研究者紹介システム

長坂 一郎
ナガサカ イチロウ
大学院人文学研究科 社会動態専攻
教授
文学部長;大学院人文学研究科長
デザイン関係
Last Updated :2023/06/03

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院人文学研究科 社会動態専攻
  • 【配置】

    学術研究推進機構, 文学部, 文学部 人文学科

学位

  • 博士(工学), 東京大学

授業科目

ジャンル

  • 文化・芸術・流行 / デザイン・ファッション

コメントテーマ

  • デザイン論
  • 設計論
  • シェアオフィス
  • クリストファー・アレグザンダー

研究活動

研究キーワード

  • デザイン理論
  • クリストファー・アレグザンダー

研究分野

  • 人文・社会 / デザイン学
  • 社会基盤(土木・建築・防災) / 建築計画、都市計画
  • 人文・社会 / 美学、芸術論

論文

  • パターン・ランゲージと「遊び」 : ルール・システムが生成するもの : 幾何学的構造とプレイ—The Pattern Language and "Play" : What the Rule System Generates : Geometric Structure or Experiences of Playing?—特集 都市計画古典再論 ; 古典再論 : 近代都市計画理論の可能性

    長坂 一郎

    2022年11月15日, 都市計画 = City planning review / 日本都市計画学会 編, 71 (6), 48 - 51, 日本語

    [招待有り]

  • 長坂 一郎

    神戸大学文学部芸術学研究室, 2022年03月, 美学芸術学論集, 17, 5 - 33, 日本語

    [招待有り]

  • Ichiro Nagasaka, Nariaki Nishino

    10TH CIRP CONFERENCE ON INTELLIGENT COMPUTATION IN MANUFACTURING ENGINEERING - CIRP ICME '16. With the aim of providing a scientific methodology for studies of services, the value-creation model, which classifies service models in three classes on the basis of the relationships among service providers, was proposed in the 2000s. However, the model lacks formal criteria for classifying service models in scientific way. Therefore, in this study, we first consider the activity of service design as an activity of designing "service mechanism" in reference to mechanism design, which is an area in economics and game theory. Then, we develop formal criteria for the classification of the service mechanism based on the value-creation model.

    2017年, Procedia CIRP, 62, 74 - 77, 英語

    [査読有り]

  • ファッションデザイナーにとって工学的設計論が意味するもの—Role of Engineering Design Theory in Fashion Design—特集 ファッションと設計

    長坂 一郎

    日本感性工学会, 2016年09月, 感性工学 = Journal of Japan Society of Kansei Engineering, 14 (3), 113 - 118, 日本語

    [招待有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 長坂 一郎

    In this paper, we base the primary concepts appear in Alexander's four volume “The Nature of Order”, such as wholeness, center, structure-preserving transformations, mirror of the self tests, and God on A. N. Whitehead's cosmology called “philosophy of organism”. Firstly, we examine the motivation of writing these four books by analyzing the criticisms towards “Pattern Language.” After showing Alexander's the tacit and new assumption in the books, we show how Whitehead's problem of the bifurcation of nature, that causes some of the deep problems in pattern language, is solved in the Nature of Order in terms of the Whitehead's philosophy.

    日本建築学会, 2013年, 日本建築学会計画系論文集, 78 (686), 925 - 933, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Visual Analysis of Human Behavior Based on Vector Field and Landscape Diagram

    Ichiro Nagasaka, Masashige Motoe

    2012年07月, Research: Uncertainty Contradiction Value - DRS International Conference 2012

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • クリストファー・アレグザンダーの初期理論における思想的背景 (その 2):パタン・ランゲージの理論的基盤: 数学的構造主義とヒルベルトの形式主義

    長坂 一郎

    日本建築学会, 2010年, 日本建築学会計画系論文集, 75 (658), 2989 - 2997, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • クリストファー・アレグザンダーの初期理論における思想的背景 (その 1):クリストファー・アレグザンダーの認知心理学論文の検討

    長坂 一郎

    日本建築学会, 2010年01月, 日本建築学会計画系論文集, 75(647):235-243 (647), 235 - 243, 日本語

    [査読有り]

  • Syntax and Semantics of Pattern Language

    Ichiro Nagasaka

    2009年, IASDR 2009 conference, 547 - 556

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Constructive Mathematics and Its Implication to Theory of Designing

    Ichiro Nagasaka

    2009年, Design Principles and Practices: An International Journal, 3(5):303-314, 303 - 314, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 横地 広海知, 長坂 一郎, 松嶋 隆二

    In the studies of deductive reasoning, the experiments have always been conducted with tasks with just one logically correct answer. In this paper, three experiments examined how the reasoning process with underspecified tasks can be explained. Underspecified tasks are tasks with an arbitrary correct answer or with no correct answer at all. Experiment 1a and 1b showed that participants tend to choose the option that is more difficult to draw a conclusion than the other. Furthermore, the factors leading to such selection bias included the differences in the number of logical symbols contained in the reasoning process between options and the reductio ad absurdum process. Protocol analysis in Experiment 2 revealed that reductio ad absurdum has more impact on selection bias.

    日本認知科学会, 2008年03月, 認知科学, 15・1・161-173 (1), 161 - 173, 日本語

    [査読有り]

  • Requirements and Theories of Meaning

    Ichiro Nagasaka

    2007年08月, Proceedings of International Conference on Engineering Design 2007, ID 203, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 菊池 誠, 長坂 一郎

    The aim of design theory is to investigate the domain-independent natures of artifacts and design activities. The notion of function is important in design theory since design specifications are described in terms of functions, but it is not easy to define functions because the notion is closely related to our subjective intentions. In this report, we shall analyze the paradox of General Design Theory in in order to show the importance of the concept of function in a design theory, and we show that the concept has a correspondence with the notion of meanings of natural language expressions. Then, we give a formulation of the notion of function by using Situation Semantics which corresponds to Simion's definition of an artifact as an interface between its inner and outer environments. These arguments show the relationships between design theory and natural language semantics.

    公益社団法人精密工学会, 2006年01月, 精密工学会誌, 72(1),142-146 (1), 142 - 146, 日本語

    [査読有り]

  • 菊地 誠, 長坂 一郎

    Entity concepts and related definitions and axioms in General Design Theory are analyzed, and the paradoxical phenomena about General Design Theory is explained. Then, by investigating entity concepts in Abstract Design Theory, a mathematical theory of design based on the philosophy of General Design Theory and a mathematical theory of information flow, it is shown that entity concepts in these design theories correspond to noun phrases in Montague Semantics, a formal semantics of natural language. This is an application of linguistics to design theory, and a new phase of correlation of design theory and theoretical computer science through Montague Semantics can be expected from these investigations.

    公益社団法人 精密工学会, 2004年, 精密工学会誌, 70(3),354-358 (3), 354 - 358, 英語

    [査読有り]

  • A Relational Theory of Interaction and Learning Based on Classifier System

    Ichiro Nagasaka, Makoto Kikuchi, Shinzo Kitamura

    2004年, Proceedings of 4th International ICSC Symposium on Engineering of Intelligent Systems, File No.18, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Situation Theoretic Analysis of Functions for a Formal Theory of Design

    Kikuchi Makoto, Nagasaka Ichiro

    2003年, Proceedings of 14th International Conference on Engeineering Design, File No.1448, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • On the Three Forms of Non-Deductive Inferences: Induction, Abduction, and Design.

    KIKUCHI Makoto, NAGASAKA Ichiro

    IASTED/ACTA Press, 2003年, Proc.of the 21th IASTED International Conference Applied Informatics., 357-362, 357 - 362, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Channel Theory for User-Interactions in Constraint Satisfaction and Design

    KIKUCHI Makoto, NAGASAKA Ichiro, Banbara Mutsunori

    2003年, Proceedings of the Third International Workshop on User-Interaction in Constraint Satisfaction, 56-69, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • A mathematical model of interactions in artifact environments

    A Kikuchi, Nagasaka, I, S Toyoda, S Kitamura

    We always interact with our environment in our life. When we use artifacts, we interact with the environment through them, or rather, we interact with the artifacts as our environment. When we design and manufacture artifacts, it is important to consider the interaction. In this paper, we propose a mathematical model of interactions by focusing on the role or the function of interfaces. Our modeling consists of three steps. Firstly, we propose a new view about the role of an interface in a interaction. Then, we formulate the function of an interface by using the idea of Situation Semantics, a formal semantics of natural languages by Barwise and Perry. At last, we give a mathematical model of interactions based on Channel Theory, a mathematical theory of information flow by Barwise and Seligman. An example of a case of an interaction between a human and an environment through an artificial neural network will be presented.

    IEEE, 2003年, SICE 2003 ANNUAL CONFERENCE, VOLS 1-3, 2085-2090, 1614 - 1619, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • A Formal Analysis of Classifier System and Interface between Learning System Environment.

    NAGASAKA Ichiro, KIKUCHI Makoto, KITAMURA Shinzo

    IASTED/ACTA Press, 2003年, Proc.of the 21th IASTED International Conference Applied Informatics., 20-25, 20 - 25, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • On the three axioms of general design theory

    Makoto Kikuchi, Ichiro Nagasaka

    2002年05月, Proc. of 4th International Workshop on Emergent Synthesis, 69 - 76

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Proofs of nonconsequence as abstract design in hyperproof

    Ichiro Nagasaka, Yuzuru Kakuda

    2002年, International Journal of Computing Anticipatory Systems, 11, 81 - 94

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • A model of design based on generation process of function attribute classifications

    Ichiro Nagasaka, Makoto Kikuchi, Hiroki Tsutsui, Toshiharu Taura, Kanji Ueda

    2001年03月, Proc. of International Workshop on Emergent Synthesis 2001, 131 - 138

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Embodiment design synthesis with adaptive 3D shape representation

    Ichiro Nagasaka, Kanji Ueda

    1999年12月, Proc. of International Workshop on Emergent Synthesis, 215 - 220

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Adaptive growth-type assembly structure representation for assembly layout design

    Ichiro Nagasaka, Kanji Ueda, A. M\'arkus, Toshiharu Taura

    1999年05月, Proc. of the 32nd CIRP International Seminar on Manufacturing Systems

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 長坂 一郎, 田浦 俊春

    In this paper, the design of spatial shapes of function carriers and the spatial layout is called a spatial design. In it such design processes as constraint satisfaction are considered. In general, since the constraint satisfaction problem in spatial design can often be very difficult to solve because of a lack of constraints and countless combinations of the layout, a variety of solutions which satisfy constraints should be allowed. Therefore, in order to allow such variety, the notion of developmental processes in biology was applied and adaptive-growth-type 3D geometric representation based on evolutionary algorithms was proposed. Here, the adaptive-growth type means the shape expressed in the process, which develops through interaction with an outside environment, like shape generation of a living organism in the natural world. Finally, the representation was verified by applying it to the component layout problem in the early stage of satellite design.

    公益社団法人 精密工学会, 1999年04月, 精密工学会誌, Vol.65, No.4, pp.525-531 (4), 525 - 531, 日本語

    [査読有り]

  • Adaptive-growth-type 3D representation for configuration design.

    Toshiharu Taura, Ichiro Nagasaka

    1999年, AI EDAM, 13 (3), 171 - 184

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Toshiharu Taura, Ichiro Nagasaka, Atsushi Yamagishi

    1998年, Computer-Aided Design, 30 (1), 29 - 35

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Geometic representation for shape generation using classifier system

    Ichiro Nagasaka, Toshiharu Taura

    1997年07月, Genetic Programming 1997: Proc. of the Second Annual Conference, 515 - 520

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Collaboration media for shape design

    Toshiharu Taura, Atsushi Yamagishi, Ichiro Nagasaka

    1997年02月, Preprints of Formal Aspects of Collaborative CAD, 369 - 386

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 長坂 一郎, 山岸 敦, 田浦 俊春

    Designing shapes of products is one of the most primary activity in design process. In this paper, a new methodology of representing free form shape features with the aim of making the system capable of holding and manipulating their features after synthesizing them to support designer in their early design stage is proposed. The key idea in this study is Shape Feature Generating Rules and specifying the rules which generate feature shapes. Developmental biology is applied to devise a computational model of the representation called Cell Model using Pitt approach of classifier system. Finally, a computer program is developed to evaluate the methodology by combining two existing shapes to examine if the features of shape are preserved in combined shapes. In addition further examination is conducted to specify which rules are actually hold the feature of shape. It is demonstrated that the methodology can show variety of combined shapes with original, often exaggerated, features and the rules are specified which hold the part of feature of shapes.

    精密工学会, 1997年02月, 精密工学会誌, Vol.63, No.2, pp.193-197 (2), 193 - 197, 日本語

    [査読有り]

  • 山岸 淳, 長坂 一郎, 田浦 俊春

    本研究では、製品の意匠的形状のデザインにおいて、メンバーが地理的に分散し、時間をずらしてコミュニケーションするという形態のコラボレーションに注目し、これを計算機システムを用いて支援するための方法を提案する。コラボレーティブデザインではデザイナーが互いにデザインの意図や根拠を理解し合うことが重要である。そのためにはデザイン結果としての形状データだけでなく、言語による意図や根拠の伝達が望まれる。しかし形状デザインにおける意図や根拠は言語的に表しにくいため、伝達が困難になっている。そこで本研究では、言語に拠らずに意図や根拠を明示化し、その伝達・理解を助けるため、(1)システムが形状バリエーションを生成し、デザイナーに選択・編集させる、(2)そのデザインのプロセスを他のデザイナーに対して視覚的に提示する、という方法を提案する。そしてこれらの方法に基いた試作システムを用いてデザインを試みた結果、提案した方法が有効である可能性が示された。

    一般社団法人 日本デザイン学会, 1997年, デザイン学研究, 43 (6), 1 - 10, 日本語

    [査読有り]

  • 意匠デザインのための3Dモデル (第1報)-生成プロセスに注目した形状特徴の表現法

    長坂一郎, 山岸淳, 田浦俊春

    1996年, 精密工学会誌, 62, 1567

    [査読有り]

  • Methodology of Emergent Shapes for Creative Design

    Ichiro Nagasaka, Atsushi Yamagishi, Toshiharu Taura

    1995年, Preprints of the Third International Conferrence for Computational Models of Creative Design, 117 - 129

    [査読有り]

MISC

  • 進化する建築をつくる計算モデルと手法--ジョンフレーザーとユニット11—特集 拡張するデジタル・デザイン ; 記述される建築・都市

    長坂 一郎

    鹿島出版会, 1997年04月, SD : Space design : スペースデザイン, (391), 48 - 53, 日本語

書籍等出版物

  • 価値創造の考え方 : 期待を満足につなぐために

    國部, 克彦, 玉置, 久, 菊池, 誠

    第5章「満足をデザインする創造力」、pp.124-148 担当, 日本評論社, 2021年03月, 日本語, ISBN: 9784535559943

  • デザイン・コンピューティング入門 - Pythonによる建築の形態と機能の生成・分析・最適化 -

    藤井 晴行, 大崎 純, 渡辺 俊, 長坂 一郎, 水谷 晃啓, 小林 祐貴, 藤田 慎之輔, 安田 渓

    共著, 『デザインに関する知識の処理』, pp.139-156 担当, コロナ社, 2017年09月06日, 日本語, ISBN: 433905254X

  • クリストファー・アレグザンダーの思考の軌跡 : デザイン行為の意味を問う

    長坂, 一郎

    彰国社, 2015年07月, 日本語, ISBN: 9784395320462

  • 部分と全体の哲学 : 歴史と現在

    松田, 毅, 茶谷, 直人, 加藤, 雅人, Breger, Herbert, 中山, 康雄, 加地, 大介, 長坂, 一郎, 齋藤, 暢人, 稲岡, 大志

    春秋社, 2014年11月, 日本語, ISBN: 9784393323595

  • 建築のデザイン科学

    日本建築学会

    共著, 『第4章 デザインと論理』,pp.153-215 を担当, 京都大学学術出版会, 2012年05月25日, 日本語, ISBN: 4876985987

  • 共生の人文学 : グローバル時代と多様な文化

    共生倫理研究会, 羽地, 亮, 大坪, 庸介, 長坂, 一郎, 茶谷, 直人, 久下, 正史, 河島, 真, 濱田, 麻矢, 樋口, 大祐, 横田, 隆志, 真下, 裕之, 小山, 啓子, 白鳥, 義彦

    神戸大学,昭和堂 (発売), 2008年03月, 日本語, ISBN: 9784812208199

  • Computer Aided and Integrated Manufacturing Systems

    Ichiro Nagasaka

    共著, Chapter 3, Computer techniques and applications of adaptive-growth-type representation in computer aided design (CAD), pp. 73–100, 2003年09月, ISBN: 9812796800

講演・口頭発表等

  • デザイン行為における使用と変化と価値

    長坂一郎

    第43回情報・システム・利用・技術シンポジウム, 2020年12月12日

    口頭発表(一般)

  • デザイン行為における使用と逸脱

    長坂 一郎

    第42回情報・システム・利用・技術シンポジウム, 2019年12月, 日本語, 日本建築学会

  • デザインにおける使用フレームワークの形式化

    長坂 一郎

    第41回情報・システム・利用・技術シンポジウム, 2018年12月, 日本語, 日本建築学会

  • デザイン対象としての「使用」の形式化 -数学の証明行為における「推論」に基づく分析-

    長坂 一郎

    第40回情報・システム・利用・技術シンポジウム, 2017年12月, 日本語, 日本建築学会

  • デザイン行為と数学の証明行為における3種類の要求条件の分析

    長坂 一郎

    第39回情報・システム・利用・技術シンポジウム, 2016年12月, 日本語, 日本建築学会

  • 分析なしの綜合:有り得べきファッションの設計論

    第18 回 日本感性工学会大会, 2016年09月10日

    [招待有り]

    口頭発表(招待・特別)

  • 価値創成モデルに基づいたサービス設計問題の定式化と経済実験による検証

    西野成昭, 宮田佳祐, 長坂一郎, 赤井研樹

    第4回サービス学会, 2016年03月28日, 日本語, サービス学会

    口頭発表(一般)

  • ファッションデザイナーにとって工学的設計論が意味するもの

    長坂一郎

    第11回日本感性工学会春季大会, 2016年03月26日

    [招待有り]

    口頭発表(招待・特別)

  • クリストファー・アレグザンダーの思考の軌跡 — デザイン行為の意味を問う

    長坂一郎

    慶應義塾大学SFC研究所 第20回 SFC OPEN RESEARCH FORUM 2015, 2015年11月20日

    [招待有り]

    シンポジウム・ワークショップパネル(指名)

  • メカニズム・デザインに基づくサービス構造のデザイン・スキーマ

    長坂 一郎

    情報(電算)シンポ, 2014年12月, 日本語, 日本建築学会

  • 3次元ランドスケープ表現による人の行動傾向の視覚的分析

    長坂 一郎, 本江 正茂

    情報(電算)シンポ, 2011年12月, 日本語, 日本建築学会

  • ランドスケープ・ダイアグラムを用いたユーザ行為の多様性と空間特性の分析(OS10-2 創発の手法と機能創出,OS10 創発性と多様性の設計)

    長坂 一郎, 本江 正茂

    設計工学・システム部門講演会講演論文集, 2011年, 日本語, 一般社団法人 日本機械学会, The understanding of individual movement in a given space is important in many areas such as geography, architecture and city planning. With recent advances in sensor and computing technology, trajectory data, series of coordinate data with timing, can be readily obtained and used to help us understand the characteristics of the space. However, the interpretation of patterns becomes difficult as the number of paths increases with the number of individuals examined. In this study, we intends to contribute to the development of a schematic landscape diagram of the space-time paths for movement analysis by firstly observing individual activities in an office and collecting trajectory data, and secondly developing a framework for the landscape diagram and analyzing the trajectory data to extract the tendency of the movement. Here, the interpretation of the patterns of trajectories becomes accurate as the number of trajectories increases. Finally, we argue that this is an effective way to understand the characteristics of the space.

  • アレグザンダーの初期理論における数学的構造主義とヒルベルトの形式主義の役割

    長坂 一郎

    日本建築学会学術講演梗概集F2建築歴史・意匠, 2010年08月, 日本語, 富山大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • アレグザンダーの初期理論における数学的構造主義とヒルベルトの形式主義の役割(言語・モデル,建築計画I)

    長坂 一郎

    学術講演梗概集. E-1, 建築計画I, 各種建物・地域施設, 設計方法, 構法計画, 人間工学, 計画基礎, 2010年07月20日, 日本語, 日本建築学会

  • リストファー・アレグザンダーの認知科学研究とデザイン理論

    長坂 一郎

    日本認知科学会「デザイン・構成・創造」研究分科会研究会, 2010年, 日本語, 東京工業大学, 国内会議

    [招待有り]

    口頭発表(招待・特別)

  • シェアオフィス内の行為シーケンスの分析によるコンフリクトの特定

    岡安 正寛, 堀田 竜士, 本江 正茂, 長坂 一郎

    Designシンポジウム2010, 2010年, 日本語, 産業技術大学院大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • シェアオフィスの共用部におけるワーカーの行動特性に関する研究

    堀田 竜士, 岡安 正寛, 長坂 一郎

    Designシンポジウム2010, 2010年, 日本語, 産業技術大学院大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • アレグザンダーのデザイン理論の限界と多様性のデザイン(OS13-2 創発性と多様性の設計II,OS13 創発性と多様性の設計)

    長坂 一郎

    設計工学・システム部門講演会講演論文集, 2009年10月28日, 日本語, 一般社団法人日本機械学会, In this study, we review the history of Christopher Alexander's works and point out why his approaches did not work as he intended. In "Notes on the Synthesis of Form", since he proposed the generating system of forms based on mathematical formal systems, forms generated by the system were merely the sum of the parts, and, in Pattern Language, there was no mechanism which ensures the generated whole was actually 'good' one. After these reviews, we searched for domains where Alexander has not explored, and found out he never tried to implement the system that has rules of tendency of behaviors (or forces, in his terminologies). We indicate that this approach has possibility for the design of diversity.

  • アレグザンダーの初期理論とブルーナーの知性の発達図式(作家論・作品論(5),建築歴史・意匠)

    長坂 一郎

    学術講演梗概集. F-2, 建築歴史・意匠, 2009年07月20日, 日本語, 一般社団法人日本建築学会

  • 構成的な設計行為の3つの側面

    長坂 一郎

    設計工学・システム部門講演会講演論文集, 2008年09月26日, 日本語, 一般社団法人日本機械学会, Act of designing is a constructive activity that creates certain objects by putting different things together. However, there is apparently no common ground we can argue about the constructive aspects of the act of designing. In this study, we analyze the constructiveness of the act of designing on the basis of constructive mathematics, especially, intuitionism. In order to clarify the constructive characteristic of the act of designing, we examine in detail the three aspects of constructive activities, namely, "objects to be constructed", "processes of construction" and "semantics of construction" in comparison to the act of proving in the constructive mathematics. Finally, we discuss the normative principles of the constructive design activities that are derived from the argument of harmony in the three aspects of constructive activities.

  • 9196 クリストファー・アレグザンダーの理論と数学における形式と構成 : 数学的構造(パタン)と証明行為(生成プロセス)の考察(意匠論(1):構成(1),建築歴史・意匠)

    長坂 一郎

    学術講演梗概集. F-2, 建築歴史・意匠, 2008年07月20日, 日本語, 日本建築学会

  • Requirements and Theories of Meaning

    長坂 一郎

    International Conference on Engineering Design 2007, 2007年08月, 英語, Paris, France, 国際会議

    ポスター発表

  • 人工物の設計と証明における counterexample について

    長坂 一郎

    論理・情報・設計に関する第3回神戸シンポジウム, 2006年09月, 日本語, 大阪アプローズタワー, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • パラドキシカルな課題を用いた推論過程の研究(K055)

    横地 広海知, 長坂 一郎, 松嶋 隆二

    第4回情報科学技術フォーラム, 2005年09月, 日本語, 情報処理学会, 電子情報通信学会, 東京、日本, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • デザインの方法論における解釈と移行と公共性について

    長坂 一郎

    論理・情報・設計に関する第2回神戸シンポジウム, 2005年09月, 日本語, 神戸大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • K-055 パラドキシカルな課題を用いた推論過程についての考察(K分野:ヒューマンコミュニケーション&インタラクション)

    横地 広海知, 長坂 一郎, 松嶋 隆二

    情報科学技術フォーラム一般講演論文集, 2005年08月22日, 日本語, FIT(電子情報通信学会・情報処理学会)運営委員会

  • 人工物の機能とインタラクションの形式的モデル(パネル講演)

    菊池 誠, 長坂 一郎, 北村 新三

    自動制御連合講演会講演論文集, 2003年, 自動制御連合講演会, 状況意味論の考え方をもとに人工物の機能とインタラクションの形式的モデルを与え,その基本的な 性質について論じる.

  • Hyperproofにおける設計者間のインタラクションの形式化

    三宅 史朗, 長坂 一郎, 上田 完次

    精密工学会学術講演会講演論文集, 2003年, 公益社団法人 精密工学会, 本稿では,複数の設計者による設計について抽象設計論に基づき数学的に形式化された枠組みで捉え,その形式的な記述を行うことを目的とする.具体的には,Hyperproof呼ばれる推論プログラムを用いて単独および複数ユーザによる比較実験を行うことにより, 設計者間のインタラクションについて情報の流れの観点から分析を行う.そして,これを基に Hyperproof における設計者のインタラクションのモデルを与える.

  • 長坂一郎, 菊池誠 状況理論による機能概念の分析

    長坂 一郎, 菊池 誠

    科学基礎論学会2003年度年会, 2003年, 日本語, 化学基礎論学会, 未記入, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 状況理論に基づく機能概念の数学的形式化について

    菊池 誠, 長坂 一郎

    日本数学会年会, 2003年, 日本語, 日本数学会, 未記入, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • 抽象設計論における機能空間と属性空間の生成過程

    菊地 誠, 長坂 一郎

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 2001年09月01日, 日本語

  • 媒体空間における多質論理

    長坂 一郎, 角田 讓

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 2001年09月01日, 日本語

  • Proofs of nonconsequence as abstract design in hyperproof

    Proc. of Fifth International Conference on Computing Anticipatory Systems, 2001年08月13日

    口頭発表(一般)

  • 人工物のアセンブリ構造を用いた表現方法による設計支援

    筒井 広城, 長坂 一郎, 上田 完次

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 1999年09月01日, 日本語

  • 進化的計算手法を用いた適応成長型形状表現

    長坂 一郎, 田浦 俊春, 上田 完次

    人工知能学会全国大会論文集 = Proceedings of the Annual Conference of JSAI, 1998年06月16日, 日本語

  • 適応成長型形状モデルを用いた空間デザインの支援方法論

    長坂 一郎, 田浦 俊春

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 1998年03月05日, 日本語

  • 生成ルールに注目した3D形状モデルに基づく設計支援(第2報) -形状特徴の抽出-

    山岸 淳, 長坂 一郎, 田浦 俊春

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 1997年03月01日, 日本語

  • 生成ルールに注目した3D形状モデルに基づく設計支援(第1報) -空間デザインへの応用-

    長坂 一郎, 田浦 俊春, 山岸 淳

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 1997年03月01日, 日本語

  • エンジニアリング知識メディアの研究(第2報) -ネットワーク環境における形状デザインの支援-

    山岸 淳, 田浦 俊春, 長坂 一郎

    精密工学会大会学術講演会講演論文集, 1996年03月01日, 日本語

所属学協会

  • Design Research Society

  • 人工知能学会

  • 科学基礎論学会

  • 精密工学会

  • 日本デザイン学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 「動き」がデザインの評価に与える影響についての実証的研究

    長坂 一郎

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 基盤研究(C), 神戸大学, 2021年04月01日 - 2025年03月31日

    本年度は、「課題 1: デザイン対象物を用いたフローズン・エフェクトの再現実験」をファッション・デザインを題材として行った。具体的には、Covid-19 の影響から実験は Web 上で行い、Web 上での購買状況により近い形で行うこととなった。その結果、ファッションデザインでも Frozen Effect が再現することがわかり、また、服の種類や使用方法によって、その評価が有意に異なることが明らかになっている。15 名に対して、4 カテゴリー(スカート、 シャツ、パンツ、ジャケット)の服をぞれぞれ 8 着ずつ、計 32 着の衣服を用意し、それぞれの 動画(1秒間、1280 × 720 ピクセル、30fps)と、その動画を構成している静止画 30 枚をランダ ムに被験者に提示した。提示される画像は、動画 32、静止画 960 枚の計 992 であり、動画と画 像がランダムな順序で提示された。この刺激を Web 上で被験者に提示し、「全く魅力的でない」 から「とても魅力的である」までの7件法で評価してもらった。この実験の結果、動画と静止画の間には明らかな差がすでに見られており、フローズン・エフェクトがファッション・デザインの領域においても再現されることが確認された。次に、「課題 2: 「動き」の種類によるデザイン評価の変動の測定」であるが、初めにファッション・デザインを題材とし、「動き」を 3 種類用意して実験をする準備を進めている。本実験も今のところ Web 上で行われる可能性が高いが、感染対策を十分に行った上で、対面による実施することも視野に入れている。

  • 創造性の論理的・ 技術的探求に基づくデザイン共創環境の構築と教育プログラムの開発

    渡辺 俊, 長坂 一郎, 大崎 純, 藤井 晴行

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(B), 基盤研究(B), 筑波大学, 2020年04月01日 - 2023年03月31日

    研究代表者および研究分担者それぞれによる創造性の論理的・ 技術的探求に基づき、建築情報学会にてラウンドテーブルを企画し、これまでの研究成果について議論した。 まず、建築情報学に関わる研究の流れを概観し、デザインのためのメディアとしての情報技術の展開を総括した。これを「人間の拡張がメディアの本質である」との知見から見た時、情報技術は、記憶力・思考力を拡張するメディアとして進化してきたものの、創造力を拡張するメディアには至っていないことを指摘するとともに、創造性を育むためのデザイン思考はプロセス論に留まっていて、いかにして社会が求めるイノベーションを生み出すかが問われていることを確認した。そこで、渡辺は“探索”という視点から、デザインにおける網羅的な可能性を検討するための探索技術について、ル・コルビュジエのモデュロール羽目板パズルを全探索した事例を示すとともに、無限の可能性のさらに外側にある創造的な飛躍の事例を紹介した。大崎は“評価”という視点から、単純作業の効率化や発想の支援を行う上で数理的手法の利用が不可欠なことを解説する一方で、安易にツールを使う危険性を指摘するとともに、機械学習や強化学習による構造最適化について骨組みのブレース配置を事例に紹介した。藤井は“表現”という視点から、論理的飛躍を形式表現するという矛盾を認識した上で、我々が記号として扱える部分は自覚的に経験している一部分であり、規定された手続きからでも価値のあるものが生まれる可能性に言及するとともに、デザインスペースから別のデザインスペースへの飛躍が鍵となることを指摘した。長坂は“記述”という視点から、デザイン思考の中心にあるユーザーの使用に言及し、人工物の使用の定式化として証明的意味論の立場から表出条件と調和条件について解説するとともに、使用の観察としてフローズンエフェクトに関する心理学の実験を紹介した。

  • 長坂 一郎

    日本学術振興会, 学術研究助成基金助成金/基盤研究(C), 基盤研究(C), 神戸大学, 2017年04月 - 2020年03月, 研究代表者

    (1)「現在提案されている多くの工学的設計論をサーベイ」することについて は、吉川の一般設計学とクリストファー・アレグザンダーの『形の合成に関す るノート』に加えて、ポール & バイツの『工学設計: 体系的アプローチ』 や、最近提唱されている「デザイン思考」、そして、経済学で提案されている メカニズムデザインやサービス・デザインなど、多くの設計論についてのサー ベイを行った。(2)「ファッションデザインの設計実験による検証」については、ファッションデザインにおけるフローズンエフェクトの再現、さらには、基本的な使用についての評価は終了している。具体的には、Covid-19 の影響から実験は Web 上で行い、Web 上での購買状況により近い形で行うこととなった。その結果、ファッションデザインでも Frozen Effect が再現することがわかり、また、服の種類や使用方法によって、その評価が有意に異なることが明らかになっている。(3)「工学分野(建築)への応用による感性と使用に基づく設計論の一般性の検証」については、デザイン行為の逸脱について、論理的基盤に立ち戻り検討を行なった。その結果、逸脱とはまず表出要件を満たさないか、あるいは調和条件を満たさない使用のことだということが示唆されたが、ファッションデザインにおける Frozen Effect 実験の結果により、こうした逸脱した使用については、一般にユーザーは低く評価するということがわかった。そして、本年度はこの(2)の結果と(3)の考察を結びつけ、「感性と使用に基づく設計論の構築」を行った。具体的には、このファッションにおける「着る」という使用の場面を「住む」という使用の場面に応用し、その具体的な使用の場面において、感性と使用がどう結びつくのかを検討し、その成果のもとに感性と使用に基づく設計論の構築を行っている。

    競争的資金

  • 藤井 晴行, 長坂 一郎, 大崎 純, 渡辺 俊, 小林 祐貴, 安田 渓

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(B), 基盤研究(B), 東京工業大学, 2016年04月01日 - 2019年03月31日

    「デザインとはいかなる行為か?」という問いに対し,デザイン行為の本質的構造を表現するモデルを構築すべく,デザインの思考過程における記号操作の意味的構造と実践的役割の関係を,設計案の構成を支援する計算システムの生成,計算システムとデザイナーとのインタラクションの分析,デザインの思考過程における記号操作を連係するモデルの構想を繰り返すことによって明らかにし,デザイン知の一翼を担う言語的知性と論理的知性を磨く方法論の基盤を構築した. 上記成果を展開するシンポジウムや国際セミナーを企画・運営するとともに,国内外の研究者・実務者たちとの議論を通し,研究の意義と方向性の確認を行った.

  • 長坂 一郎

    日本学術振興会, 科学研究費補助金/基盤研究(C), 基盤研究(C), 神戸大学, 2010年 - 2012年, 研究代表者

    生活環境内に存在する様々な不適合・矛盾 (コンフリクト) を解消するデザイン・フレームワーク、行為シーケンスのパタン・ランゲージの構築にむけて、実験室の統制下の環境と、実際に使用されている現実的な環境との両方、複数のカメラを長時間稼働させて、ユーザの行動を撮影し、それらをシンクロさせて統合した動画を作成し、またその動画からスライス画像を作成して、画像内から行動パタンを抽出するシステムを開発した。さらに、行為シーケンスの特徴を視覚的に分析するための表現として、人の行動傾向をベクトル場として表現する方法、およびランドスケープ・ダイアグラムとして表現する方法を提案した。これらの成果に基づいて、生活環境のコンフリクト解消のためのパタン、特に、コンフリクト解消のための設計アイデアを表現する手法について、因果ループ図を用いて最適行為シーケンスと実際のシーケンスの差異を表現することを検討し、ライフサイクル設計問題を例として、因果ループ図を用いたパタンのデータベース化と、これを用いた設計支援手法の開発を行った。

    競争的資金

  • 松田 毅

    日本学術振興会, 科学研究費補助金/基盤研究(B), 基盤研究(B), 神戸大学, 2010年 - 2012年

    我が国の哲学会においてはいぜん十分には認知されていない「メレオロジーとオントロジー」の主題群に関して、古代から現代を貫く概念と問題の連関・発展についての見通しを得た。また、「部分と全体」の問題と関わりの深い哲学者たちに焦点を定めた、これまで未開拓であった哲学史的分析とそれを基盤にした諸問題に関する現代的探究により、特に生命や心の存在論的探求への「部分と全体」の観点からのアプローチの有効性と可能性とが示された。

    競争的資金

  • 長坂 一郎

    日本学術振興会, 科学研究費補助金/基盤研究(C), 基盤研究(C), 神戸大学, 2007年 - 2009年, 研究代表者

    ブルバキの数学的構造主義とヒルベルトの形式主義からの影響を軸としてパタン・ランゲージに至るアレグザンダーの初期理論の全体像を明らかにした.具体的には『システムを生成するシステム』(1967)に挙げられている「システム」に関する二つの概念,「全体としてのシステム」と「生成システム」が,それぞれブルバキの数学的構造主義における「構造」とヒルベルトの形式主義における「形式システム」に対応し,特に後者に関しては,「生成プロセス」が形式システムにおける証明プロセスをモデルにして構築されていることを示した.さらに,アレグザンダーの初期理論の全体構成は,統語論と意味論の分離をその特徴として持つヒルベルトの形式主義の中に位置づけることが可能であり,「構造」はその枠組みの中で意味論を与える役割を担っていることを明らかにした.

    競争的資金

  • 人間・環境間のインタフェースとしての学習システム設計に関する研究

    長坂 一郎

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 若手研究(B), 若手研究(B), 神戸大学, 2003年 - 2004年

    本年度は,上の成果をもとに,<人間-環境>間のインタフェースとしての学習システムの設計方法論を構築した.具体的には,人と環境間のインタラクションを通してインタフェースの情報構造が変化する過程をクラシファイアシステムをもとに数学的に記述した.これによって,昨年度までに構築した<人間-学習システム>間および<学習システム-環境>間の数理的モデルと併せて,人と環境を含めた総合的な学習システムの設計方法論が数理的に実現された. そして,これをもとに具体的な学習システムを設計し,有効性を検証した.従来の学習システムの一般的構成を議論する場合,環境とのインタフェースは問題依存のものとしてブラックボックス的な扱いであり,具体的な構造は示されないことが多かった.CFSにおいてもinput, output interfaceの構造は明確に定義されていない.そこで,CFS内部の知識構造を一旦固定し,柔軟なインタフェース構造によって学習過程を実現する学習システムの設計方法論を構築した.そして,これに基づいてCFSの再設計を行った.具体的には、もっとも一般的な構成のCFSをベースに、CFSが持つクラシファイアと呼ばれるプロダクション・ルールの集合をインタフェースによって選択的に学習システムの環境に対応させる方法を考案した。これを実装するためには,ルール群のどの部分を環境に参照させ、また、逆に環境のどの部分をルールに適用させるかをインタフェースの機能として記述し,それに基づいて実装する必要があるが,そのパラメータのチューニングの根拠を見い出せずにいるのが現状である.この辺りは従来までシステム設計者のトライ・アンド・エラーに因っていたが,今後の形式的モデルに反映するため,これらの作業の根拠も何らかの数理的な知見が必要である.今後学習システムの典型的なベンチマークテストを用い,ルールの選択的適用の基準を明確化していくことで,最終的に人間・環境間のインタフェースとしての学習システム設計の数理モデルの現実性を速やかに検証したい.

  • インタラクティブ情報場での創発的設計論に関する研究

    北村 新三, 玉置 久, 長坂 一郎, 菊池 誠, 村尾 元

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(B), 基盤研究(B), 神戸大学, 2002年 - 2003年

    種々の人工物設計過程における人間のもつ発想と包括的能力を数理化・計算機化することを目的とし,(1)人間-コンピュータ間の情報の流れを記述し得る「インタラクティブ情報場」の数理構造の解明と,これに密接する抽象的設計論の確立,(2)学習を通じての創発的設計論(環境が未知の場合の問題への強化学習の適用),(3)インタラクションを通じての創発的設計論(仕様があいまいな場合の問題へのインタラクティブ進化的計算の適用)をテーマとして研究を進めてきた. まず(1)に関しては,経験によるエージェントの内部システムの変容として学習を捉え,クラシファイア・システムを例として,環境と学習エージェント間の情報の流れという観点から状況理論とチャンネル理論に基づく数学的なモデル化を試みた,抽象的設計論については,設計において重要な役割を持つ発見的推論に関連して,帰納的推論,発見的推論,設計といった三種類の推論の関係を明らかにする非演繹的推論の数学的形式化を与えた. (2)については,学習によって未知環境を内部モデルとして獲得し解を探索する枠組みとして,強化学習あるいは遺伝的機械学習をベースにした方法を提案・再構築するとともに,リアルタイム・スケジューリングの問題,歩行ロボットのパターン生成問題,ロボット・ナビゲーション問題などへの適用実験を通してその検証を進めた. さらに,(3)に関して,特に,人間の曖昧な判断を利用できるような進化的計算手法に関する研究を行った.解候補から遺伝子への写像を自動的に求める共進化型の進化的計算手法および性淘汰の概念を遺伝的アルゴリズムに導入した計算モデルを提案し,その従来手法に対する優位性を計算機実験によって示した.

  • 抽象設計論の構築とその展開

    角田 譲, 長坂 一朗, 菊池 誠, 田村 直之, 田浦 俊春, 下嶋 篤

    日本学術振興会, 科学研究費助成事業 基盤研究(C), 基盤研究(C), 神戸大学, 2001年 - 2002年

    ・情報の流れの概念をBarwise-Seligmanのチャンネル理論とは異なる条件射の概念を使用して直接的に定義し、それがBarwise-Seligmanのチャンネル理論のそれと同値であることを示した(完全性、健全性の証明) ・上記の結果により、情報の場における欲求あるいは要求の理論による分類と実体の挙動による分類への定立された情報の流れを理想的な生産と見て、その流れを覆うチャンネルを設計とみなすことにより、実体概念、実体のイメージ、実体の機能、実体の属性などを定義することができ、それらの間の関係を捉える図式を得た。 ・通常の分類では、我々の知識の分類の不完全さを捉えることができないので、理想的な設計論ではなく経験に根ざした設計論を記述することが出来ない。そのために、不確定分類の概念を導入して、それに基礎をおく抽象設計論を展開して、上記と同様の結果を得た。 ・不確定の概念をより根本的に考察するために、"不確定に属する"という概念を持つ集合論ZF^±を形式化し、そのZFからの無矛盾性を得た。 ・抽象設計論の枠組みに教育を当て嵌めることにより、ブルームによるタキソノミーによる教育を数理的に表現した。 ・多様分類の概念を設計論における"共創"の概念を数理的に厳密に展開するために導入し、それに関する情報の流れの理論を展開している。