近藤 民代 | ![]() |
コンドウ タミヨ | |
都市安全研究センター | |
教授 | |
土木・建築工学関係 |
2023年08月 日本建築学会, 2022 Best Paper Awards (Japan Architecutral Review), Transnational displacement by short-term rentals in Japan’s depopulating society: Dilemma between rent gap emergence and inbound tourist accommodations
2023年03月 一般財団法人住総研, 2023年度 「研究・実践選奨」, タクティカル・ハビテーションが切り拓く遊牧的住まい方
2020年12月 東京大学復興デザイ ン研究体, 復興デザイン会議第 2 回復興研究論文賞最優秀論文賞, 自主住宅移転再建の 動向と市街地形成への影響に関する一連の研究論文
2016年11月 地域安全学会, 地域安全学会論文賞, 東日本大震災後の自主住宅移転再建に 伴う居住地の移動と意思決定プロセス -岩手県陸前高田市でのインタビュー調査を通し て-
日本国国内学会・会議・シンポジウム等の賞
2015年03月 住宅総合研究財団, 住宅総合研究財団研究論文 研究選奨, 東日本大震災の自主住宅移転再建にみる住宅復興と地域再生の課題 -持続可能な住宅復興のかたちを展望する-
日本国出版社・新聞社・財団等の賞
2012年10月 International Conference for International Society of Habitat Engineering and Design, International Conference for International Society of Habitat Engineering and Design Best Presentation Award, Housing Recovery by Type of Resident Involvement‐Providing Housing vs. Mobilizing Residents‐
インド国際学会・会議・シンポジウム等の賞
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
[査読有り]
本研究では、従来の定住型生活と比較して、非定住の流動する暮らし方である多拠点生活において住宅・住居・ホームの機能がどのような結びつき見せているのかを、定額住み放題サービス利用者を通じて考察する。重村氏(1992)『定住の構造-その生活学的考察と計画論的展開-』から、「住居にみる三つの空間秩序」の理論を本研究に援用する。流動する多拠点生活において、精神的な身の寄せ場としてのホームの機能に揺らぎがあること考えていたが、機能Ⅰ住宅と機能Ⅱ住居の固定が機能Ⅲホームの機能の固定につながっていることがわかった。また、多拠点生活者は所有できる荷物に限りがあるが、その中に精神的な拠り所を意味する物の所有はあまり見られなかった。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 576 - 579, 日本語本研究で多拠点生活プラットフォームを介して地域において拠点が場所化されていくプロセスを明らかにし、地域計画に関する知見を導出することを目的とする。調査の結果、地域住民にとっての拠点とは、 ①多拠点生活者という地域に対し異質なものを受け入れる場所 、②拠点に立ち寄り、多拠点生活者との交流を通して価値観、知見、技術、そして地域に対する評価を享受することができる場所 、③日常的な多拠点生活者との流動的交流を通して地域住民が個人で実現し難いことを表現したり、相談することのできる居場所であることが明らかとなった。 多様な属性、志向、目的を持つ多拠点生活者が地域に訪れ、拠点管理人を介し地域と関わり、地域住民が価値観・知見・技術・地域に対する評価といった多拠点生活者による価値を享受することで拠点に対する意味の獲得・変容が促進されている。さらに拠点に入れ替わり滞在する多拠点生活者との流動的交流を通じて地域住民の表現の機会が生まれ、地域において拠点が場所化されている。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 477 - 481, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
The influence of the so-called “Airbnb effect” on local housing markets has grown into a global concern for affordability crisis, gentrification, and displacement. We analyzed the impacts of short-term rental (STR) on the rental housing market and explored the relative factors for the rent gaps in Tokyo and Osaka: two major metropolitan areas in Japan. This research builds upon the rent gap theory by Neil Smith and clarifies the rent gaps by following previous work. Our results demonstrate that landlords in Osaka, more depopulated with unoccupied housings, have already removed a significant number of residential rental units from the housing market, and those of Tokyo, less depopulated with less unoccupied housings, is likely to evict their tenants to shift more profitable touristic short-term rentals when their long-term rentals' rent revenue decreases. We concluded that the rent gaps affected by the depopulated societal context require tougher limits on touristic short-term rentals to mitigate “transnational displacement.” The future of community livability depends upon municipalities' ordinance as well as their strategies: how to leverage unoccupied housing to survive an era of shrinking economy.
Wiley, 2022年01月27日, Japan Architectural Review, 5 (2), 212 - 224, 英語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
本研究は、多拠点生活サービスの仕組み・方針による、空き家所有者の気がかり解消と活用意義の実感を調査する。多拠点生活サービスADDressの仕組みである「拠点管理人」は、拠点近くに住み、自治体・地域住民と共に活動し、所有者と継続的に交流することから、所有者の管理負担の減少と、他人に貸す不安の減少が期待できる。方針の「地方創生」は、地域に迷惑をかけたくない所有者が活用に取り組みやすいと推察する。まちづくりの意識を持つ拠点管理人によって、地域の意識・行動に変化がみられる。拠点化後に所有者が定期的に拠点を訪問するなど、継続的な交流によって拠点・地域・生活の変化の認知ができ、空き家活用の意義を実感する可能性がある。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2022年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 20, 109 - 112, 日本語本稿の目的は次の二つを明らかにすることである。1.多拠点居住プラットフォームを介した拠点と地域住民との関わりを通して地域住民にどのような変化が生まれるのか。2.拠点ごとの「地域住民と拠点との関わりを促すための拠点管理人による活動」と、「地域に対する拠点の場としての設え」がどのように地域住民の変化に関わるのか。地域住民に生まれる変化として明らかになったのは地域外住民への受け入れ意識、地域の魅力の再発見、地域への誇りの涵養といった意識の変化や地域活動への参加等の行為の変化である。地域住民の変化の発生に関わる要素として明らかになったのは「拠点管理人が地域において行う活動に協同主体が存在すること」、「拠点に地域に開かれた空間が存在すること」である。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2022年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 20, 113 - 116, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
Previous studies have documented the negative impacts and unexpected secondary effects of post-disaster housing development. Here, we build on this tradition to explore how post-disaster urban planning and risk mitigation measures affect internal migrations after a major disaster. In the aftermath of the 2011 Great East Japan Earthquake and Tsunami, the Japanese government put forward significant efforts to provide safe housing and land in more than 20 cities. We used GIS spatial analysis to identify urban footprint changes, which proved to be reliable indicators of internal migration. Our results reveal the secondary effects of planning interventions, and more specifically, how the maladaptation measures triggered rapid urban sprawl and increased risks of landslides and vulnerabilities in mountainous areas. We also find increased urban fragmentation, both socially and spatially. Maladaptation, urban fragmentation, and rapid changes in urban footprints emerged as the consequences of centralized government-mandated planning and housing development. We conclude that the uncertainty surrounding dynamic recovery processes requires incremental adaptive action. Planners and local authorities must recognize and remain attentive to the cascading effects of centralized planning decisions.
Elsevier, 2021年05月, International Journal of Disaster Risk Reduction, 58 (58), 102219 - 102219, 英語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
研究論文(学術雑誌)
研究論文(学術雑誌)
研究論文(学術雑誌)
Depopulation is a severe problem in many urban areas globally. Massive population migrations can occur due to relocation after natural disasters and significantly change the demographic composition of regions and cities. The 2011 Great Tsunami in Japan resulted in a combined total of deaths and missing persons of more than 24,500. Post-tsunami recovery efforts resulted in widespread population relocation of high-risk communities into lower-risk areas. Using the Fukushima Prefecture in Japan as the study area, a region characterized by several depopulating cities both pre and post-tsunami, this research examines how the population relocation efforts have either exacerbated or assisted in lessening the effects of urban shrinkage and decline after the earthquake and tsunami of 2011. The results show that 30 municipalities have seen population and economic growth since 2011, and 12 municipalities are underdoing trends toward decline within Fukushima. Negatively affected cities tend to have larger populations than positively affected cities. Most of the small towns and villages closer to the inundation area are fall into the category of negatively affected areas. Moreover, the population increases in many post-disaster cities are primarily due to significant increases in elderly populations with minimal young persons that will inevitably decline in the next decade. By determining the effects of their relocation efforts, the government can better develop targeted strategies that good for the prosperity and development of the Fukushima Prefecture.
2020年, Landscape Research, 9, 132 - 147, 英語, 国際誌[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
After Indian Ocean tsunami of 26 December 2004, Government, NGO and private organizations provided various types of post-disaster permanent housing. This study focuses on Relocate houses in Namkem community, Phangnga after residents live long-term in this post-disaster house Aims to analyze resident's satisfaction to Housing after lived more than a decade in the post-tsunami houses and analyze the development to physical of house regard to reconstruction, functions, or size. The relocation effect to the house adaptation and residents life style as a result shown that even self-built house that residents have participate in design and construction process themselves also need the individual renovation, according to that many of residents have change their job or need to travel in longer distance for work, The car park was one of the popular choice for space extension follow after the adding more bedrooms as number of family member increase. Residents who individually renovated and extend the house have gain more satisfy with their house so provided land-plot for self-extension may important more for recovery housing. (C) 2018 The Authors. Published by Elsevier Ltd.
Elsevier, 2018年, Procedia Engineering, 212, 637 - 642, 英語[査読有り]
研究論文(国際会議プロシーディングス)
This study examines the disaster risk formation by residential area development after the Great East Japan Earthquake We analyze the relationship between residential area development situation and hazards including fire and landslide. It clarifies the different disaster risk formation in two cities as follows. New housing reconstruction is concentrated in mountainside area where the designation of landslide warning area is delayed and water supplies for fire-fighting is insufficient in Rikuzentakata-city. As for Kesennuma-city, the ratio of water supplies for fire-fighting is relatively high because of infill development of new housing reconstruction, however, it founds the another risks such as width of adjacent road and land which increase the risk of fire.
一般社団法人 地域安全学会, 2017年11月, 地域安全学会論文集, 31, 221 - 228, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study examines the spatial characteristics of sold properties through property transfer and regeneration programs by New Orleans City government after Hurricane Katrina. Property transfer and regeneration programs, the Lot Next Door Program and Auction, function to bring blighted properties into managed empty lot and new/renovated housing stock. It is demonstrated that location of sold properties have a strong correlation with neighborhood attributions such as income, race and property value which implies that government's programs function well only where has strong real estate market. There is some limitation, although, it is proved that these programs are effective methods for neighborhood-scale regeneration which is achieved by encouraging multiple stakeholders to construct housing and manage properties, not adhering to housing "re"construction by pre-disaster homeowners.
日本建築学会, 2017年03月, 日本建築学会計画系論文集, 82 (733), 715 - 721, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study focused on the self-help housing reconstruction with relocation in Rikuzentakata City following the Great East Japan Earthquake in order to elucidate residential movement before and after the earthquake, changes in land use associated with the changes, and the process of the series of decisions made until reconstruction. In the case of residents with children or elderly family members, the decision making of residents revealed a progression in comparison with housing reconstruction projects due age limitations concerning loans, etc. Moreover, the resources that enabled the selfhelp housing reconstruction with relocation were enrollment in earthquake insurance, presence of family members with parent-child loans, transfer of land and provision of information by family members, relatives, or acquaintances.
地域安全学会, 2016年11月, 地域安全学会論文集, 29, 207 - 217, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study clarifies the spatial distribution and characteristics of new constructed building in 9 cities along the coast after the Great East Japan Earthquake. It is demonstrated that aggregation of self-help housing reconstructions with relocation gives significant influence for transformation of urban built environment which is inconsistent with the future spatial planning vision developed by local government's post-disaster recovery planning. It is found that new developments in agricultural and forest area trigger urban sprawl that is physically unsustainable in depopulated region. These phenomenon implies the need for spatial planning technique and policy which gives guidance for individual housing reconstruction by utilizing survivors' resilience.
日本建築学会, 2016年03月, 日本建築学会計画系論文集, 81 (721), 667 - 674, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study focused on share living life in detached housing which is opened for public by homeowner. Homeowner and visitors establish a fifty-fifty relationship both of which share living life such as cooking, having a meal and close family atmosphere in share-space. This research finding implies the possibility of new housing model that go beyond “1 housing unit for 1 household“ for fast-aging society.
日本建築学会, 2016年03月, 日本建築学会計画系論文集, 81 (721), 519 - 528, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study focuses on homeowners who reconstructed housing with self help relocation after the Great East Japan Earthquake. It aims to clarify why they have decided to relocate, what kind of action they took in their housing reconstruction process, and how they are satisfied with the results. It is proved that the motivation for relocation is a fear of the next tsunami and the aggressive withdraw from governments' group relocation projects because of its slow speed. This decision-making and reconstruction action has given significance influence for post-disaster recovery plan developed by local government that need to be revised.
日本建築学会, 2016年01月, 日本建築学会計画系論文集, 81 (719), 117 - 124, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study examines how did “the Relocation of dangerous buildings in the near-cliff area project” function as housing rebuilding assistance, and how it was utilized after the Great East Japan Earthquake. Based on the questionnaire and interview survey for local governments and homeowners, it is clarified that this project functions as housing rebuilding assistance for individual who wanted to self-determine the timing, place and land area of the housing rebuilding for resettlement. It is also found that local governments intended to utilize this project as helping survivors who drop out from prolonged group relocation project in which local governments generally have decision-making authority. The author pointed out the operational issues that need to improve such as speeding up the process by increasing efficiency and accepting the application for retrospective approval.
日本建築学会, 2015年09月, 日本建築学会計画系論文集, 80 (715), 2043 - 2049, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study clarifies the founding background and characteristics of housing rebuilding assistance subsidy programs by local governments after the Great East Japan Earthquake. The motivation and objective to prepare these programs are gap adjustment between survivors, which is based on achievement of fairness supported by government sector in Japan. This exposes the instability of governmental housing rebuilding assistance philosophy that encourages survivors' self-help housing reconstruction. This research offers insight for Japanese society to redesign the housing rebuilding assistance subsidy before next mega disaster.
日本建築学会, 2015年01月, 日本建築学会計画系論文集, 80 (707), 135 - 144, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study investigates characteristics of the damage to housing caused by the 2011 Thai flood and explores recovery processes. There are three research objectives. The first objective is to compile financial losses and support for residents affected by the 2011 flood. The second objective is to classify the types of reconstruction that residents chose to renovate their own homes. The third objective is to estimate residents' capability for coping with future floods. Huntra, a sub district in Ayutthaya province, was chosen as the site for this study. The research results indicate that the disaster recovery budget provided by national government was too small, and was not enough for all of the reconstruction that the affected residents needed. Renovation that offers better protection against floods is classified into two groups. Type A is called elevated houses, in which the used spaces are elevated higher than before flood. Type B is called extended houses, in which the used spaces that are considered safe in a disaster are extended. Most residents could not afford this type of renovation. However, so far the most widely used option is painting the house in order to erase the watermark from the flood. In the three years since the flood occurred, residents have gained a greater awareness of flood evacuation; however, only a small number of residents decided to reconstruct their house using measures for flood protection. Flood relief policy that focuses on providing money for the affected homeowners has therefore not been successful. Our study suggests that the government should establish more systematic support, such as provision of construction materials or craftsmen/labor to communities or residents.
Fuji Technology Press, 2014年03月, Journal of Disaster Research, 9 (3), 563 - 570, 英語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
On Aug. 29, 2005, Hurricane Katrina struck the southern coast of the United States, causing the most damage of any disaster in the country's history. Faced with a need for housing relief that overwhelmed all expectations, and failures and criticisms surrounding FEMA's use of trailers as temporary housing, the Alternative Housing Pilot Project (AHPP) was created to explore better options. Designed as a temporary-topermanent post disaster housing solution, the Mississippi Cottages were created though theMississippi Alternative Housing Project (MAHP), 1 of the 5 AHPP projects, as replacement temporary housing for residents of FEMA trailers several years after Katrina. Due to strong local resistance to the Cottages, along with issues of affordability, few temporary Cottage residents were able to keep them for permanent housing, and the implementation of the program failed to provide long term affordable housing to a large group of disaster survivors who most needed it. However, the Mississippi Cottages have high levels of resident satisfaction, represent significant potential as a temporaryto- permanent housing form and demonstrate flexibility in the way they have been reused as affordable housing by a number of different organizations and individuals.
Fuji Technology Press, 2013年, Journal of Disaster Research, 8 (3), 495 - 507, 英語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り][招待有り]
研究論文(学術雑誌)
This study clarifies the housing rebuilding situation in three neighborhoods in City of New Orleans after Hurricane Katrina (2005). The most distinctive trend is that the housing rebuilding percentage in all neighborhoods was almost same as 50%, and there is significant difference in percentage of abundant housing and vacant lots. This paper pointed several factors implicated in neighborhood housing rebuilding status gap, such as property values, the lack of option for selling property, individual income and homeownership etc. The further research is needed to verify this hypothesis which is formulated through this paper.
日本建築学会, 2012年, 日本建築学会計画系論文集, 77 (671), 67 - 74, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study clarifies the annual change of housing rebuilding and homes sales in three neighborhoods in New Orleans after Hurricane Katrina (2005). The percentage of annual change in housing rebuilding is low, however, there is wide gap between neighborhoods in terms of progress of housing rebuilding and home sales, the latter means the turnover in residents. The neighborhood without decreasing blighted properties and with positive vacant lots were found and this indicates the future widening disparity between neighborhoods. The nondecreasing blighted properties will cause deterioration of dwelling environment and residents' difficulties for returning neighborhood.
日本建築学会, 2012年, 日本建築学会計画系論文集, 77 (679), 2283 - 2292, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study examines the situation and challenge of cross-sectional structure and command & coordination function of Emergency Operation Center both of which would be one of the requirements to implement Management by Objective in disaster response through case study of Nigata-Chuetsuoki Earthquake (2007). In conclusion, those requirements enabled top-down decision-making to enforce all government personnel to follow the disaster objective, and accomplish effective coordination and flexible personnel distribution. We point out that it is necessary to expand more proactive information analysis function for incident commander's to support his/her decision-making and clearly define the way of coordination between cross-sectional structure and daily government structure.
一般社団法人 地域安全学会, 2008年11月01日, 地域安全学会論文集 = Journal of social safety science, 10 (10), 177 - 182, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study aims to analyze and evaluate emergency response of local government following 2005 Hurricane Katrina Disaster from Management by Objective and Command & Control perspective, which are both one of the characteristics of Incident Command System. As a case study, we conducted interview for City of New Orleans, LA and Hancock County, MS, and analyzed the framework and contents of Incident Action Plan prepared by each local government in order to clarify how local government managed emergency operations. We conclude that Managament by Objective was complementary concept of Command & Control, and self-organzized activities by each Emergency Support Function led to overall control of emergency response.
地域安全学会, 2007年11月, 地域安全学会論文集, 第9号 (9), 253 - 260, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study aims to analyze and evaluate emergency management from Management by Objective perspective in the 2004 Mid-Niigata Prefecture Earthquake. In the result, there was little support for incident commander to make quick decisions in emergency operation in Niigata. We analyze Common Operational Picture (COP) of City of New Orleans in Hurricane Katrina, 2005, and find that information integration was established by the use of COP that enables proactive operation. Planning Cycle in emergency operation phase is one of the means of realizing Management by Objective, and operational briefing works as to share COP, incident objectives and significant activities for the next 24-48 hours.
地域安全学会, 2006年11月, 地域安全学会論文集, 第8号 (8), 183 - 190, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
If the Tokai, Tonankai, and Nankai earthquakes occur simultaneously in the first half of the 21^
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study aims to examine the historical development process, programs, and funding of Community Technical Aid Centre, which is non-profit organization in the U.K that provide architectural and planning technical aid, and also to compare with Community Design Centers in the U.S to clarify its similarity and difference. Community Technical Aid Centre has developed in parallel with community-based organizations since 1960s, and has played important role mainly in architectural design and feasibility study for community-based organizations through strong community participation. However, even today, it is severe social and economic circumstance for them to maintain its service in both countries.
日本建築学会, 2005年11月, 日本建築学会計画系論文集, 第581号 (581), 105 - 111, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study aims to examine the programs, organizational structure, and funding of Community Design Centers- Non-profit type (4), Volunteer practice type (2) to clarify the organizational structure and activities of Community Design Center. We found that Non-profit type conduct fee-for service to earn their funding to enable to promote service for low-income to provide affordable housing, which is main activity of Non-profit type. On the other hand, Volunteer practice type coordinate architects and planners to help community-based organization to handle their activities. Non-profit type have bigger annual budget than Volunteer practice type. Volunteer practice type depend on private sector contribution.
日本建築学会, 2002年06月, 日本建築学会計画系論文集, 第556号 (556), 219 - 226, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
This study aims to describe the historical development process and organizational structure of Community Design Centers in the United States: As Community Development Corporations (CDC) have enhanced their roles as affordable housing provider since 1980s, the role of Community Design Centers, providing architectural and planning technical assistance to CDC, has enlarged and this led to HUD's assistance programs for Community Design Centers in 1990s. Community Design Centers play important roles, such as Promoting to provide affordable housings, Facilitating the public, private, non-profit sector partnership, Capacity Building and Empowerment of the communities, Improvement of the public policy and community development programs.
日本建築学会, 2001年03月, 日本建築学会計画系論文集, 第541号 (541), 139 - 146, 日本語[査読有り]
研究論文(学術雑誌)
本稿では国営追悼・祈念施設が立地する津波復興祈念公園が建設された岩手県陸前高田市および宮城県石巻市で実施した居場所の変化に関する調査結果を報告する。復興市街地整備事業区域内の住宅(災害公営住宅、民間賃貸住宅、戸建住宅)を配布対象とし、居住移転を経験した被災者に質問紙調査を実施した。場所のアイデンティティを構成する三要素である「意味」、「設え」、「活動」、がどのように変化したのか、居場所の空間的変容に着目し、質問紙調査で得た生活圏や居場所の地域名や具体的な場所のデータを用いて、ジオコーディングを行い、GISを用いて空間的変容を可視化した。その結果、災害伝承や記憶の継承という意味が埋め込まれた津波復興祈念公園はかつて、住民にとっての居住地、地域の誇り、住民が訪れる場所であったが、震災を経た現在は被災者の居場所にはなっていない実態が明らかとなった。震災12年を経た東日本大震災の被災地で求められているのは、市民の居場所を取り戻す・作り出す主体的活動をサポートし、まちの中で広大なエリアをしめる復興祈念公園をまちにとって大切な場所として再生させ、市民の居場所にしていくことである。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 563 - 568, 日本語2005年のハリケーン・カトリーナの後にニューオリンズ市で行われた市民主導のプレイスメイキングの2つの事例―ラフィット緑道とサンコファ湿地公園について、その過程と復興期における役割について論じる。プレイスメイキングを通じて荒廃した土地が再生され、その過程で減災、能動的交通、環境保全、公平性、地域活性化、経済効果など多様な価値を生み出した。場を「作る」創成期から「維持する」継続期への移行を捉え、場を維持するための仕組みの重要性を指摘した。プレイスメイキングによって失われた場のアイデンティティが見出され、場を整えることで周辺環境が改善された。市民主導で多様な関係者との連携によって実施されたプレイスメイキングは復興期における人々の葛藤やジレンマを取り持つ。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 569 - 575, 日本語本研究は災害危険区域における土地利用、復興プレイスメイキングのプロセスと場所化の要因を明らかにした。事例研究を行った仙台市・荒浜地区では、多様なステークホルダーが元居住地に新たな意味を与え、多様な活動や工夫により周囲を巻き込みながら、結果的に「場所」として再生させたことがわかった。従来の復興計画のように、エリアにビジョンや用途を決め、行政や民間が土地を利用するといったプロセスだけでなく、各々が「場所」を創出し、エリアが様々な主体による意味付けの束で構成される、といった流れでかつての居住地を新たな「場所」として再生できることを指摘した。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 464 - 470, 日本語2019年と2021年に連続して水害を経験した佐賀県武雄市の住宅耐水化の実態と空間的特徴を明らかにし、耐水化することができた要因を考察した。被災者の 保険加入、主体的で近隣住民とのコミュニケーションによる情報収集、水害に対するリスク認知が耐水化行動と関係していることが明らかとなった。空間的特徴については、年齢が高い、居住歴が長い、想定浸水深の認知度が高い傾向があった。これらの特徴をもとに住宅耐震化を促進させていく方策を追究していく必要がある。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 471 - 476, 日本語本研究では、多拠点生活事業が空き物件活用や所有者の意識変化に役割を果たしていることを明らかにした。多拠点生活事業で空き物件を活用する所有者は、家賃収入だけでなく、気楽さ、個人利用、楽しさ、交友関係、意識変化などを得ている。多拠点生活事業は活用できる空き物件を拡大させ、活用に携わる人々のコミュニティを生み出す。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2023年03月10日, 都市計画報告集, 21 (4), 580 - 586, 日本語2018年7月に西日本を襲った豪雨によって、倉敷市真備町は大きな被害を受けた。災害後、被害を発生させた河川の改修工事が行われており、工事完了後は水害リスクが軽減されるが、それで水害リスクが全くなくなるわけではなく、被災地に住み続けるならば、耐水化して住宅を再建するなどの対策が望ましい。住宅再建が終盤に差し掛かってきた2021 年秋に、真備地区で被災した住民に対して質問紙を配布し、住宅再建において水害リスクをどのように認知し、住宅の耐水化等に取り組んだかを調査した。調査結果として、約20%が住宅を耐水化して再建したことがわかった。実施しなかった理由としては、治水工事が完了すれば再び浸水することはないからが最も多かった。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2022年09月09日, 都市計画報告集, 21 (2), 171 - 176, 日本語近年増加する多拠点生活者を地域で受け入れるためには住民からの理解が必要である。本研究では、多拠点生活者が住民に与える影響を捉えた上で、多拠点生活者と住民の出会いを促す要素と仕組みを明らかにすることを目的とする。本研究から、多拠点生活者との出会いにより住民に非日常的な機会がもたらされ、地域の魅力を実感する効果があることがわかった。多拠点生活者と出会う機会は「サービス内容」と「20名以下規模のイベント」の2種類があり、住民参加を促す周知方法は、機会の種類・開催場所への住民意識により異なる。さらに、多拠点生活者と住民が出会う機会を増やすためには、住民から信頼される「地域仲介人」の協力を得ることが重要である。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2022年03月, 都市計画報告集, 20 (4), 399 - 404, 日本語本研究は、定額済放題サービスを利用した多拠点生活における居住動態パターンとライフスタイルを模索していくプロセスが、どのように新たなライフスタイルへの志向を形成しているのかを明らかにする。①移動がある場所へ訪れるための手段でなく、環境を変化させる目的になっている。②その場限りでありながら生活の情報交換を通じて多様な価値観にふれる関わり「流動的共生員」を求めている。③居住動態パターンは、生活に対する要求の影響を受け、そのパターンの違いにより志向も変化する。このライフスタイルは、従来の定住および地縁コミュニティで暮らす志向を持った人と異なり、自由に住む場所を移動し、働き、人と関わりたい志向を持った人のための生活である。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2022年03月, 都市計画報告集, 20 (4), 415 - 422, 日本語本研究では、斜面地の住みよさの実態を明らかにし、立地適正化計画との関係を分析することによって同計画の 評価を行った。データは主に国土数値情報や e-Stat のものを用いて、立地適正化計画で定められている居住誘導区 域と斜面地が重なる部分に関して、人口カバー率の観点から QGIS を利用して現状の分析を行った。斜面地では人口 が減少している町が多く、斜面地でない地域では人口が増加している町が多かった。このことから、傾斜と人口の 増減には関係があることがわかる。カバー率の分析結果から、空間分析指標によってカバー率は大きく変わる都市 も存在するため、市は地域をより横断的に分析し、詳細な施策を施す必要があるだろう。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2021年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 19, 1 - 4, 日本語本研究の目的は、定額住み放題サービスを利用した多拠点生活者の居住動態パターンと要求、その生活がもたらす利点にはどのようなものがあるのかを明らかにすることである。多拠点生活をホーム・定額住み放題サービス利用の有無から4 つに分類した。定額住み放題サービスの主要事業者であるADDress の会員を分析対象とし、住居や仕事場、サービスの利用状況から考察した。定額住み放題サービスを利用し生活する目的は自然の豊かな場所で過ごすことに加えて快適な環境でリモートワークをすることである。さらに、拠点や多拠点生活が魅力に感じるかどうかは家守や他のHS 利用者などの人と出会いどのように関わるかが影響する。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2021年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 19, 125 - 128, 日本語多発している水害の被害軽減には、行政の行う堤防工事だけでなく、個人でのリスクの低い土地への転居や住宅の耐水化などの対策が有効であり、この実施有無は被災者のリスク認知が影響していると考えられる。そこで、倉敷市真備町で被災して元地で住宅再建を行った世帯に対し、帰還要因・住宅の耐水化工事・再被災リスクに対する認知についての調査を行った。元地への帰還には様々な要因が関わっており、それは年代によって異なっていることがわかった。住宅の耐水化対策を行う住民は、被災前に比べて増えていたものの、金銭的理由や早期避難・水害補償を優先したことで過半数の世帯が行っていなかった。再被災リスク認知と住宅耐水化の間で強い関係性は見られなかった。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2021年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 19, 97 - 100, 日本語平成30年6月から施行された住宅宿泊事業法は、住宅に人を宿泊させて宿泊料を徴収する、いわゆる民泊事業に対して定められた法律である。大阪市では法律の施行後から、登録住宅数が急増し続けている。本研究の目的は、大阪市で登録住宅が増え続ける理由についてストック特性や地域特性から考察することである。区ごとの住宅総数に占める登録部屋数の割合は部屋数が多いほど高く、登録の集中している地域があることが明らかになった。登録住宅の分布から登録が集中している地域には観光資源や主要駅が存在しており、これは同様に登録住宅数の多い札幌市でも見られる傾向であった。大阪市では外国人観光客の集客に長けている点、市全体に鉄道路線が張り巡らされていることが増加の理由ではないかと考える。
公益社団法人 日本都市計画学会, 2019年, 日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集, 17, 65 - 68, 日本語[招待有り]
記事・総説・解説・論説等(その他)
本研究では東日本大震災における自主住宅移転再建に着目し,被災者の自律的で回復力を活かした再建行動の集合が新たな市街地空間の形成につながっていることを実証した。被災者の早期の生活再建という視点で見ると,自主住宅移転再建は大きく寄与したが,市街地空間形成という面からは持続性に課題を抱えている。震災を機に過疎化や高齢化がの加速が進む中で,市街地の拡大化・低密度化はインフラ整備や維持コストの増大,市民のモビリティ・アクセシビリティの低下などの非効率性をもたらしかねない。被災者による自主住宅移転再建を空間的に誘導していく事前・事後の計画技術が求められている。
住宅総合研究財団, 2015年03月, 住宅総合研究財団研究論文集, 41, 73 - 84, 日本語記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
[査読有り]
[査読有り]
速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)
[査読有り]
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
This paper shows general discussion on main roles of the local administrative chief in times of disaster. We collected five interview and three questioneer's data of adiministrators who faced the disaster response as the top of the local government. As result of analysis of these contects, their function was classified into five major types as follows: 1. Spokesman to transmit a message for sufferes, 2.Acqurement of external resources for disaster response, 3.Uplift of morale of civil servants, 4.Monitoring of situations in disasre areas, 5.Ditermination of action principle of the society and the public organization. The local government should have the command system to enable the administrative dicision-making.
地域安全学会事務局, 2008年, 地域安全学会梗概集, 0 (22), 93 - 96, 日本語[査読有り]
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
本研究は地震・防災専門家のファシリテーションによるワークショップによって,地域住民が主体となって地域防災力を向上させる試みについて紹介する.地域防災力向上のための手法化されたワークショップ事例がないため,はじめにワークショップの設計を行い,それに基づき4地域で3回ずつ1年間にわたって実施された.
ワークショップは各地域で3回行われた.第1回ワークショップでは地域の特徴と被害を航空写真に付箋紙で意見を書き込むことで地震に対するイメージを具象化し,第2回ワークショップては具体的な防災対策レシピを作成し,第3回ワークショップでは,「わたしたちの地域の行動計画」を策定した.またワークショップの評価測定も行い,質問紙による評価から,本研究が提案した防災カ向上手法は,参加者の防災意識の形成,地域防災カや必要な防災対策に関する理解を促進し,防災促動への参加意欲を高める手法であることを確認した.
NPO法人 日本シミュレーション&ゲーミング学会, 2007年, シミュレーション&ゲーミング, 17 (1), 29 - 39, 日本語[査読有り]
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
[査読有り]
記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)
[査読有り]
研究発表ペーパー・要旨(国際会議)
[査読有り]
学術書
[査読有り]
学術書
[査読有り]
学術書
事典・辞書
[査読有り]
学術書
学術書
学術書
[査読有り]
学術書
学術書
学術書
学術書
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
ポスター発表
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
口頭発表(一般)
以下5つが平成30年以降の研究計画とその結果である。 1.居住環境の変容を決定づけた因子構造の解明:東日本大震災を事例として自主住宅移転再建者の世帯属性、動機と満足度に関連する要因、災害危険区域内外や意思決定時期で分類されるグループ毎の特性を明らかにした。市町村、災害危険区域指定有無、意思決定時期によって、その動機、防集事業申し込み有無、復興計画の内容による影響度が異なる。災害危険区域指定有無によって動機に影響を与えた関連要因は異なり、区域内は復興計画のスピードや内容が動機に作用しているのに対して、区域外のほうがより多くの世帯属性に強い影響を受けている。 2.移転再定住による移動軌跡の可視化とそれによる居住環境の変容分析:東日本大震災の沿岸市町村の居住環境変容を災害前後の建物ポリゴンデータよ国勢調査メッシュデータを用いて可視化した。ただ、移動軌跡の可視化は出来ていない。 3.居住環境の復興プロセスを形成するレジリエンス(4R)とその作用分析:各主体の適応力・復元力の発揮が被災地の住みやすさ(L:Livability)、持続性(S:Sustainability)にネガティブなインパクトを与えるというトレードオフを明らかにした。 4. 低頻度メガリスク型沿岸域災害による居住環境再形成のメカニズムの解明:上記2.の再定住分析がまだのため、まだ解明できていない。 5.居住環境の変容を21 世紀都市モデルの3 指標から評価:低頻度メガリスク型沿岸域災害として東日本大震災とハリケーンカトリーナ災害を事例として、住み続けることができる都市(Livable City)、持続可能な都市(Sustainable City)、レジリエントシティ(Resilient city)を特徴づける指標都市モデルの評価を行った。いずれの被災地も三指標において大きな課題があることを明らかにした。
競争的資金
本研究は、国連仙台減災枠組みの5年評価、東日本大震災の復興10年総括評価に当たる2020年度に照準を当てつつ、4年計画で海外学術調査を実施し、これを通じて日本とアジア一帯の災害危険地域における地域コミュニティの叡智を活かした減災型社会の制度枠組みを探究し、また今後の制度的改善の方向性を提言する実践的な研究である。方法として、法制度の構造的問題の把握に依拠しつつ、被災地における行政・住民コミュニティに対する聴取り・質問票による制度動態の実証的把握を組み合わせ、応用的な比較法社会制度論的アプローチを意図する。アジア諸国における現地調査に際しては現地機関との連携による文理混成チーム(法・経済・防災工学)で臨み、災害復興に影響を与える科学的安全基準・法規・予算・行政ガバナンス等の多角的視野を総合化する問題把握を通じて、制度的課題点の診断を行いつつ、地域コミュニティの叡智から学ぶ。 2018年度前半は、7月に岩手大学との連携で東日本被災地における地域防災について現地調査を続行し、また盛岡市における国際防災シンポジウムで特別セッションを企画実施した。7~9月にインドネシア・アチェのシャクアラ大学津波防災研究センターとの研究交流を実施した。 年度中盤は、8月にミャンマーにて、2008年サイクロン・ナルギス復興や2015年洪水復興につき、内務省・社会福祉災害救助省他の関係者との連携により、末端行政であるタウンシップや村落レベルに下り入って調査を実施した。 年度後半には、3月にベトナムの洪水被災地にて現地行政・大学研究者とのワークショップや住民聴き取り調査を行なった。また神戸にて中国四川省の研究協力者とともにワークショップを実施し、2008年四川大地震後の近年のコミュニティ防災の展開について研究交流を行った。
競争的資金
前年度は,自主住宅移転再建の世帯(ひと)に着目し,質問紙調査および聞き取り調査に基づいて,移転の動機,再建行動プロセス,満足度などを明らかにし,自律的な個人単位の移転再建を前提とした復興プランニングの必要性などを指摘してきた.しかし,市町村,災害危険区域指定の有無,意思決定時期などが,自主住宅移転再建の動機や再建行動,満足度に与える影響分析は残された課題であった. そこで本年度は,後発群を含む東日本大震災5年までの岩手県および宮城県下の9市町における自主住宅移転再建者の意思決定と満足度に関する質的調査を実施し,それらに影響を与えた関連分析を行った.また,自主住宅移転再建の世帯(ひと)の移動過程(帰着点)をGISおよび動画を用いてアニメーション化し,個人の水平・垂直方向への移動やそれに伴う市街地空間形成への影響を検討した. 以上の結果から,申請者らによる東日本大震災後の住宅再建に関する現地調査,ならびに,阪神・淡路大震災や新潟県中越地震後の住宅復興評価に関する既往論文を踏まえて,「長期的に見れば,地域主導の防災集団移転事業が,個人による自主住宅移転再建,行政主導の防災集団移転と比較した場合,個人の生活再建感と共に,空間的・社会的な持続可能性を高める」という当初仮説が補強された.また,検証精度を高めるため,防災集団移転事業を地域主導型/行政主導型に分類し,協議会役員/行政担当者を対象として,移転先の土地の選定,地権者との交渉,土地利用や区割計画,脱落者への対応などの経緯とノウハウ,一連のプロセスにおける説明会や移転再建者の参画状況についてヒアリング調査を行い,検証に向けた質的データの収集までを実施した.得られた成果は,日本建築学会や地域安全学会への口頭・論文発表を行い,地域安全学会論文賞(受賞は前年度)に伴う基調講演の機会を得た.
本研究は、首都直下地震や南海沖トラフ巨大地震の住宅被害を前提として、巨大広域災害時に起こりうる住宅再建問題を解明し、その対策を踏まえた復興計画要素を導いた研究である。まず、広域災害特性を把握するために、阪神・淡路大震災および東日本大震災における仮住まい住宅供給の実態と課題、都市回復・住宅再建過程の解明、東日本大震災住民の広域避難移動のモデル化を行った。次に、首都直下地震の住宅再建に資するまちづくり活動実態の分析と、南海トラフ沖巨大地震を対象とした仮住まい供給モデルを構築し、それぞれの巨大地震時に最重要課題となる展開シナリオとして、地域崩壊と都市集中がまだらに発生する状況を解明した。
米国ハリケーンカトリーナ災害と東日本大震災を事例とした継続的なフィールド調査と自治体による復興政策評価に基づいて、被災不動産の所有権移管と住宅ストック再生および自主住宅移転再建のメカニズムを解明した。ここで言うメカニズムとはどのような条件下で被災不動産所有権の移管と住宅ストック再生が如何に機能したのか、自主住宅移転再建の意思決定過程と空間的特徴を指す。広域巨大災害における被災者および非被災者の住宅ストック再生活力を生かした居住環境再生計画の有効性を実証した。まちの将来像を見据えて自律的な住宅再建の集合体を空間的に誘導する必要性を指摘すると同時に、それを実現する上での課題を明らかにした。
競争的資金
本研究は日本、韓国、台湾、米国、イタリア、ドイツの自然災害被災地(阪神淡路大震災、中越地震、東日本大震災、ソウル市、台中市、高雄市、台北市、ニューオーリンズ市、ニューヨーク州等)にて長期・継続調査を実施し、被災者と支援者、行政、メディア、研究者らへのインタビューを中心に資料収集・分析、研究会での討議などで研究を進めている。本科研では災害復興・防災、減災におけるジェンダー課題、また、被災者が住宅、生活再建において独特な支援を受けている事からそれを「被災者支援レジーム」と名付け、社会保障との隙間の課題を明らかにした。これら国際比較研究の成果から制度の改善、政策の提案、提言を行い改善につなげている。
本研究では、東日本大震災後の地域再建を担う「中核被災者」に着目し、避難所・仮設住宅・恒久住宅の再建に果たす役割と可能性を考究した。まず、陸前高田市での参与観察を通じて、自主防災組織主体の避難所運営の実態と可能性を提起した。また、行政による復興事業に依らない「自主住宅移転再建者」の復元力に着目し、意思決定過程とその立地に伴う市街地空間の影響を沿岸被災9市町において解明した。自主住宅移転再建者は、津波リスクと復興事業の長期化を避け、自らの情報収集と金銭資源で土地を取得し早期再建を果たした。一方、それに伴い被災市街地が高台に向けて拡大・低密度化する傾向も見られ、今後の復興計画への課題を呈した。
南海トラフ地震では、東日本大震災の被災地で発生したのと同様に、高知市で2m程度の地盤沈降が発生し、津波の被害を受け「長期湛水被害」が発生することが予想される。本研究では、東日本大震災等、実際の事例も含め海溝型地震・高潮に伴う「長期湛水」について被害予測、社会的提供評価、海外事例を含めた湛水被害後の住宅、ライフラインの復旧、災害による被害、その後の復興を含めて総合的な影響評価手法についての検討を行った。
本研究は2008年に発生した中国の四川大地震における住宅復興の実態を調査し、阪神・淡路大震災や東日本大震災との比較を通じて、今後の大規模災害における住宅復興の備えに資する知見を得ようとしたものである。四川大地震の被災地は山間部の農山村、平野部の農村、都市地域と広範囲にわたり、中央政府の強力な指導による復興の形態は様々であり、本研究ではそれらの被災地における住宅復興を類型としてとらえ、それぞれの特徴を明らかにした。
競争的資金
本研究は日本、韓国、台湾、米国の自然災害被災地(阪神淡路大震災、中越地震、東日本大震災、江原道、ソウル市、台中市、高雄市、台北市、ニューオーリンズ市、サンフランシスコ市等)において主に被災者と支援者、行政、メディアを対象としたインタビュー及び資料収集調査を実施し、災害復興・防災体制におけるジェンダー課題を国際比較調査から明らかにした。さらに、研究成果を基に東日本大震災直後から政策提言・意見書を提出し、法制度・政策の改善につなげた。調査概要はジェンダーと災害復興ホームページ(http://genderdisaster.net/)において確認できる。
本研究は、ひとり親世帯の潜在的な住生活要求を明らかにすることによって、我が国において成立しうるひとり親世帯向け切迫集住モデルを提示することを目的とする。研究の方法は、シェア居住の企画運営を行う NPO 法人と民間企業への聞き取り調査である。結果、シェア居住は、ひとり親のケアワークの共同・合理化、当事者の孤立防止というニーズに答えうる住まい方であること、他方で、経済的に問題を抱える対象への支援を民間セクターが実行することの困難が明らかになった。
米国で発生したハリケーンカトリーナ災害後の住宅再建と地域生活空間の「まだら復興」の実態を経年的な住宅再建調査により明らかにした。地域間の復興格差を生み出す要因として(1)地域の不動産価値による住宅再建の選択肢の多少、(2)所得が多い層に有利に働く州政府による住宅再建支援制度、(3)住宅再建を断念して放棄されている住宅を解消する手段の不足を指摘した。
競争的資金
同時多発テロ後のロウアーマンハッタン地区の復興プロセスと都市空間の変容について明らかにするために,復興計画プロセスに関与した専門家に加えて,ニューヨーク市都市計画局(CPD),市住宅修復開発局(HPD),地元のビジネス・インプルーブメント・ディストリクト(Alliance for Downtown New York)などにインタビュー調査を実施すると同時に,集収した関係資料を用いて復興事業を分野別に分類し,その事業の内容と成果について分析した。 復興の名のもとに行われた災害直後の人口回復を目的とした住宅に対する家賃補助政策や,住宅のリノベーション事業に対する補助金の支給,オープンスペースの創出や河川整備事業や周辺の開発などの復興事業を通して,同地区はビジネス地区から住宅や商業機能を含めた用途混在型の地区へと変貌を遂げており,これは災害前から進められていた市の方針である「複合開発路線」を一層加速することにつながったことを明らかにしている。同地区における復興は,自然災害とは異なり,米国本土を襲った初めての大危機に対する連邦政府の威信をかけた政治的意図が大きく影響し,単なる復旧にとどまらない事業に資金が投入された点も特異な点である。また,復興事業の推進にあたってはニューヨーク市当局にとどまらず,地域のコミュニティ開発法人に直接補助金を支給することによって地域の復興を支援しており,復興の推進者は地元行政組織だけではなく地域の非営利組織も大きな主体として関与していた。ただ,人口の入れ替わりをみると,若年世帯が増加し,同地区の居住者の収入は上昇しており,同地区の居住者層の年齢構成や収入階層には変化が見られ,空間変容だけではな居住者階層において変化があったことが明らかになった。