事における実習授業での反転授業の有効性を検討した。
    今回作成した映像教材は、動機付け強化やテロップを入れるなどの改善点はあるものの、学生にとって非常に役立つものであったと評価できた。
    また学生の利用理由に応じて利用頻度、利用形態を変えており、海事における実習授業での反

    日本海洋人間学会, 2015年08月, 海洋人間学雑誌, 4 (1), 37 - 40, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 油木 代一, 内田 誠, 三輪 誠

    神戸大学, 2015年07月, 神戸大学大学院海事科学研究科紀要, 12, 23 - 29, 日本語

  • Relationship Between Characteristics of Human Factors Based on Marine Accident Analysis

    Masumi Nakamura, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    Most marine engine accidents are caused by human errors, such as misperception, misjudgment and misoperation. It is essential to comprehensively analyze human errors occurred during marine engine plant operation, and to investigate more effective measures to prevent the similar errors. The Engine-room Resource Management training has become more important for marine engineers working in a complex system. In this paper, first, characteristics of total human errors are investigated by taking 298 marine accidents records from Japan Marine Accident Inquiry. Second, the latent factors which are common factors in accident records are determined using covariance structure analysis. Moreover, the relationships between latent factors and onshore management personnel were investigated using System Dynamics. In this work, a basic model for effective education and support method which improve the marine engineers' skills is considered.

    IEEE, 2015年, 2015 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON INDUSTRIAL ENGINEERING AND ENGINEERING MANAGEMENT (IEEM), 886 - 891, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 舶用機関事故分析に基づく教育訓練モデル構築の試みについて

    中村 真澄, 三輪 誠, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2014年11月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (84), 65 - 66, 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • 舶用機関プラントシミュレータ教育訓練における評価方法に関する研究 -心的負荷と生体反応-

    嶋本 薫, 毋 岩斌, 三輪 誠, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2014年11月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (84), 67 - 68, 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • 舶用機関プラントシミュレータ教育訓練における生体反応計測に関する考察

    三輪 誠, 嶋本 薫, 中村 真澄, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2014年11月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (84), 73 - 74, 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • Study on Development of Comprehensive Evaluation Method Using Multiples Biological Response Data under the Engine Room Simulator

    三輪 誠, 嶋本 薫, 毋 岩斌, 中村 真澄, 内田 誠

    2014年09月, Proceedings of the 10th International Symposium on Marine Engineering, 10, PID109, 1 - 4, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Comparison and Correlation between Subjective and Objective Mental Work-load Measurement

    毋 岩斌, 嶋本 薫, 三輪 誠, 中村 真澄, 内田 誠

    2014年09月, Proceedings of the 10th International Symposium on Marine Engineering, 10, PID117, 1 - 4, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 人的要因による顕在事象と潜在事象の比較に基づく舶用機関事故防止に関する研究 - 多次元的考察の必要性

    中村 真澄, 三輪 誠, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2014年03月, 日本マリンエンジニアリング学会誌, 49 (2), 106 - 112, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Study on Eye Movement of Student and Skilled Engineer under the MEPS Environment

    MIWA Takashi, HISADA Shoutaro, SUZUKI Tomohiro, NAKAMURA Masumi, UCHIDA Makoto

    IMLA ICERS Committee, 2013年10月, The 11th International Conference on Engine Room Simulators (ICERS 11 Busan), 13 - 20, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 舶用機関事故の人的エラーに関する潜在事象の考察

    中村 真澄, 内田 誠, 三輪 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2013年09月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (83), 87 - 88, 日本語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 実海域における推進動力システムのシミュレーションモデルについて

    大川 明奈, 長井 駿介, 内田 誠, 三輪 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2013年09月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (83), 147 - 148, 日本語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 機関管理支援人工知能システム「Virtual Ship Engineer」の活用による異常予知に関する研究

    石川 航, 三輪 誠, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2013年09月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (83), 89 - 90, 日本語

    研究論文(その他学術会議資料等)

  • MEPS環境下における機関士の人間反応データ計測

    久田 将太郎, 三輪 誠, 鈴木 智比呂, 油木 代一, 内田 誠

    日本マリンエンジニアリング学会, 2013年09月, 日本マリンエンジニアリング学会学術講演会講演論文集, (83), 91 - 92, 日本語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 三輪 誠

    The Japan Institute of Marine Engineering, 2013年03月01日, Marine engineering : journal of the Japan Institution of Marine Engineering = マリンエンジニアリング : 日本マリンエンジニアリング学会誌, 48 (2), 218 - 223, 日本語

  • 三村 治夫, 三輪 誠

    The authors used the isolate, Vibrio sp., as a model strain to estimate the survivability of pathogenic V. cholerae after invasion from ballast water discharged into Tokyo Bay. The seawater samples taken from Tokyo Bay were also examined for V. cholerae contamination. All samples tested negative for V. cholerae. As for the survivability of Vibrio sp., the initial number of the

    The Japan Institute of Marine Engineering, 2013年03月, Japan Institute of Marine Engineering (JIME), Vol. 48 (No. 2), pp. 241 - 245, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Inactivation of Seawater by CO2 bubbling

    三輪 誠, 三村 治夫, 塩田 浩太

    2012年12月, Proceedings of 5th PAAMES and AMEC2012, 5 pages

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • INVESTIGATION OF PATHOGENIC Vibrio cholerae IN SEAWATER COLLECTED FROM A SHIP’S ENGINE ROOM AND ESTIMATION OF ITS ABILITY TO SURVIVE AFTER DISCHARGE FROM A SHIP

    三村 治夫, 三輪 誠

    2011年10月, Proceedings of the International Symposium on Marine Engineering (ISME) 2011, Kobe, Japan., 6 pages

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Protective Effect of Externally loaded Na+-stress on Thermal Death of a Marine Vibrio sp. Cell isolated from a Ship’s Ballast Water

    三村 治夫, 三輪 誠

    2009年10月, Proceedings of 8th International Symposium on Marine Engineering (ISME) 2009, various 6 pages

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Changes of Marine Bacterial Populations in Seawater taken through a Seawater Pump and retained in Heat Exchangers in the Engine Room

    三輪 誠, 三村 治夫

    2009年10月, Proceedings of 8th International Symposium on Marine Engineering (ISME) 2009, various 6 pages

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 初期バイオフィルムが復水器引抜き管の汚れ係数に与える影響

    塩田 浩太, 三村 治夫, 吉田 和利, 三輪 誠

    日本海水学会, 2009年06月, 日本海水学会, 第63巻,3号,pp. 190-194 (3), 190 - 194, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 機関室へ汲み入れた海水及び機器内に滞留した海水中の海洋細菌数の変動

    三輪 誠, 三村 治夫, 阿部 晃久, 西尾 茂, 武田 実

    2009年05月, 日本マリンエンジニアリング学会, Vol. 44, No. 3, pp. 470-476, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Distribution of a Fungous, Which Has an Ability to Make Mycelia in Marine Diesel Oil, in a Ship’s Fuel Supply System for Marine Diesel Engines

    三村 治夫, 三輪 誠, 八木 正博

    2008年10月, Proceedings of 3rd PAAMES and AMEC2008, pp. 791-795, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 機関へ燃料及び潤滑油を供給するタンク-配管系統に混入したカビ生菌の局在

    三輪 誠, 三村 治夫

    2007年09月, 日本マリンエンジニアリング学会, 第42巻、5号 pp. 895-900, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 機関室内舶用ディーゼル油ストレーナエレメントに捕捉されたカビの増殖と抑制

    三村 治夫, 三輪 誠, 八木 正博

    2007年03月, 日本マリンエンジニアリング学会誌, 第42巻、2号 pp. 275-280, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 三輪 誠, 若林 伸和, 矢野 吉治

    The regulation to enforce improvement of security level was executed in 2004. Ships which are obliged should take the cost for introduction of new security system. We tried to construct on-board LAN using wireless technology aboard existent ship in operation, in order to utilize ship's monitoring system. In this paper, we describe outline of implementation of on-board LAN system aboard T. S. Fukae-maru and conclusion of the radio intensity measurement of wireless LAN, also describe ship monitoring system utilizing network camera as a practical application of the LAN.

    公益社団法人 日本航海学会, 2006年03月, 日本航海学会論文集, 第114号,pp.243-250, 243 - 250, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 三輪 誠

    公益社団法人 日本マリンエンジニアリング学会, 2016年, マリンエンジニアリング, 51 (3), 327 - 331, 日本語

  • Adi Mas Nizar, Takashi MIWA, Takashi OZAKI, Makoto UCHIDA

    The Japan Institute of Marine Engineering, 2021年11月01日, Marine Engineering, 56 (6), 961 - 969

    研究論文(学術雑誌)

  • Tatsuro Ishida, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    Springer Science and Business Media LLC, 2021年09月, WMU Journal of Maritime Affairs, 20 (3), 335 - 355

    研究論文(学術雑誌)

  • Nozomi Takemura, Gamini Lokuketagoda, Masumi Nakamura, Makoto Uchida, Takashi Miwa

    Journal of Advanced Marine Engineering and Technology, 2020年08月31日, Journal of Advanced Marine Engineering and Technology, 44 (4), 344 - 350

    研究論文(学術雑誌)

  • Tatsuro Ishida, Takashi Miwa, Makoto Uchida

    Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers, 2020年, Journal of the Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers, 32, 269 - 277

    研究論文(学術雑誌)

  • Adi Mas Nizar, Takashi Miwa, Makoto Uchida, Masumi Nakamura

    Springer International Publishing, 2020年, Advances in Intelligent Systems and Computing, 49 - 57

    論文集(書籍)内論文

MISC

  • バラスト水など船舶が採水する海水に含まれる海洋細菌及び病原性コレラ菌の変動

    三村 治夫, 三輪 誠

    2009年12月, NAVIGATION, 172号, pp. 37-46, 日本語

    [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • A重油中に形成されたスラッジから単離されたカビの増殖

    三輪 誠, 三村 治夫, 井手尾 幸平, 土肥 正直, 吉田 和利

    2006年09月, 日本マリンエンジニアリング学会, 第41巻5号 pp. 749-752, 日本語

    [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • 練習船深江丸の台風(200416 CHABA)避泊中における走錨事例

    矢野 吉治, 若林 伸和, 三輪 誠

    2006年07月, 神戸大学海事科学部紀要, 第3号・pp.139-147, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • 海を走る研究室-ハイテク練習船「深江丸」の研究活動-

    若林 伸和, 三輪 誠, 矢野 吉治

    2006年04月, 海技研ニュース「海と船のサイエンス」, 2006 Spring, pp.8-10, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • 放射光による微小ノズル内キャビテーションの高速度撮影

    三輪 誠, Prasetya Rubby, 笠原 巧, 宋 明良, 文 石洙, 和田 好隆, 横畑 英明

    日本液体微粒化学会, 2016年12月19日, 微粒化シンポジウム講演論文集, 25, 141 - 145, 日本語

  • 耐塩性海洋細菌を利用したカキ有機質の分解

    三村 治夫, 下村 拓也, 田中 富美惠, 三輪 誠

    2012年09月10日, 防菌防黴 = Journal of antibacterial and antifungal agents, 40 (9), 555 - 563, 日本語

  • CO_2マイクロバブル気泡群の導入による海水の不活性化

    三輪 誠, 三村 治夫, 塩田 浩太

    2012年05月25日, 日本海水学会誌 = Bulletin of the Society of Sea Water Science, Japan, 66 (3), 136 - 136, 日本語

  • 深江丸機関来歴簿の整理と活用

    三輪 誠, 井手尾 幸平, 和巻 行雄, 黒木 直義, 矢野 吉治

    Some important documents that should be submitted in the marine peril etc. are managed by the Fukae-maru engine department. The engine repair record book is one of them, and documents that only wrote down the engine trouble since 1987. It is the best material to know a present engine condition. This report is the one that the example of using the engine repair record book was shown.

    神戸大学, 2006年07月31日, 神戸大学海事科学部紀要, 3, 71 - 76, 日本語

  • PA-47 油分散剤を含むA重油中のスラッジから単離されたカビの増殖(生理/増殖,ポスターセッションA,ポスター発表)

    三輪 誠, 土肥 正直, 三村 治夫, 井手尾 幸平, 吉田 和利

    日本微生物生態学会, 2005年, 日本微生物生態学会講演要旨集, (21), 93 - 93, 日本語

講演・口頭発表等

  • こわさない技術としての聴音棒による異常診断に関する研究(第1報)

    井川 博雅, 三輪 誠, 段 智久

    第88回(平成30年)マリンエンジニアリング学術講演会, 2018年10月, 日本語, 岡山コンベンションセンター, 船舶の機関室において,機関士は聴音棒により,ポンプ他のベアリングの異常・故障などを経験的に推測・判断している.この判断能力は船舶機関士にとって非常に重要なものであるが,経験の浅い機関士はこのような異常に遭遇する機会は極めて少ないと考えられる.そこで,筆者らは体感型シミュレータとして,模擬聴音棒を導入して上述の異常を経験出来るようなシミュレータの開発を目指している.本報では,その一環として正常時および異常時のベアリングの振動・音響を計測し,解析した結果を報告する., 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 非定常噴射過程におけるノズル内キャビテーション流れのX線高速度可視化計測

    小谷和也, Rubby Prasetya, 三輪 誠, 宋 明良, 文 石洙, Raditya Hendra Pratama

    第26回微粒化シンポジウム2017, 2017年12月, 日本語, 東京, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 放射光による微小ノズル内キャビテーションの高速度撮影

    三輪 誠, Rubby Prasetya, 笠原 巧, 宋 明良, 文 石洙, 和田 好隆, 横畑 英明

    第25回微粒化シンポジウム2016, 2016年12月, 日本語, 日本液体微粒化学会, 富山, 国内会議

    口頭発表(一般)

共同研究・競争的資金等の研究課題