研究者紹介システム

小川 進
オガワ ススム
大学院経営学研究科 経営学専攻
教授
商学・経済学関係
Last Updated :2021/10/12

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院経営学研究科 経営学専攻
  • 【配置】

    経営学部 経営学科

学位

  • Ph.D., マサチューセッツ工科大学
  • 博士(商学), 神戸大学

授業科目

ジャンル

  • 経営・産業 / 企業経営
  • 経営・産業 / イノベーション

コメントテーマ

  • イノベーション
  • ビジネスモデル
  • マーケティング
  • 経営戦略

研究活動

研究キーワード

  • 経営戦略
  • 技術開発
  • イノベーション
  • 流通システム
  • マーケティング

研究分野

  • 人文・社会 / 商学
  • 人文・社会 / 経営学

委員歴

  • 2014年06月, The Academic Association for Organizational Science, Senior Editor: Organizational science
  • 2014年06月, 組織学会, シニアエディタ『組織科学』
  • 2008年 - 2008年, The Academic Association for Organizational Science, Guest Editor: Organizational science
  • 2008年 - 2008年, 組織学会, ゲスト・エディター『組織科学』
  • 2006年 - 2006年, The Academic Association for Organizational Science, Guest Editor:Organizational science
  • 2006年 - 2006年, 組織学会, ゲスト・エディター『組織科学』
  • 2001年 - 2003年, The Academic Association for Organizational Science, Organizational science
  • 2001年 - 2003年, 組織学会, Senior Editor: 『組織科学』

受賞

  • 2020年 藤原書店, 第16回「河上肇賞」奨励賞, 世界標準研究を発信した日本人経営学者たち

    小川 進

  • 2018年 WU (Vienna University of Economics and Business), The WU City of Vienna Best Paper Award, "The Value of Marketing Crowdsourced New Products as Such: Evidence from Two Randomized Field Experiments," Journal of Marketing Research, 54(5), 2017

    Hidehiko Nishikawa, Martin Schreier, Christoph Fuchs, Susumu Ogawa

  • 2012年 東洋経済新報社, 第28回 高橋亀吉記念賞, 日本企業のグローバル競争優位と消費者イノベーション

    小川 進

    日本国

    出版社・新聞社・財団等の賞

  • 2012年 財団法人吉田秀雄財団, 第10回 助成研究吉田秀雄賞 準吉田秀雄賞, 消費者イノベーションにおける開発過程コミュニケーション研究

    小川 進

    日本国

    出版社・新聞社・財団等の賞

  • 2002年 電気通信普及財団, 第17回電気通信普及財団賞(テレコム社会科学賞), -

    小川 進

  • 2001年 日本商業学会, 日本商業学会学会賞(奨励賞), -

    小川 進

  • 2001年 組織学会, 組織学会高宮賞, -

    小川 進

論文

  • Xin Yu, Florian Kohlbacher, Susumu Ogawa

    Informa UK Limited, 2020年04月02日, Innovation, 22 (2), 160 - 192, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 消費者イノベーション調査の質問項目の改訂について

    西 大輔, 西川 英彦, 小川 進

    2019年03月, 国民経済雑誌, 219 (3), 33 - 44, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Nishikawa, Hidehiko, Schreier, Martin, Fuchs, Christoph, Ogawa, Susumu

    To complement their in-house, designer-driven efforts, companies are increasingly experimenting with crowdsourcing initiatives in which they invite their user communities to generate new product ideas. Although innovation scholars have begun to analyze the objective promise of crowdsourcing, the current research is unique in pointing out that merely marketing the source of design to customers might bring about an incremental increase in product sales. The findings from two randomized field experiments reveal that labeling crowdsourced new products as such-that is, marketing the product as "customer-ideated" at the point of purchase versus not mentioning the specific source of design-increased the product's actual market performance by up to 20%. Two controlled follow-up studies reveal that the effect observed in two distinct consumer goods domains (food and electronics) can be attributed to a quality inference: consumers perceive "customer-ideated" products to be based on ideas that address their needs more effectively, and the corresponding design mode is considered superior in generating promising new products.

    SAGE PUBLICATIONS INC, 2017年08月, JOURNAL OF MARKETING RESEARCH, 54 (4), 525 - 539, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Susumu Ogawa, Kritinee Pongtanalert

    2015年08月, Journal of Engineering and Technology Management, 37, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Nishikawa, Hidehiko, Schreier, Martin, Ogawa, Susumu

    In recent years, more and more consumer goods firms have started to tap into the creative potential of their user communities to fuel their new product development pipelines. Although many have hailed this paradigm shift as a highly promising development for firms, hardly any research has systematically compared the actual market performance of user-generated products with designer-generated ones. We fill this void by presenting a unique data set gathered from the Japanese consumer goods brand Muji, which has drawn on both sources of ideas in parallel in recent years. We demonstrate that user-generated products, which are found to generally contain higher novelty, outperformed their designer-generated counterparts on key market performance metrics. Specifically, in the first year after introduction, sales revenues from user-generated products were three times higher and gross margins were four times greater than those of designer-generated products. These effects also increased over time: after three years, the aggregate sales revenues of user-generated products were, on average, 1.25 billion yen (approximately 16 million dollars) higher, or five times greater, than the sales of designer-generated products. The corresponding average margin was an impressive 619 million yen (approximately 8 million dollars) higher, or six times greater, than the margin for designer-generated products. Finally, user-generated products were more likely to survive the three-year observation period than designer-generated products (i.e., were still on the market three years after introduction). These findings clearly favor the paradigm shift identified in marketing research and appeal to managers considering the integration of user ideas into the process of new product development. We discuss our study's limitations and identify important avenues for future research. (C) 2012 Elsevier B.V. All rights reserved.

    ELSEVIER SCIENCE BV, 2013年06月, INTERNATIONAL JOURNAL OF RESEARCH IN MARKETING, 30 (2), 160 - 167, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Susumu Ogawa, Kritinee Pongtanalert

    Successful product innovation has been recognized as an outcome of integrating users into the development process. This study compares the characteristics and motives for product development between users who do not belong to a community (independent innovators) and those who are members of communities (community innovators). An online consumer survey in Japan is conducted to test the differences. The result reveals that community innovators tend to help one another and reveal information more than independent innovators do, and their innovations tend to be adopted more often than those of independent innovators. These results suggest that communities can enhance the diffusion of innovation and effectiveness of product development more than independent innovators. Thus, they represent a valuable and useful resource for firms searching for new ideas and products. The study identifies community innovators' motives for both product development and revealing information. Finally, we discuss how firms can efficiently integrate these users into the innovation process.

    INDUSTRIAL RESEARCH INST, INC, 2013年05月, RESEARCH-TECHNOLOGY MANAGEMENT, 56 (3), 41 - 48, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Noriaki Matsushima, Susumu Ogawa

    In this paper, we provide a theoretical framework to show a new insight into know-how disclosure related to production technologies. An incumbent firm that can disclose its cost-reducing know-how and several new entrants exist. If the incumbent firm discloses its know-how, all entrants learn it, and their production costs decrease. Under some conditions, through the disclosure, the incumbent firm can achieve a higher profit. We discuss several extensions of the basic framework.

    WILEY-BLACKWELL, 2012年09月, MANCHESTER SCHOOL, 80 (5), 560 - 579, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • The Age of the Consumer-Innovator

    小川 進, Eric von Hippel, Jeroen P.J. De Jong

    2011年09月, MIT Sloan Management Review, Vol.53 (Issue.1), pp.27 - 35, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Innovating Innovation: The Case of Seven-Eleven Japan

    Hirofumi Matsuo, Susumu Ogawa

    2007年10月, International Commerce Review: ECR Journal, 7 (2), 104 - 114, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 「ユビキタス社会における製品製品開発:ユーザー起動法と開発成果」

    小川 進

    2006年04月, 『流通研究』, 第8巻第3号,49-64頁。, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 「ユーザー起動法とブランド・コミュニティ」

    小川 進

    2006年04月, 『組織科学』, 第39巻第3号,27-39頁。, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • "Reducing the Risks of New Product Development"

    Ogawa Susumu, Frank T. Piller

    2006年04月, MIT Sloan Management Review, Vol. 47, No. 2, pp.65-71., 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 「セブンーイレブンの事業システム」

    小川 進

    2005年06月, 『国民経済雑誌』, 第191巻第6号,87-97頁。, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 複線型開発

    小川 進

    2005年03月, 流通研究, 8 (1), 1 - 16, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 同業他社へのノウハウ公開

    小川 進, 水野 学

    2004年09月, 組織科学, 38 (1), 66 - 78, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 「コンビニエンス・ストアにおけるシステム優位」

    小川 進

    2004年09月, 『流通研究』, 第7号第2号,1-17頁。, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • ユーザー起動型ビジネスモデルの新たな展開

    小川 進, 西川 英彦

    2004年06月11日, 神戸大学大学院経営学研究科ディスカッション・ペーパー・シリーズ, 2004・12, 1 - 15, 日本語

  • 検証 コンビニ神話

    小川 進, 水野 学

    2004年06月, 組織科学, 37 (4), 52 - 63, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 食品産業における商品イノベーション

    松尾 博文, 小川 進

    2004年04月, 第22回企業行動カンファレンス, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 商品開発に与えたコンビニ台頭のインパクト

    小川 進

    2003年12月, 国民経済雑誌, 188 (6), 39 - 51, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • The hypothesis-testing ordering system: A new competitive weapon of the Japanese convenience stores in a new digital era

    S Ogawa

    This study focuses on the store-ordering system practiced by Japanese convenience stores. The article examines (1) the. conceptual categorization of. such ordering systems, (2) the history of the system development at three major convenience stores, and (3) the characteristics of 7-Eleven's development that led the way toward an innovative ordering system.

    BLACKWELL PUBLISHERS, 2002年10月, INDUSTRIAL RELATIONS, 41 (4), 579 - 604, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 流通システムの新しい担い手:ユーザー起動型ビジネスモデル

    小川 進

    2002年06月, 組織科学, 35 (4), 20 - 31, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • ユーザー起動型ビジネスモデル

    小川 進

    2002年05月, 国民経済雑誌, 185 (5), 65 - 76, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 流通における新しい動き・新しい経営

    小川 進

    2002年, 神戸発社会科学のフロンティア(神戸大学六甲台五部局百周年記念事業検討委員会編、中央経済社), 160 - 184, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • エンジン-tanomi.com(たのみこむ)

    小川 進

    2002年, 一橋ビジネスレビュー, 50 (2), 179 - 189, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • Innovations of Store Ordering Systems in Japan

    小川 進

    2000年01月, Japanese Distribution Strategy, Business Press, in M.R. Czinkota & M. Kotabe (eds.), 263 - 279, 英語

    研究論文(学術雑誌)

  • Does sticky information affect the locus of innovation? Evidence from the Japanese convenience-store industry

    S Ogawa

    Scholars have long discussed the locus of innovation and its determinants. There is empirical evidence that innovations can be developed by those holding any of a number of 'functional' relationships to them such as manufacturers, users, or materials suppliers. Past studies have considered two factors important in predicting the functional locus of innovation. One is 'expected profit of a player involved in the innovation' and the other is 'stickiness of innovation-related information'. Although some studies have shown empirically the link between an innovator's expected profits and the locus of innovation, no research has yet been conducted to test the hypothesized relationship between stickiness of innovation-related information and the locus of innovation. In the study reported upon here, I explore relationships between these two variables via a study of 24 innovations for the Japanese convenience-store industry. My study shows empirically that stickiness of innovation-related information does have the hypothesized relationship to the functional locus of innovation. I discuss implications of these findings and some directions for future research. (C) 1998 Elsevier Science B.V. All rights reserved.

    ELSEVIER SCIENCE BV, 1998年04月, RESEARCH POLICY, 26 (7-8), 777 - 790, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 顧客との対話モードと新製品開発成果

    小川 進

    1997年, 一橋ビジネス・レビュー, Vol.44No.4,55-70, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • イノベーションと情報の粘着性

    小川 進

    1997年, 組織科学, 第30巻第4号60-71, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

MISC

  • Crowdsourcing at MUJI

    小川 進, Hidehiko Nishikawa

    2016年03月, Revolutionizing Innovation: Users, Communities, and Open Innovation, 439 - 456, 英語

    その他

  • やさしい経済学(連載8回)

    小川 進

    2008年10月, 日本経済新聞, -, 日本語

    その他

  • カルビー戦略史

    小川 進, 松尾雅彦

    2008年07月, 株式会社カルビー社史, 131, 日本語

    その他

  • 携帯ウォーズ

    小川 進

    2008年06月, プレジデント, 128 - 135, 日本語

    その他

  • Qualifyig User Innovation in Consumer Goods: Case study of CUUSOO.COM, Japan

    Ogawa Susumu, Kohei Nishiyama

    2008年, Kundenorientierte Unternehmensfuhrung, 531 - 554, 英語

    その他

  • パネル討議 (<特集>仕組みで稼ぐ「凄い」会社)

    中田 康雄, 奥田 裕久, 辻野 隆志, 加護野 忠男, 小川 進

    2003年, Business insight : the journal for deeper insights into business, 11巻 4号 pp.52-79, 日本語

    その他

書籍等出版物

  • 世界標準研究を発信した日本人経営学者たち

    小川 進

    単著, 白桃書房, 2021年03月27日, ISBN: 9784561161851

    学術書

  • QRコードの奇跡: モノづくり集団の発想転換が革新を生んだ

    小川 進

    東洋経済新報社, 2020年02月14日, 日本語, ISBN: 4492534199

  • はじめてのマーケティング

    小川 進, 北村 裕花

    単著, 千倉書房, 2016年05月, 日本語

    学術書

  • ユーザーイノベーション 消費者から始まるものづくりの未来

    小川 進

    単著, 東洋経済新報社, 2013年09月, 日本語

    一般書・啓蒙書

  • 『競争的共創論』

    小川 進

    単著, 白桃書房, 2006年06月, 日本語

    学術書

  • 『ドクター・オガワに会いにいこう』

    小川 進

    単著, 千倉書房, 2005年04月, 日本語

    学術書

  • 稼ぐ仕組み

    小川 進

    単著, 日本経済新聞社, 2003年, 日本語

    学術書

  • ディマンド・チェーン経営

    小川 進

    単著, 日本経済新聞社, 2000年, 日本語

    学術書

  • イノベーションの発生論理

    小川 進

    単著, 千倉書房, 2000年, 日本語

    学術書

講演・口頭発表等

  • Profit-enhancing know-how disclosure: A strategic view

    Noriaki Matsushima, Susumu Ogawa

    User Innovation Conference 2007, 2007年06月, 英語, Copenhagen Business School, 国際会議

    その他

  • Profit-enhancing know-how disclosure: A strategic view

    Noriaki Matsushima, Susumu Ogawa

    33rd Annual Conference of the European Association for Research in Industrial Economics, 2006年08月, 英語, University of Amsterdam, 国際会議

    口頭発表(一般)

所属学協会

  • 日本商業学会

  • 組織学会

共同研究・競争的資金等の研究課題