研究者紹介システム

高嶋 克義
タカシマ カツヨシ
大学院経営学研究科 経営学専攻
教授
商学・経済学関係
Last Updated :2020/10/15

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院経営学研究科 経営学専攻
  • 【配置】

    経営学部 経営学科

学位

  • 博士(商学), 神戸大学

研究シーズ

授業科目

ジャンル

  • 経営・産業 / マーケティング

コメントテーマ

  • マーケティング
  • 小売業
  • 流通
  • ブランド管理

研究活動

研究キーワード

  • 商業
  • 流通
  • マーケティング

研究分野

  • 人文・社会 / 商学

委員歴

  • 2015年06月 - 2019年05月, 日本商業学会, 会長
  • 2010年05月 - 2015年05月, 日本商業学会, 副会長
  • 2010年05月 - 2015年05月, 日本商業学会, 理事
  • 2004年05月 - 2010年05月, 日本原価計算研究学会, 編集委員『原価計算研究』
  • 2002年05月 - 2004年05月, 日本商業学会, 部会代表理事
  • 1996年05月 - 2000年05月, 日本商業学会, 本部理事

受賞

  • 2016年06月 日本商業学会, 日本商業学会優秀賞, 小売企業の基盤強化-流通パワーシフトにおける関係と組織の再編

    髙嶋 克義

    国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • 2001年05月 日本商業学会, 日本商業学会・論文賞, 営業管理様式の選択に関する新視点

    髙嶋 克義

  • 1995年05月 日本商業学会, 日本商業学会・優秀賞, マーケティング・チャネル組織論

    髙嶋 克義

論文

  • オンライン小売業における流通モード

    高嶋克義

    2020年02月, 国民経済雑誌, 221 (2), 25 - 39, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • Effects of retail organisation design on improving private label merchandising

    Changju Kim, Katsuyoshi Takashima

    2019年12月, European Journal of Marketing, 53 (12), 2582 - 2603, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • オムニチャネル化の組織的課題

    髙嶋 克義, 金雲鎬

    2019年09月, 国民経済雑誌, 217 (3), 1 - 10, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • The impact of retail buyer innovativeness on suppliers’ adaptive selling in Japanese buyer–supplier relationships

    Changju Kim, Katsuyoshi Takashima

    2019年01月, Journal of Marketing Channels, 25 (4), 173 - 183, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Revenue‐Sharing Contracts under Demand Uncertainty in Shopping Center

    TAKASHIMA Katsuyoshi, MONDEN Aika, ZENNYO Yusuke

    2018年09月, Real Estate Economics, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Changju Kim, Katsuyoshi Takashima, Stephen Newell

    Purpose: The purpose of this paper is to develop and empirically test a model investigating the relationship among inter-departmental communication, buyer innovativeness, and retail competitiveness. The authors also explore whether a retail strategy of supply base diversification for managing suppliers moderates the association between innovativeness and competitiveness. Design/methodology/approach: Hypotheses were tested using a structural equation model and survey data drawn from general merchandise managers of 149 supermarket retailers in Japan. Findings: The results indicate that inter-departmental communication between merchandising and store divisions drives innovativeness among retail buyers and ultimately strengthens firm competitiveness. Moreover, when buyer innovativeness is evident and less actively the retail buyers utilize supply base diversification, the stronger is the retailer’s competitiveness. The study failed to find any direct impact of inter-departmental communication on retail competitiveness. Practical implications: This study offers managerial insights into the roles that buyer innovativeness, inter-departmental communications, and supply base diversification play in developing effective competitive strategies. Originality/value: This study makes two key contributions. First, it is novel in using inter-departmental communication to explain the antecedents of buyer innovativeness. Second, drawing on the power-dependence theory, the authors extend the well-established innovativeness-performance linkage by exploring the moderation effect of supply base diversification.

    Emerald Group Publishing Ltd., 2018年, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 30 (3), 571 - 586, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • The effect of attribute importance and prior knowledge on the perceptions of customization and assortment

    TAKASHIMA Katsuyoshi, KUSAKA Kyosuke

    2018年05月, International Journal of Marketing & Distribution, 2 (1), 1 - 14, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 品揃え形成における投機的局面と延期的局面

    髙嶋 克義

    2018年04月, JSMDレビュー, 2 (1), 13 - 21, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • The impact of horizontal conflict on reducing vertical conflict in Japan's retail organizations

    TAKASHIMA Katsuyoshi, SEO Eunji

    2017年03月, International Journal of Organizational Analysis, 25 (2), 27 - 232, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売業におけるサービス化の課題

    髙嶋 克義

    2017年01月, 季刊イズミヤ総研, (109), 6 - 13, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 医療従事者における自己犠牲志向と部門間連携が新機器受容に及ぼす影響

    髙嶋 克義, 奥野 友理子, 本屋 愛子, 徐 恩之

    2016年08月, 医療と社会, 26 (2), 167 - 178, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Changju Kim, Katsuyoshi Takashima

    This study investigates management control systems in retailing and examines how they connect to retail buyers' behavior strategies and retail performance. We test hypotheses with a structure equation modeling (SEM) based on survey data from 149 merchandising division heads at Japanese supermarkets. The results reveal that outcome-based control promotes buyers' price negotiation orientation while behavior-based control encourages buyers' innovative behavior orientation. Moreover, both of these distinct behavior strategies yield greater retail performance. This study contributes toward the development of a generalized model of how retailers can manipulate buyers' behavior strategies from the management perspective by applying organizational control theory in the field of retail buying.

    Elsevier Australia, 2016年05月01日, Australasian Marketing Journal, 24 (2), 171 - 178, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • The effectiveness of power-dependence management in retailing

    TAKASHIMA Katsuyoshi, KIM Changju

    2016年01月, International Journal of Retail & Distribution Management, 44 (1), 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 大規模小売企業の成長戦略の規定因

    髙嶋 克義

    2015年07月, 国民経済雑誌, 212 (1), 17 - 28, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Katsuyoshi Takashima, Changju Kim

    ABSTRACT: This study discusses customized merchandising proposals in retailer-vendor relationships, based on transaction cost theory. The theoretical model suggests that trust relationships and the centralization of merchandising authority promote the activeness of customized merchandising proposals. The results from structural equation modeling analysis reveal that customized merchandising proposals by a vendor are actively executed when (a) a trust relationship between a retailer and a vendor becomes long term and stable and (b) the merchandising authority of a retailer's merchandising division becomes centralized.

    Routledge, 2015年01月02日, Journal of Marketing Channels, 22 (1), 42 - 51, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Changju Kim, Katsuyoshi Takashima

    This study addresses issues arising in the management of retail buyers. We consider the impact on supplier relationship management and organizational performance when retailers manage buyers based on an outcome-based control. To confirm the trends indicated in our proposed research model, this study conducts a survey of merchandising division heads at Japanese retail companies. The results from structural equation modeling analysis reveal that outcome-based control, through the central, mediating role of relationship continuity, encourages cooperation with suppliers, and this cooperation yields greater organizational performance for retailers. The findings raise questions as to the significance of forming a clan-like system when managing results-oriented buyers on an outcome basis. © 2014 Australian and New Zealand Marketing Academy.

    Elsevier Australia, 2014年, Australasian Marketing Journal, 22 (2), 76 - 83, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売企業への個別適応的MD提案の規定因 ―取引費用に基づく考察―

    髙嶋 克義

    2014年04月, 流通研究, 16 (4), 1 - 12, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売プロセス革新の組織的基盤に関する考察

    髙嶋 克義

    2014年03月, マーケティング・ジャーナル, 33 (4), 29 - 42, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • コンビニエンス・ストアにおける スーパーバイザーの知識共有 ─ 株式会社セブン-イレブン・ジャパン ─

    髙嶋 克義, 関 隆教

    2014年03月, マーケティング・ジャーナル, 33 (4), 117 - 130, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売業におけるバイヤーのアウトカムベース管理の規定因

    髙嶋 克義

    2014年02月, 国民経済雑誌, 209 (2), 21 - 35, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Cross-Functional Communication Behaviors in Japanese Industrial Company : The Moderating Role of Alternatives

    TAKASHIMA Katsuyoshi, SEO Eunji

    2013年07月, 2012 Global Marketing Conference at Seoul, COEX, Seol, Korea, July 20 2012, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 小売業における依存度管理戦略の展開

    髙嶋 克義

    2013年03月, マーケティング・ジャーナル, (128), 2 - 13, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • マーケティング戦略転換の組織的制約-脱コモディティ化戦略の実行可能性に基づいて-

    髙嶋 克義

    2013年03月, 流通研究, 16 (1), 61 - 76, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売企業における革新的仕入行動の考察

    髙嶋 克義

    2013年02月, 流通研究, 15 (1), 1 - 14, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Learning-Oriented Sales Management Control: The Case of a Pharmaceutical Company

    TAKASHIMA Katsuyoshi, MATSUO Makoto, HAYAKAWA Katsuo

    2013年02月, Journal of Business to Business Marketing, (20-1), 21 - 31, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売市場における価格競争と差別化戦略

    髙嶋 克義

    2012年03月, 国民経済雑誌, 205 (3), 1 - 13, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Online Mass Customization in Developing Countries: the Effect of Consumer Product & Process

    TAKASHIMA Katsuyoshi, Asoka Malawi Arachchige

    2011年11月, 25th Annual Australian and New Zealand Academy of Management Conference, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 改善志向の営業プロセス管理:日本ベーリンガーインゲルハイムの事例

    松尾 睦, 早川 勝夫, 高嶋 克義

    2011年01月, マーケティングジャーナル, 30 (3), 67 - 81, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Corporate Social Responsibility and Product Evaluation: Moderating Role of Brand Familiarity

    TAKASHIMA Katsuyoshi, Chamila Roshani Perera

    2010年10月, 24th Annual Australian and New Zealand Academy of Management, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 延期的流通システムに基づく小売企業戦略の変化

    髙嶋 克義

    2010年03月, 国民経済雑誌, 201 (3), 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • 小売業革新を捉える視点

    髙嶋 克義

    2010年01月, 小売業革新(高嶋克義・西村順二編,千倉書房), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売企業における組織変革

    髙嶋 克義

    2010年01月, 小売業革新(高嶋克義・西村順二編,千倉書房), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 延期的生産システムの再検討

    高嶋 克義

    2008年04月, 国民経済雑誌, 197 (4), 1 - 16, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • 小売業態革新に関する再検討

    高嶋 克義

    2007年03月, 流通研究, 9 (3), 33 - 51, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 営業改革の基本課題-改善効果と連携効果を求めて

    高嶋 克義

    2006年06月, 一橋ビジネスレビュー, 54 (1), 42 - 51, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 関係性マーケティング論の再検討

    高嶋 克義

    2006年05月, 国民経済雑誌, 193 (5), 27 - 41, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • 日本の医療用医薬品産業におけるDTC広告の可能性

    高嶋 克義, 春間 由香

    2005年12月, 日経広告研究所報, 39 (6), 24 - 30, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 組織行動がブランド・マネジメントに与える影響-資源ベース理論の適用可能性に関する考察-

    高嶋 克義, 小林 哲

    2005年09月, マーケティングジャーナル, (2), 20 - 37, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • Eコマースにおける競争構造

    高嶋 克義

    2004年10月, 国民経済雑誌, 190 (4), 31 - 43, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Behavior-Based Salesforce Control Systems and Interdepartmental Communication

    TAKASHIMA Katsuyoshi

    2004年, Business Research, (51), 1 - 18, 英語

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売業態革新の分析枠組み

    高嶋 克義

    2003年02月, 国民経済雑誌, 187 (2), 69 - 83, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • 営業管理様式の選択に関する新視点

    髙嶋 克義

    2000年09月, 流通研究, 3 (2), 1 - 16, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 品揃え形成概念の再検討

    髙嶋 克義

    1999年03月, 流通研究, 2 (1), 1 - 13, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 産業広告の効果に関する実証研究

    髙嶋 克義, 竹村 正明, 大津 正和

    1996年02月, 日経広告研究所報, (165), 59 - 68, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

MISC

  • 高嶋 克義

    現代経営学研究所, 2019年04月, ビジネス・インサイト, 27 (1), 2 - 7, 日本語

  • スマート化・AI導入の課題

    髙嶋 克義

    2018年08月, ビジネス・インサイト, 26 (2), 2 - 7, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • SNS広告を捉える視点

    髙嶋 克義

    2017年07月, ビジネス・インサイト, (90), 2 - 3, 日本語

    その他

  • マーケティング論から見たコモディティ化の問題

    髙嶋 克義

    2011年11月, 国民経済雑誌別冊「経済学・経営学学習のために」, (平成23年度後期号), 日本語

    記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)

  • 営業改革の壁を越えるために

    髙嶋 克義

    2011年04月, 季刊「企業経営」, (98), 4 - 7, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)

  • EC事業における競争優位の戦略

    高嶋 克義

    2007年01月, ビジネス・インサイト, 6 - 19, 日本語

    その他

  • 小売業態革新の展開

    髙嶋 克義

    2006年10月, はばたき, (24), 日本語

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

  • 小売業者によるPB開発-なぜPBが導入されるか

    高嶋 克義

    2006年06月, 『はばたき』(JR西日本デイリーサービスネット), (23), 日本語

    その他

  • 小売業者による製販統合-小売主導の流通改革

    高嶋 克義

    2006年02月, 『はばたき』(JR西日本デイリーサービスネット), (22), 日本語

    その他

  • 中間流通を省くことは効率的か

    髙嶋 克義

    2005年11月, 『はばたき』(JR西日本デイリーサービスネット), (21), 9, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

  • eコマースにおける競争の構造

    高嶋 克義

    2004年02月, 神戸大学大学院経営学研究科ディスカッションペーパー, 日本語

    機関テクニカルレポート,技術報告書,プレプリント等

  • 営業活動を「有視界飛行」から「計器飛行」に転換し,4課題の克服を

    髙嶋 克義

    2003年07月, オムニ・マネジメント(日本経営協会), 12 (74), 6 - 9, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

  • 今,日本企業がとるべき営業戦略-求められる新たなコミュニケーション・スタイル

    髙嶋 克義

    2002年06月, 月刊CIO Magazine, (25), 日本語

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

  • 営業プロセスデータの活用

    髙嶋 克義

    2001年09月, Xchange, (93), 2 - 3, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)

書籍等出版物

  • 菜鳥與資深業務員都該上的45堂銷售課

    髙嶋 克義, 田村直樹

    共著, 東販出版, 2017年03月, 中国語

    一般書・啓蒙書

  • 45のエピソードからみる営業の課題解決

    髙嶋 克義, 田村直樹

    共著, 同文舘, 2016年03月, 日本語

    一般書・啓蒙書

  • 小売企業の基盤強化-流通パワーシフトにおける関係と組織の再編-

    髙嶋 克義

    単著, 有斐閣, 2015年09月, 日本語

    学術書

  • 現代商業学新版

    髙嶋 克義

    単著, 有斐閣, 2012年03月, 日本語

    教科書・概説・概論

  • 小売業革新

    黄 磷, 高嶋 克義, 西村 順二

    共著, 千倉書房版, 2010年06月, 日本語

    学術書

  • 小売業革新

    髙嶋 克義, 西村順二

    共編者(共編著者), 千倉書房, 2010年01月, 日本語

    学術書

  • 現代マーケティング論

    髙嶋 克義, 桑原秀史

    共著, 有斐閣, 2008年03月, 日本語

    教科書・概説・概論

  • 生産財マーケティング

    高嶋 克義, 南 知惠子

    共著, 有斐閣, 2006年11月, 日本語

    教科書・概説・概論

  • 『営業改革のビジョン』

    高嶋 克義

    単著, 光文社新書, 2005年03月, 日本語

    学術書

  • 営業プロセス・イノベーション

    髙嶋 克義

    単著, 有斐閣, 2002年07月, 日本語

    学術書

  • 日本型マーケティング

    髙嶋 克義

    編者(編著者), 千倉書房, 2000年01月, 日本語

    学術書

  • 生産財の取引戦略

    高嶋 克義

    単著, 千倉書房, 1998年06月, 日本語

    学術書

  • マーケティング・チャネル組織論

    髙嶋 克義

    単著, 千倉書房, 1994年03月, 日本語

    学術書

講演・口頭発表等

  • 革新的MDの規定条件:プロセス・コンフリクトの調整効果

    髙嶋 克義, 金昌柱

    日本商業学会関西部会研究会, 2015年12月, 日本語, 日本商業学会, 立命館大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • Suppliers' Adaptive Selling in Retail Capabilities: the Role of Dependency Management

    髙嶋 克義, Changju Kim

    International Conference of Asian Marketing Associations, 2015年11月, 英語, 早稲田大学, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • 小売プロセス革新の組織的基盤に関する考察

    髙嶋 克義

    日本商業学会第4回全国研究報告会, 2013年12月, 日本語, 日本商業学会, 日本大学砧キャンパス, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 小売企業におけるコンフリクトのリバーサルムーブメント現象に関する実証研究

    髙嶋 克義, 徐恩之

    日本商業学会第63回全国研究大会, 2013年05月, 日本語, 日本商業学会, 立命館大学びわこ・くさつキャンパス, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • ベンダーによるMD提案の規定因:取引費用に基づく考察

    髙嶋 克義

    日本商業学会第63回全国研究大会, 2013年05月, 日本語, 日本商業学会, 立命館大学びわこ・くさつキャンパス, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • Cross-Functional Communication Behaviors in Japanese Industrial Company : The Moderating Role of Alternatives

    髙嶋 克義, Eunji Seo

    2012 Global Marketing Conference at Seoul, 2012年07月, 英語, COEX, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • マーケティング戦略における組織と資源の再検討

    髙嶋 克義

    日本商業学会全国研究報告会, 2011年12月, 日本語, 日本商業学会, 青山大学, 国内会議

    [招待有り]

    口頭発表(招待・特別)

  • Online Mass Customization in Developing Countries: the Effect of Consumer Product & Process

    髙嶋 克義, Asoka Malawi Arachchige

    25th Annual Australian and New Zealand Academy of Management Conference, 2011年11月, 英語, Australian and New Zealand Academy of Management, Amora Hotel, Wellington, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Corporate Social Responsibility and Product Evaluation: Moderating Role Of Brand Familiarity

    髙嶋 克義, Chamila Roshani Perera

    24th Annual Australian and New Zealand Academy of Management Conference, 2010年12月, 英語, University of South Australia, 国際会議

    その他

  • マーケティング論における今後の研究課題

    髙嶋 克義

    日本商業学会第60回全国研究大会, 2010年05月, 日本語, 東洋大学, 国内会議

    その他

  • 戦略的MDについての解題

    髙嶋 克義

    日本商業学会第59回全国研究大会, 2009年05月, 日本語, 関西大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 流通革新研究の再検討

    高嶋 克義

    日本商業学会全国大会, 2008年05月, 日本語, 日本商業学会, 法政大学, 国内会議

    その他

所属学協会

  • 日本商業学会

共同研究・競争的資金等の研究課題