研究者紹介システム

森村 文一
モリムラ フミカズ
大学院経営学研究科 経営学専攻
准教授
商学・経済学関係
Last Updated :2020/10/15

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院経営学研究科 経営学専攻
  • 【配置】

    経営学部 経営学科, バリュースクール

学位

  • 博士(商学), 神戸大学

授業科目

ジャンル

  • 経営・産業 / マーケティング

コメントテーマ

  • マーケティング
  • リテール

研究活動

研究分野

  • 人文・社会 / 商学

委員歴

  • 2015年06月, 日本商業学会, 関西部会幹事
  • 2014年04月, 日本消費者行動研究学会, 幹事

論文

  • Potential role of frugal innovation for diffusing energy management system in Japan

    Fumikazu Morimura, Rajnish Tiwari, Stephan Buse

    2019年08月, Managing Innovation in a Global and Digital World: Meeting Societal Challenges and Enhancing Competitiveness, 269 - 285, 英語

    [招待有り]

    論文集(書籍)内論文

  • 技術受容と目標がIT-mediated energy servicesの態度および利用意図に与える影響

    森村文一, 日置孝一

    2018年12月, 国民経済雑誌, 218 (6), 45 - 64

    研究論文(学術雑誌)

  • Information technology use in retail chains: Impact on the standardisation of pricing and promotion strategies and performance

    Fumikazu Morimura, Yuji Sakagawa

    2018年11月, Journal of Retailing and Consumer Services, 45, 81 - 91, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • チェーン型小売企業における企業内・企業間の知識探索が価格・プロモーション戦略に与える影響に関する研究

    森村 文一

    2018年03月, 流通研究, 21 (1), 91 - 107, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • 森村 文一, 田頭拓己

    2017年04月, 流通研究, 20 (1), 1 - 21, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • カスタマイズにおける功利的・快楽的属性評価,事前知識,および利用意図に関する研究

    森村 文一, 日下恭輔

    2017年02月, 国民経済雑誌, 2015 (2), 35 - 54, 日本語

    研究論文(大学,研究機関等紀要)

  • Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka

    Retailers have installed self-service technologies such as self-checkout that aim to improve the efficiency of checkout operations and minimize customers’ waiting experiences that reduce customer satisfaction. Customers’ expectation for self-checkout should influence their evaluation of checkout operations for existing checkout options when the new service is installed at the checkout. This study investigates how expectations about self-checkout affects perceptions of waiting in terms of social injustice, unattractiveness, and undistraction as well as customer satisfaction when retailers change checkout operations through installing self-service technologies. The results from an online survey in Japan revealed that social injustice has a stronger negative impact on satisfaction when customers have low expectations for self-checkout. In contrast, unattractiveness and undistraction tend to affect satisfaction negatively when expectation is high. This study clarifies the mechanism of how installing self-service technologies influences customer satisfaction with pre-existing services in terms of the psychological factor of waiting.

    Routledge, 2016年10月01日, Journal of Marketing Channels, 23 (4), 241 - 254, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Customer Acceptance of Information Technology, Participation Behavior, and Intention to Adopt Technology-based Services

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami

    2016年06月, Proceedings of 23rd EurOMA Conference, Trondheim ,Norway, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • ICT's Integration Effects on the Relationship Benefits and Business Process in Industrial Markets

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka

    2016年04月, Celebrating America's Pastimes: Baseball, Hot Dogs, Apple Pie and Marketing? Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, 573 - 580, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • 新技術適用のテーラーメイド・サービスに対するユーザーの受容

    南 知惠子, 森村文一, 田頭拓己

    2016年01月, マーケティング・ジャーナル, 1 - 21, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka

    SPRINGER INT PUBLISHING AG, 2016年, CELEBRATING AMERICA'S PASTIMES: BASEBALL, HOT DOGS, APPLE PIE AND MARKETING?, 573 - 579, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • ICT’s integration effect on the relationship benefits and business process in industrial markets

    南 知惠子, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka

    2015年05月, 2015 Academy of Marketin Science 2015 Academy of Marketin Science, Annual Conference, Denver, US, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • WAITING IN CHECKOUT LINES: HOW SELF-CHECKOUT SYSTEMS AFFECT CUSTOMERS’ PERCEPTIONS OF WAITING AND SATISFACTION

    森村 文一, Kenichi, Nishioka, Chieko, Minami

    2014年07月, 2014 Global Marketing Conference at Singapore Proceedings, 2106 - 2116, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Waiting in checkout lines: how self-checkout systems affect customers’ perceptions of waiting and satisfaction

    南 知惠子, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka

    2014年07月, The Proceedings of Global Marketing Conference, GAMMA, Singapore, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • ITベースのマーチャンダイジングにおける店舗従業員の情報処理と店舗マネジャーのリーダーシップに関する実証研究

    森村 文一

    2014年04月, 流通研究, 16 (4), 35 - 53, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Waiting for Checkout: Toward an Understanding of Customers’ Perceptions

    森村 文一, Kenichi Nishioka, Chieko Minami

    2013年07月, The Proceedings of the Academy of Marketing Science 16th Biennial World Marketing Congress, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Store Information Processing in IT Based Retail Merchandising

    森村 文一

    2013年07月, Journal of Marketing Trends, 2 (1-2), 65 - 72, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Store Information Processing in Retailing Merchandising

    森村 文一

    2012年01月, The Proceedings of 11th International Marketing Trends Conference, 2012, Venice, Italy, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • サービス・イノベーション IKEA Japanの事例‐グローバル製造小売業におけるサービス・イノベーション‐

    森村 文一, 南 知惠子

    2011年06月, 平成22年度内閣府経済社会総合研究所 サービス・イノベーション政策に関する国際共同研究 製造業研究会報告書, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 信念概念によるブランド信頼性の再検討

    森村 文一

    2010年06月, 神戸大学大学院博士課程モノグラフシリーズ, (1007), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 顧客ロイヤルティ・モデルの再検討:コミットメント概念とロイヤルティ概念に関する実証研究

    森村 文一

    2010年03月, 神戸大学大学院経営学研究科博士論文, 日本語

    学位論文(博士)

  • 積極的口コミ,及び消極的口コミに与える影響要因としての顧客満足,コミットメントに関する実証研究

    森村 文一

    2009年12月, 神戸大学大学院博士課程モノグラフシリーズ, (924), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 小売業における積極的口コミ,及び再購買意図への影響要因としてのコミットメント

    森村 文一

    2009年12月, 神戸大学大学院博士課程モノグラフシリーズ, (923), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • ロイヤルティ・モデルの再検討‐ロイヤルティ概念とコミットメント概念の統合的視点‐

    森村 文一

    2009年12月, 神戸大学大学院博士課程モノグラフシリーズ, (925), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • Customer Loyalty: Toward a Reexamined Conceptual Model about Customer Satisfaction, Commitment and Loyalty

    森村 文一

    2009年08月, The Proceedings of 5th Conference on Retailing in Asia Pacific, 2009, Hong Kong, China, 英語

    [査読有り]

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • リテール・マーケティングにおけるサービス・エンカウンター革新‐イオンリテール(株)のセルフレジ導入のケース‐

    森村 文一, 南 知惠子

    2009年06月, 季刊マーケティング・ジャーナル, (113), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • インターナル・マーケティング

    森村 文一

    2009年06月, 季刊マーケティング・ジャーナル, (113), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • ITサービス開発における知識移転の促進要因

    森村 文一

    2008年12月, 六甲台論集‐経営学編‐, 55 (3), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 消費者情報処理におけるブランド信頼性と準拠集団概念

    森村 文一

    2007年03月, 神戸大学大学院経営学研究科修士論文, 日本語

    学位論文(修士)

MISC

  • THE IMPACT OF MARKET ORIENTATION AND SUPPLY CHAIN ORIENTATION ON BUSINESS PERFORMANCE IN JAPANESE RETAILINGa

    Yuji Sakagawa, Sami Kajalo, Fumikazu Morimura

    2018年06月, 2018 Global Marketing Conference at Tokyo Proceedings, 1483 - 1486, 英語

    [査読有り]

    記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)

  • マーケティングにおけるドミナント・ロジックの進化(翻訳)

    森村 文一

    2008年01月, 季刊マーケティング・ジャーナル, (107), 日本語

    その他

講演・口頭発表等

  • Organizational Structure, Market Orientation and Innovativeness in Retailing

    Sakagawa Yuji, Kajalo Sami, Morimura Fumikazu

    Australia and New Zealand Marketing Academy Conference, 2019年12月04日, 英語

    口頭発表(一般)

  • Frugal innovations for reducing attitude-behaviour gap: An investigating into the diffusion of home energy management systems in Japan

    Fumikazu Morimura, Tiwari Rajnish, Herstatt Cornelius

    R&D Management Conference, 2019年06月21日, 英語

    口頭発表(一般)

  • Role of Customer Orientation in Retail Marketing

    Fumikazu Morimura, Yuji Sakagawa, Sami Kajalo

    Australian & New Zealand Marketing Academy Conference 2018, 2018年12月, 英語, The University of Adelaide, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Potential Role of Frugal Innovation in Home Energy Management System

    Fumikazu Morimura, Rajnish Tiwari, Cornelius Herstatt, Stephan Buse

    ISPIM connects Fukuoka, 2018年12月, 英語, ヒルトン福岡シーホークホテル, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • The impact of market orientation and supply chain orientation on business performance in Japanese retailing

    森村 文一, Yuji Sakagawa, Sami Kajalo

    Global Marketing Conference, 2018年07月, 英語, Global Alliance of Marketing & Management Associations, Hotel New Otani Tokyo, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • チェーン型小売企業における活用と探索の組織学習が経営成果に及ぼす影響

    森村 文一

    日本商業学会 関西部会9月例会, 2017年09月, 日本語, 関西学院大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • ICT-enablerがリテール・マーケティング活動に与える影響に関する研究

    森村 文一

    第66回日本商業学会全国大会, 2016年06月, 日本語, 日本商業学会, 千葉商科大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • Customer Acceptance of Information Technology, Participation Behavior, and Intention to Adopt Technology-based Services

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami

    23rd EurOMA Annual Conference, Trondheim, 2016年06月, 英語, Norwegian University of Science and Technology, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Customer acceptance of information technology, participation behavior, and intention to adopt technology-based services

    森村 文一, Chieko Minami

    23rd European Operations Management Association Conference, 2016年06月, 英語, European Operations Management Association, Norweigian University of Science and Technology, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Enhancing Service Innovation by Combining Agile Production and User Participation

    Chieko Minami, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka

    8th Service Operations Management Forum, 2015年12月, 英語, Nuremberg, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Customer acceptance of information technology, participation behavioral inertia, and intention to use technology-based services: a comparison across user characteristics

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami

    8th Service Operations Management Forum, 2015年12月, 英語, Nuremberg, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Does "Servitization" contribute to business performance? An empirical study in Japan

    Chieko Minami, Kenichi Nsihioka, Fumikazu Morimura

    The 24th Frontiers in Service Conference, 2015年07月, 英語, San Jose, US, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • 小売企業の組織構造とマーチャンダイジングの計画と実行に関する研究

    森村 文一

    日本商業学会 第65回 全国研究大会, 2015年05月, 日本語, 日本商業学会, 香川大学, 国内会議

    口頭発表(一般)

  • ICT’s integration effect on the relationship benefits and business process in industrial markets

    南 知惠子, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka

    2015 Academy of Marketin Science, Annual Conference, 2015年05月, 英語, Sheraton, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • ICT’s integration effect on the relationship benefits and business process in industrial markets

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka

    2015 Academy of Marketing Science, Annual Conference, 2015年05月, 英語, Sheraton, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • ICT's Integration Effects on the Relationship Benefits and Business Process in Industrial Markets

    森村 文一, Chieko Minami, Kenichi Nishioka

    Academy of Marketing Science 2015 Annual Conference, 2015年05月, 英語, Academy of Marketing Science, Westin Denver Downtown, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • WAITING IN CHECKOUT LINES: HOW SELF-CHECKOUT SYSTEMS AFFECT CUSTOMERS’ PERCEPTIONS OF WAITING AND SATISFACTION

    森村 文一, Kenichi, Nishioka, Chieko Minami

    2014 Global Marketing Conference at Singapore, 2014年07月, 英語, Global Marketing Conference, Marina Bay Sands, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Waiting in checkout lines: how self-checkout systems affect customers’ perceptions of waiting and satisfaction

    Chieko Minami, Kenichi Nishioka, Fumikazu Morimura

    Global Marketing Conference, 2014年07月, 英語, Global Alliance of Marketing & Management Associations, Marina Bay Sands, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Waiting for Checkout: Toward an Understanding of Customers’ Perceptions

    Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka, Chieko Minami

    Academy of Marketing Science 16th Biennial World Marketing Congress, 2013年07月, 英語, Langham Hotel, 国際会議

    その他

  • ITベースのマーチャンダイジングにおけるリーダーシップと店舗情報処理に関する実証研究

    森村 文一

    日本商業学会全国大会, 2013年05月, 日本語, 立命館大学, 国内会議

    その他

  • Store Information Processing in IT Based Retail Merchandising

    森村 文一

    12th International Marketing Trends Conference, 2013年01月, 英語, ESCP Europe, 国際会議

    その他

  • Unifying service operations and marketing with branded format strategy

    Chieko Minami, Fumikazu Morimura

    4th Production & Operations Management World Conference, 2012年07月, 英語, Universiteit Van Amsterdam, 国際会議

    [招待有り]

    口頭発表(招待・特別)

  • Creating Customer Value through Retail Management in a Global Context: The Case of IKEA Japan

    Fumikazu Morimura, Chieko Minami

    2012 Global Marketing Conference KSMS-JSMD Joint Symposium, 2012年07月, 英語, COEX, 国際会議

    その他

  • Cultural Affordance View of Value Co-Creation: Toward an Interactive and Dynamic Value Co-Creation Model of the Firm, Customer, and Environment

    森村 文一, Satoshi Akutsu, Yoshinori Fujikawa, Joji Ono

    21th Frontiers in Service Conference 2012, 2012年06月, 英語, College Park, University of Merryland, 国際会議

    その他

  • Store Information Processing in Retailing Merchandising

    森村 文一

    11th International Marketing Trends Conference, 2012年01月, 英語, Universita Ca’ Foscari, 国際会議

    その他

  • マーチャンダイジングにおける情報効率性と店舗情報処理

    森村 文一

    日本商業学会全国大会, 2011年06月, 日本語, 大阪市立大学文化交流センター, 国内会議

    その他

  • IKEAのサービス・イノベーション

    森村 文一

    日本オペレーションズ・マネジメント&ストラテジー学会全国大会チュートリアルセッション, 2011年06月, 日本語, 横浜国立大学, 国内会議

    その他

  • 小売コンテクストにおける顧客の積極的口コミ,及び意図ロイヤルティへの影響要因議論の拡張

    森村 文一

    日本商業学会全国大会, 2009年10月, 日本語, 大阪市立大学文化交流センター, 国内会議

    その他

  • Customer Loyalty: Toward a Reexamined Conceptual Model about Customer Satisfaction, Commitment and Loyalty

    森村 文一

    5th Conference on Retailing in Asia Pacific, 2009年08月, 英語, Polytechnic University and Intercontinental Grand Standford, 国際会議

    その他

  • ITサービス業界における顧客満足と知識移転の促進要因

    森村 文一

    日本商業学会全国大会ワークショップ, 2008年05月, 日本語, 法政大学, 国内会議

    その他

  • 顧客との相互作用における価値創出の要因‐ITベンダーとユーザーの事例研究

    森村 文一, 中根 久美

    日本商業学会関西部会, 2007年10月, 日本語, 大阪市立大学文化交流センター, 国内会議

    その他

所属学協会

  • オペレーションズ・マネジメント&ストラテジー学会

  • 日本消費者行動研究学会

  • 日本商業学会

共同研究・競争的資金等の研究課題