研究者紹介システム

伊藤 友美
イトウ トモミ
大学院国際文化学研究科 文化相関専攻
教授
社会科学その他
Last Updated :2023/08/22

研究者情報

所属

  • 【主配置】

    大学院国際文化学研究科 文化相関専攻
  • 【配置】

    国際人間科学部 グローバル文化学科, 国際文化学部 国際文化学科

学位

  • Ph.D., オーストラリア国立大学

授業科目

ジャンル

  • 各国事情 / 東南アジア
  • 文化・芸術・流行 / 文学・哲学・思想
  • 各国事情 / 朝鮮半島・東北アジア

コメントテーマ

  • タイ・東南アジアの仏教
  • モンゴルの仏教

研究活動

研究キーワード

  • 宗教とジェンダー
  • タイ仏教研究
  • 東南アジア地域研究

研究分野

  • 人文・社会 / 地域研究

受賞

  • 2013年 東南アジア学会, 第11回東南アジア史学会賞, Modern Thai Buddhism and Buddhadasa Bhikku: A Social History, Singapore: National University of Singapore Press, 2012.

    伊藤 友美

    日本国

    国内学会・会議・シンポジウム等の賞

  • 2003年03月 Outstanding Women in Buddhism Awards Committee, Bangkok, Outstanding Women in Buddhism Awards, Scholastic Excellence in Southeast Asian Buddhism

    Tomomi Ito

論文

  • バンコクの九皇斎とタイ華人の信仰(後篇)

    伊藤 友美

    2010年, タイ国情報, 44(2): 89-99, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • バンコクに暮らすタイ華人の春節

    伊藤 友美

    2010年, タイ国情報, 44(3): 128-146, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 現代タイ上座部仏教における女性の沙弥尼出家と比丘尼受戒-理念のアピールと語られない現実

    伊藤 友美

    2009年, 東南アジア:歴史と文化, 38, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • バンコクの九皇斎とタイ華人の信仰(中篇)

    伊藤 友美

    2009年, タイ国情報, 44(1)110-127, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • バンコクの九皇斎とタイ華人の信仰(前篇)

    伊藤 友美

    2009年, タイ国情報, 43(6), 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • 伊藤 友美

    神戸大学, 2008年12月, 国際文化学研究, 第31号63-110頁, 63* - 110*, 日本語

    研究論文(学術雑誌)

  • トラヴァニン ステファニア, 伊藤 友美

    This paper attempts to analyse and assess the multifaceted history of Taiwanese Buddhist women in two respects. On the one hand, the changing in the Buddhist female community is argued as reflection of some particular historical movements in the history o

    神戸大学, 2007年12月, 国際文化学研究 : 神戸大学国際文化学部紀要, 29, 117 - 131, 日本語

  • ITO TOMOMI

    The notion of dhammamata is one of the last items of the legacy of the late Buddhadasa Bhikkhu. In order to accord women practitioners better social status and provide them with opportunities for spiritual training, Buddhadasa avoided committing himself to the reintroduction of bhikkuni ordination. Instead, he proposed the notion of dharnmamata, which literally means 'dhamma mother'. This article postulates that by using the metaphor of the mother, Buddhadasa invited less conflict, appealing to the high respect which Thai people generally held for women. Moreover, the article argues that with dhammamata Buddhadasa challenged the common notion of motherhood which usually regards women as nurturers of the Sangha. Dhammamata nurture people's spirituality through their teaching and virtues. Whilst the social impact of dhammamata cannot be compared to that of bhikkuni, whose yellow robes visually suggest a status equivalent to that of male bhikkhu, the concept of dhammamata was a new creation revolving around the image of the female religious teacher, a role that Buddhist women had wanted.

    CAMBRIDGE UNIV PRESS, 2007年10月, Journal of Southeast Asian Studies, 38 (3), 409 - 432, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Ordained women in yellow robes: an unfamiliar ‘tradition’ in contemporary Thailand

    伊藤 友美

    2005年02月, Sakyadhita, 14-2, 7 – 9, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • カンボジア仏教:二つの共産主義政権の経験と社会への関わり

    伊藤 友美

    神戸大学, 2004年03月, 国際文化学, 10, 17-35, 17 - 35, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • カンボジア仏教:二つの共産主義政権の経験と社会への関わり

    伊藤 友美

    2004年, 国際文化学, 第10号、17-35頁, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Women's rights, ordination and dhamma practice: a reflection on recent movements of Thai Buddhist women

    伊藤 友美

    2004年, WFB Review, Vol. XLI No. 1, pp. 59 – 63, 英語

    研究論文(学術雑誌)

  • New beginnings: the bhikkhuni movement in contemporary Thailand

    伊藤 友美

    2004年, Karma Lekshe Tsomo (ed.), Bridging worlds: Buddhist women’s voices across generations (Taipei: Yuan Chuan Press), , 120-124, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Sulak and engaged Buddhists in Contemporary Thai history

    伊藤 友美

    2003年, David W. Chappell (ed.), Socially engaged spirituality: essays in honor of Sulak Sivaraksa on his 70th birthday (Bangkok: Sathirakoses-Nagapradipa Foundation), , 241-250, 英語

    研究論文(国際会議プロシーディングス)

  • Buddhist women in dhamma practice in contemporary Thailand: movements regarding their status as world renunciates

    伊藤 友美

    1999年03月, 上智アジア学, 17, 147-181, 英語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

  • Buddhist women in dhamma practice in contemporary Thailand: movements regarding their status as world renunciates

    伊藤 友美

    1999年, 上智アジア学, 第17号、147-181頁, 英語

    研究論文(学術雑誌)

  • 伊藤 友美

    This essay examines the religious significance of Buddhadasa Bhikkhu's (1906-1993) thoughts in contemporary Thai Buddhism. He advocated the understanding and practice of "Dhamma", instead of the unconscious, routine practices of conventional Buddhism, to annihilate the internal sufferings. His teachings marked an epoch in Thai society.
    Buddhadasa's trials had historical precedings in the last century. The Thammayut Movement headed by Prince Mongkut had been critical of the 'superstitious' beliefs and the lack of knowledge about Buddhist philosophy since the early nineteenth century. His son and successor, Prince Patriarch Wachirayan Warorot continued this movement to promote scriptural knowledge. The authorized understandings of Buddhist doctrine had been diffused through the educational hierarchy of the centralized national sangha by the beginning of this century.
    Along with this expansion of Buddhist education, questions on the unnatural religious discourses like heaven and hell in the next life were often discussed with suspicion among intellectuals in 1930s. All of three viewpoints on the next life, either positive, negative or neutral, agreed that the moral order of social life in this world would suffer if the actual existence of the next world is denied. It was Buddhadasa who made a break-through on the question of morality and mysterious religious discourses by teaching "Dhamma": the essence of Buddhism.
    Buddhadasa started to search for the "Dhamma" of Buddhism, instead of conventional "practical religion" of Thai Buddhism, in Thailand's national Buddhist education which had been prepared by Wachirayan. First, Buddhadasa tried to learn essential Buddhism in scriptural orthodoxy, but he came to its dead end. He found his way out in the "practice" of Dhamma through meditation practice and Zen style of everyday life. He revived meditation practice in the modern world as a means of capturing the insight necessary to extinguish internal sufferings; rather than a means of cultivating magical power as traditional meditation monks had practiced. Also, he taught to look within oneself by introducing Zen Buddhism to the Theravada Buddhists who were more concerned with merit-making practice to achieve better rebirth. Now his teachings play an active role in the mission of Buddhism to the born Buddhists of Thailand, rather than to the non-Buddhists of foreign countries.
    In Buddhadasa's thoughts, the "Dhamma" of Buddhism which is Buddhism for extinguishing one's internal sufferings, was essential. On the perceptual level, Buddhadasa denied earthly expectations of religious practice, such as a wish for heaven and a fear for hell, which prevented one's awareness of internal sufferings. He preached that the unnatural religious discourses about subjects like hell, the hungry ghost and even the nibbana, were all psychological phenomena within the self of individuals living in this world, whose existence was the only tangible reality for the modern intellectuals. On the practical level, he invited people to achieve emptiness of mind by staying away from attachment, either through meditation practice or in conscious everyday life. He believed that it was the practice of internal emptiness that sustained the moral order in this world, instead of behavior based on the religious reward.
    Buddhadasa's disciples and followers remarked that they have been attracted to Buddhadasa's teaching on practice of Dhamma, rather than his rational, demythologized interpretations of unscientific religious discourses. This suggests that the Buddhadasa's efforts to bring the internal practice of "Dhamma" to people's attention, was significant for the contemporary Thai Buddhists.

    Japan Society for Southeast Asian Studies, 1997年, 東南アジア -歴史と文化-, (26), 113 - 136

  • 現代タイにおける『ダンマ』の理解と実践:プッタタート比丘の思想

    伊藤 友美

    1997年, 東南アジア:歴史と文化, 第26号、113-136頁, 日本語

    [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)

MISC

  • The Path of Ubasika Ki Nanayon (1901-1974) : A Thai Woman's Dhamma Practice in the Form of "Ubasika"

    Ito Tomomi

    神戸大学大学院国際文化学研究科, 2017年07月, 国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要, (48), 1 - 16, 英語

  • タイ華人の習合的信仰世界における仏教と道教の境界についての小考察

    伊藤 友美

    2011年07月, タイ国情報, 45(3)、83-93頁, 日本語

    その他

  • サキャディーター国際女性仏教徒会議リポート②ベトナムの輝く尼僧たち

    伊藤 友美

    2010年, 中外日報, 27399: 6-6, 日本語

    その他

  • サキャディーター国際女性仏教徒会議リポート①世界の女性仏教徒と交流

    伊藤 友美

    2010年, 中外日報, 27389: 6-6, 日本語

    その他

  • アジアの知られざる仏教⑱―スリランカ<下>

    伊藤 友美

    2009年, 中外日報, 27338: 6-6, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • アジアの知られざる仏教⑰―スリランカ<上>

    伊藤 友美

    2009年, 中外日報, 27336: 4-4, 日本語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • チベット仏教におけるジェンダー間の平等を求めて―ダライ・ラマ、西洋人比丘尼、国際サンガと研究者―

    伊藤 友美

    2008年06月, 宗教と社会, 第14号87-105頁, 日本語

    [査読有り]

    その他

  • Role of Zen nuns in today's Japan: Master Shundo Aoyama's view on Japanese Buddhist monastic practice

    伊藤 友美

    2005年, WFB Review, Vol. XLII No. 2 – 3, 英語

    記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)

  • Women’s rights, ordination and dhamma practice: a reflection on recent movements of Thai Buddhist women

    伊藤 友美

    2004年05月, WFB Review, 61-1, 59 – 63, 英語

    その他

  • プッタタート―苦滅の教え

    伊藤 友美

    2003年, 綾部恒雄・林行夫(編)『タイを知るための60章』明石書店, , 317 – 320, 日本語

    その他

  • 現代タイ仏教における「ダンマ」の理解と実践--プッタタート比丘の思想

    伊藤 友美

    山川出版社, 1997年, 東南アジア 歴史と文化, (26), 113 - 136, 日本語

書籍等出版物

  • 上座仏教辞典

    伊藤 友美

    その他, めこん, 2016年10月, 日本語, パー理学仏教文化学会編による上座仏教の仏典研究、歴史研究、地域文化研究など総合的な情報を盛り込んだ事典。, ISBN: 9784839602994

    事典・辞書

  • Eminent Buddhist Women

    伊藤 友美

    共著, State University of New York Press, 2014年, 英語, in the book, Ito co-authored the chapter on the pioneering bhikkhunis who reestablished the bhikkhuni sangha in contemporary Sri Lanka and Thailand., ISBN: 9781438451312

    学術書

  • 挑戦する仏教―アジア各国の歴史といま―

    伊藤 友美

    共著, 法蔵館, 2010年, 日本語

    一般書・啓蒙書

  • ステファニア・トラヴァニン(著)伊藤友美(訳)「台湾における尼僧と女性の仏教実践―歴史的展開と新しく生み出される価値」

    伊藤 友美

    単訳, 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要『国際文化学研究』, 2007年12月, 日本語

    その他

  • Role of Zen nuns in today's Japan: Master Shundo Aoyama's view on Japanese Buddhist monastic practice

    ITO TOMOMI

    単著, WFB Review., 2007年01月, 英語

    その他

  • Out of the shadows: socially engaged Buddhist women

    ITO TOMOMI

    共著, Sri Satguru Publications, 2006年, 英語

    学術書

  • Ordained women in yellow robes: an unfamiliar 'tradition' in contemporary Thailand

    伊藤 友美

    共著, Out of the shadows: socially engaged Buddhist women, edited by Karma Lekshe Tsomo, Delhi: Sri Satguru Publications, 2006年, 英語

    学術書

  • Ngam yang sen: malet phan haeng tham chak mummong khong phuying

    伊藤 友美

    共訳, Samnak phim Semsikkhalai, 2006年

    一般書・啓蒙書

  • Ngam yang sen: maletphan haeng tham chak mummong khong phuying

    AOYAMA SHUNDO, CHETANAWIRABUT CHOFA, HUTANUWAT PRACHA, ITO TOMOMI

    共訳, Semsikkhalai Press, 2006年

    その他

  • Karma Lekshe Tsomo (ed), Out of the Shadows: Socially Engaged Buddhist Women

    Tsomo Karma Lekshe, Ito Tomomi

    共著, Delhi: Sri Satguru Publications, 2006年, 英語

    学術書

  • Aoyama Shundo (Chofa Chetana (trans.), Tomomi Ito and Pracha Hutanuwatr (eds.)), Ngam yang sen: mallet phan haeng tham chak mum mong khong phuying (禅の美―女性の視点から見た仏法の種子―).

    Shundo Aoyama, Chofa Chetana, Pracha Hutanuwatr, Ito Tomomi

    Bangkok: Samnakphim Semsikalai, 2006年

    その他

  • Role of Zen nuns in today's Japan: Master Shundo Aoyama's view on Japanese Buddhist monastic practice

    ITO TOMOMI

    単著, WFB Review., 2005年, 英語

    その他

  • 99 pi phutthathat phikkhu: satsana kap phisik mai

    ITO TOMOMI

    共著, Sathaban Withithat, 2005年

    学術書

  • 99 pi phutthathat phikkhu: satsana kap kan-phatthana

    伊藤 友美

    共著, 99 pi phutthathat phikkhu: satsana kap phisik mai, Mai mi chu bannathikan, Krung thep: Sathaban Withithat, 2005年

    学術書

  • Bridging worlds: Buddhist women's voices across generation

    伊藤 友美

    共著, Yuan Chuan Press, 2004年, 英語

    学術書

  • タイを知るための60章

    伊藤 友美

    共著, 明石書店, 2003年, 日本語

    一般書・啓蒙書

  • Socially engaged spirituality: essays in honor of Sulak Sivaraksa on his 70th birthday

    伊藤 友美

    共著, Sathirakoses-Nagapradipa Foundation, 2003年, 英語

    一般書・啓蒙書

講演・口頭発表等

  • Launch of a Bhikkhuni Order in Thailand: Monastic Education and Establishment of Tradition

    Tomomi Ito

    12th Sakyadhita International Conference on Buddhist Women, 2011年06月, 英語, Sakyadhita International Association of Buddhist Women, Bangkok, Thailand/Sathira Dhammasathan, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Dhammic Socialism: A Buddhist vision of just social order in 1970s' Thailand

    Tomomi Ito

    The XVIth Congress of the International Association of Buddhist Studies, 2011年06月, 英語, International Association of Buddhist Studies, Jinshan Taipei, Taiwan/Dharma Drum Buddhist College, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • スリランカとタイにおける比丘尼サンガ復興と僧院教育

    伊藤 友美

    パーリ学仏教文化学会定例研究会, 2010年11月, 日本語, パーリ学仏教文化学会, 駒澤大学, 国内会議

    口頭発表(招待・特別)

  • Pioneering bhikkhunis in contemporary Sri Lanka and Thailand

    Tomomi Ito

    11th Sakyadhita International Conference on Buddhist Women, 2009年12月, 英語, 普光寺(ベトナム・ホーチミン市), 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Questions of Ordination Legitimacy for the newly ordained: Theravada bhikkhuni in Thailand

    Tomomi Ito

    10th Sakyadhita International Conference on Buddhist Women, 2008年07月, 英語, Sakyadhita: The International Association of Buddhist Women, モンゴル国ウランバートル市, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • 上座仏教と尼僧:タイ・スリランカの比丘尼復興

    伊藤 友美

    上智大学アジア文化研究所 公開講演会「旅するアジア」, 2008年05月, 日本語, Institute of Asian Culture, Sophia University, 上智大学, 国内会議

    口頭発表(招待・特別)

  • タイで上座部比丘尼サンガの復興は可能か?―出家の正当性をめぐる諸問題―

    伊藤 友美

    第36回「東南アジアの社会と文化」研究会, 2008年02月, 日本語, 「東南アジアの社会と文化」研究会, 京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科, 国内会議

    口頭発表(招待・特別)

  • "Bhikkhuni restoration in Theravada Buddhism: grounds of authenticity for newly ordained bhikkhunis"

    ITO TOMOMI

    The first International Congress on Buddhist Women's Role in the Sangha: Bhikshuni Vinaya and Ordination Lineages, 2007年07月, 英語, The congress is organized by the Studienstiftung für Buddhismus (Foundation for Buddhist Studies) and takes place in co-operation with the Asia-Africa-Institute of the University of Hamburg., ハンブルク, ドイツ, 国際会議

    口頭発表(招待・特別)

  • Dhammamata: Bhikkhu Buddhadasa's approach for uplifting women's status in dhamma practice

    ITO TOMOMI

    Sakyadhita International Conference on Buddhist Women, 2006年06月, 英語, Sakyadhita International Association of Buddhist Women, クアラルンプール, マレーシア, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • kan-priap-thiap naew-khwam-khit than phutthathat phikkhu kap pratya phutthasasana mahayan: than phon cak khwam-pen-therawat ru mai

    伊藤 友美

    99 pi phutthathat phikkhu: sasana kap kan-phatthana (99th years of Buddhadasa Bhikkhu: religion and development), 2005年05月, Khlongkan parinya-ek kanchana phisek & So. Ko. Wo., Bangkok, Thailand, 国際会議

    口頭発表(招待・特別)

  • kan-thu-winai/sin khong phra song: pratya mahayan lae khwam-samphan rawang rat kap khana-song nai prawatisat yipun

    伊藤 友美

    Semsikalai Vientiane, 2005年02月, Semsikalai, Vientiane, Laos, 国際会議

    口頭発表(招待・特別)

  • Prince Mongkut and reform of Thai Buddhism

    伊藤 友美

    Prince Mongkut and reform of Thai Buddhism, 2004年08月, 英語, World Buddhist University, Bangkok, Thailand, 国際会議

    口頭発表(招待・特別)

  • Ordained women in yellow robes: introduction of an unfamiliar ‘tradition’ in contemporary Thailand

    伊藤 友美

    8th Sakyadhita International Conference on Buddhist Women, 2004年06月, 英語, Sakyadhita, Seoul, South Korea, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Women’s rights, ordination and dhamma practice: a reflection on recent movements of Thai Buddhist women

    伊藤 友美

    Outstanding Women in Buddhism Awards Awarding ceremony, 2003年03月, 英語, Committee for Outstanding Women in Buddhism Awards, Bangkok, Thailand, 国際会議

    口頭発表(招待・特別)

  • The state of Buddhist women and the bhikkhuni restoration movement in contemporary Thailand

    伊藤 友美

    7th Sakyadhita International Conference on Buddhist Women,, 2002年07月, 英語, Sakyadhita, Taipei, Taiwan, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Complementing the loss of ordained women in Thai Buddhism: the path of Ubasika Ki Nanayon and Buddhadasa Bhikkhu's female disciples

    伊藤 友美

    8th International Conference on Thai Studies, 2002年01月, 英語, International Conference on Thai Studies, Nakhon Phanom, Thailand, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Development of social aspects in contemporary Thai Buddhism: thoughts and activities of engaged Buddhists

    伊藤 友美

    Conference: Research on Thailand in the 1990s, 2000年08月, 英語, Conference: Research on Thailand in the 1990s, Canberra, Australia, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • The impact of Marxism on Thai Buddhists: Buddhadasa and his disciples in the 1970s

    伊藤 友美

    Work-in-progress seminar, 1999年08月, 英語, Faculty of Asian Studies, Canberra, Australia, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • Buddhadasa Bhikkhu and his intellectual circle in Thailand: 1932 – 1973

    伊藤 友美

    Thai Studies Workshop, 1997年11月, 英語, Thai Studies Workshop, Canberra, Australia, 国際会議

    口頭発表(一般)

  • A Buddhadasa’s message to the born Buddhists

    伊藤 友美

    14th conference of the International Association of the Historians of Asia, 1996年05月, 英語, International Association of the Historians of Asia, Bangkok, Thailand, 国際会議

    口頭発表(一般)

所属学協会

  • パーリ学仏教文化学会

  • 日本タイ学会

  • 「宗教と社会」学会

  • 神戸大学国際文化学会

  • 東南アジア学会

共同研究・競争的資金等の研究課題