Directory of Researchers

PARK Sooyun
Institute for Promotion of Higher Education / Global Education Center
Associate Professor
Literature
Last Updated :2023/01/18

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • <Faculty / Graduate School / Others>

    Institute for Promotion of Higher Education / Global Education Center
  • <Related Faculty / Graduate School / Others>

    Graduate School of Intercultural Studies / Department of Culture and Globalization

Teaching

Research Activities

Research Interests

  • 記述的研究
  • 対照研究
  • 日本語教育文法
  • 現代日本語文法
  • 副詞
  • 日本語教育
  • Japanese Linguistics

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Japanese language education
  • Humanities & social sciences / Japanese linguistics

Committee Memberships

  • Apr. 2022 - Present, 日本語文法学会, 総務委員
  • Oct. 2021 - Present, 韓国日本語学会, 常任理事
  • Oct. 2019 - Sep. 2021, 韓国日本語学会, 常任理事
  • Oct. 2017 - Sep. 2019, 韓国日本語学会, 常任理事
  • Oct. 2015 - Sep. 2017, 韓国日本語学会, 一般理事/編集委員

Published Papers

  • Tohru Seraku, Sooyun Park, Yile Yu

    Abstract When a communicator faces a word-formulation problem, they may use a placeholder (PH) such as whatchamacallit to avoid producing a target expression or to delay it. A PH is a dummy element used to fill in the syntactic slot of a target item that a communicator is unable or unwilling to produce (e.g. due to memory lapse). Previous studies have generally been concerned with grammatically stable PHs (e.g. whatchamacallit, you-know-what), ‘grammatically stable’ in the sense that they are acceptably used (as long as the syntactic, semantic, and pragmatic conditions are met) on their own, without a morphosyntactic aid. In this article, we describe ‘grammatically unstable’ wh-derived PHs in three East Asian languages: Japanese, Korean, and Mandarin. To give a specific example, typically, the PH use of Japanese dare ‘who’ is not fully acceptable unless it is doubled (i.e. dare∼dare) or combines with a non-wh element (e.g. dare-sore, where sore is the medial demonstrative ‘that’). We show that the types of such remedial morphosyntactic operations vary from language to language and also within a language.

    Walter de Gruyter GmbH, 26 Aug. 2022, Folia Linguistica, 56 (2), 389 - 421, English

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 日本語教科書における副詞の扱いについて

    朴 秀娟

    Mar. 2022, 神戸大学留学生教育研究, (6), 23 - 47, Japanese

    [Refereed]

    Research institution

  • 副詞「まるで」が共起する述語について

    朴 秀娟

    大阪大学大学院文学研究科 日本語学講座 現代日本語学研究室, Dec. 2021, 現代日本語研究, (13), 12 - 26, Domestic magazine

    [Invited]

    Research institution

  • -

    朴 秀娟

    Jul. 2021, Journal of Error in Use of Japanese and Japanese Language Teaching, 6, 154 - 170, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 海外の大学で教える非母語話者日本語教師が必要とするものー非母語話者の特性を考慮した日本語教師養成プログラム構築に向けてー

    川上 尚恵, 齊藤 美穂, 朴 秀娟, 高梨 信乃

    Mar. 2021, 神戸大学留学生教育研究, (5), 1 - 21, Japanese

    [Refereed]

    Research institution

  • Characteristics Found in the Use of the Adverbs in Oral Expressions by the Intermediate Japanese Language Learners: Focusing on Their Storytelling

    Sooyun Park

    Dec. 2020, Studies in Japanese Language and Japanese Language Teaching, (11), 19 - 34, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 副詞「あくまで(も)」の意味・用法の変遷

    朴 秀娟

    Mar. 2020, 統語構造と語彙の多角的研究―岸本秀樹教授還暦記念論文集―, 260 - 273, Japanese

    [Refereed]

    In book

  • 極性に関わる副詞の誤用に見られる傾向

    PARK SOOYUN

    日本語誤用と日本語教育研究会, Jul. 2017, Journal of Error in Use of Japanese and Japanese Language Teaching, 2, 13 - 26, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • The Differences in the Use of totemo between Non-Native Speakers and Native Speakers: Focusing on spoken language

    PARK SOOYUN

    Association of Japanese Language and Japanese Language Teaching, Jul. 2017, Studies in Japanese Language and Japanese Language Teaching, 8, 101 - 114, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • Grammatical problems observed in Japanese of advanced learners: A case study based on the analysis of the drafts of master's theses

    TAKANASHI SHINO, SAITO MIHO, PARK SOOYUN, OTA YOKO, IORI ISAO

    上級日本語学習者は文章作成などの産出レベルにおいてさまざまな文法上の問題点を抱えている。本稿は、彼らが文法の誤りを自己訂正できるようなモニタリング力を養成するための教材を作成することを最終目標に置いた基礎研究である。上級学習者の産出物である修士論文の草稿を取り上げ、その中に見られる文法的な誤用を、文法カテゴリおよび誤用の種類に基づいて精査した。今回の調査で見られた誤用の90%以上が旧日本語能力試験3 級以下の文法項目であったことからも確認できるように、上級学習者の誤用の大半は初級の文法項目である。それらの誤用の一部は、初級から上級に至るプロセスの中で指導が行われていない、もしくは指導が不十分であることに起因すると考えられる。

    Department of Japanese Linguistics, Graduate School of Letters, Osaka University, Feb. 2017, HANDAI NIHONGO KENKYU, 29 (29), 159 - 185, Japanese

    Scientific journal

  • A revisit to the negative usage of ‘totemo’, ‘dooshitemo’ and ‘nakanaka’

    PARK SOOYUN

    Center for Japanese Studies, CHUNG-ANG UNIVERSITY, Aug. 2016, Japanese Studies , 第42輯, 27 - 45, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • PARK SOOYUN

    The purpose of this paper is to describe the errors in the use of Japanese case markers, Ni and De by Korean JSL learners, to the effect that it can be divided into two types: one type that comes from the so-called mother tongue interference and another type that does not come from it. In addition, I discuss that how those errors increase or decrease in accordance with their Ja

    神戸大学留学生センター, Mar. 2015, 神戸大学留学生センター紀要, (21), 1 - 19, Japanese

    [Refereed]

    Research institution

  • Change of language use and factors that enhance Japanese language maintenance among second-generation Okinawan immigrants in Brazil and Bolivia

    PARK SOOYUN, MORI KOICHI, KUDO MAYUMI

    大阪大学大学院文学研究科日本語学講座, Feb. 2014, HANDAI NIHONGO KENKYU, 26 (26), 1 - 32, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 沖縄系エスニックコミュニティにおける日本語と沖縄方言の継承意識―ブラジル及びボリビアの言語生活調査から―

    PARK SOOYUN, 森 幸一, 工藤 真由美

    大阪大学大学院文学研究科日本語学講座, Feb. 2013, 阪大日本語研究, (25), 1 - 29, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 副詞「ちょっと」と「좀(com)」についての一考察

    PARK SOOYUN

    白帝社, Jan. 2013, 北研学刊, (9), 95 - 105, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • On the Adverb “chotto” with a Focus on Polarity

    PARK SOOYUN

    Graduate School of Letters, Hiroshima University, Dec. 2011, Hiroshima Interdisciplinary Studies in the Humanities, (9), 1 - 17, English

    [Refereed]

    Scientific journal

  • ブラジルとボリビアにおける沖縄系エスニックコミュニティと日本語

    白岩 広行, 森田 耕平, SAITO MIHO, PARK SOOYUN, 森 幸一, 工藤 真由美

    大阪大学大学院文学研究科日本語学講座, Feb. 2011, 阪大日本語研究, 23 (23), 1 - 31, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 否定とも肯定とも共起する副詞「とても」について―否定用法に見られる「条件づけ」を中心に―

    PARK SOOYUN

    大阪大学大学院文学研究科日本語学講座, Feb. 2010, 阪大日本語研究, (22), 43 - 63, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 類義形式「それほど」「そんなに」の一分析―テクストタイプと極性の観点から―

    PARK SOOYUN

    韓国日語日文学会, May 2009, 日語日文学研究(日本語学・日本語教育学篇), 69 (1), 161 - 182, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • テクストタイプと文法的意味・機能―「あまり」「あんまり」を中心に―

    PARK SOOYUN

    北京大学日本語言文化系・北京大学日本文化研究所, May 2008, 日本語言文化研究, 8, 394 - 403, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

MISC

Books etc

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第8巻 日語副詞的偏誤研究 下

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Apr. 2022, ISBN: 9787517847830

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第7巻 日語副詞的偏誤研究 中

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Aug. 2021

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第6巻 日語副詞的偏誤研究 上

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Dec. 2020

  • 現代日本語基礎文法

    朴秀娟

    Joint work, 第2章, 韓国外国語大学知識出版コンテンツ院, Sep. 2020

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第3巻 日語格助詞的偏誤研究 下

    PARK SOOYUN

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Aug. 2018, Chinese

    Scholarly book

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第2巻 日語格助詞的偏誤研究 中

    PARK SOOYUN

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Dec. 2017, Chinese

    Scholarly book

  • 日語偏誤与日語教学研究叢書 第1巻 日語格助詞的偏誤研究 上

    PARK SOOYUN

    Joint work, 浙江工商大学出版社, Mar. 2017, Chinese

    Scholarly book

  • 日系移民社会における言語接触のダイナミズムーブラジル・ボリビアの子供移民と沖縄系移民

    工藤 真由美, 森 幸一, 山東 功, 李 吉鎔, PARK SOOYUN

    Joint work, 大阪大学出版会, Aug. 2015, Japanese

    Scholarly book

  • ボリビア沖縄系移民社会における談話資料

    工藤 真由美, 森 幸一, 山東 功, SAITO MIHO, 白岩 広行, PARK SOOYUN, 森田 耕平, 久高 賢市

    Joint work, 大阪大学大学院文学研究科日本語学講座 工藤真由美研究室, Feb. 2012, Japanese

    Report

Presentations

  • How learners of Japanese express emotion and evaluation: The acquisition of te-shimau for implying “regret/disappointment”

    朴 秀娟, 南 雅彦

    The Japan Second Language Association The 22nd International Annual Conference, 22 Oct. 2022, Japanese

    Oral presentation

  • On the Meaning and Usage of issyuu mawatte : using Twitter as a Language Resource

    Sooyun Park, Yile Yu

    言語資源ワークショップ2022, 31 Aug. 2022, Japanese, 国立国語研究所言語資源開発センター

    Poster presentation

  • On the usage of takusan benkyo shitekudasai in Japanese language teaching

    朴 秀娟

    AATJ 2020 Annual Spring Conference, 19 Mar. 2020, The American Association of Teachers of Japanese

    Oral presentation

  • 日本語学習者の副詞の使用状況

    朴 秀娟

    2019年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム, 09 Nov. 2019, Japanese, 中国人民大学

    Oral presentation

  • 中級日本語学習者によるストーリーテリングに見られる副詞の特徴

    朴 秀娟

    日本語/日本語教育研究会 第11回 大会, 28 Sep. 2019, Japanese, 学習院大学, Domestic conference

    Oral presentation

  • 相対テンスの指導法についてー時間を表す従属節を中心にー

    朴 秀娟, 鄭 相哲

    韓国日本語学会第40回国際学術発表大会, 21 Sep. 2019, Japanese, 聖潔大学校(韓国), International conference

    Oral presentation

  • The Tense-Aspect-Mood System of Adnominal Clauses in Korean and Japanese

    JUNG SANGCHEOL, PARK SOOYUN

    International Workshop: Descriptive and Contrastive Analysis on Languages of Northeast Eurasia 3, 20 Apr. 2019, Niigata University, International conference

    Oral presentation

  • 裸の助詞の出現可能性に関する日韓の相違について

    TSUTSUMI RYOICHI, PARK SOOYUN

    韓国日本語学会第39回国際学術発表大会, 23 Mar. 2019, Japanese, 明知専門大学(韓国・ソウル), International conference

    Oral presentation

  • 現代日本語における「あくまで(も)」の意味・用法

    PARK SOOYUN

    韓国日本語学会第38回国際学術発表大会, 21 Sep. 2018, Japanese, 中央大学校(韓国・ソウル), International conference

    Oral presentation

  • 初級日本語教育において導入される副詞の使用実態−中国人日本語学習者を例に

    PARK SOOYUN

    2017年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム, 05 Aug. 2017, Japanese, 湖南大学(中国), International conference

    Oral presentation

  • 副詞「とても」における学習者と母語話者の使用実態の違いについて ―話しことばを中心に―

    PARK SOOYUN

    日本語/日本語教育研究会 第8回 大会, 02 Oct. 2016, Japanese, 学習院女子大学, Domestic conference

    Poster presentation

  • 上級日本語学習者に見られる誤用のタイプ—中国人学習者の場合—

    PARK SOOYUN

    2016年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム, 06 Aug. 2016, Japanese, 中国人民大学, International conference

    Oral presentation

  • 中国人日本語学習者のニ格とデ格の誤用に見られる特徴-韓国人日本語学習者との比較を通して―

    PARK SOOYUN

    2015年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム, 25 Aug. 2015, Japanese, 日本語誤用と日本語教育研究会, 北京第二外国語学院, 北京第二外国語学院日語学院, International conference

    Oral presentation

  • 南米の日系移民社会における日本語保持と言語生活史

    PARK SOOYUN

    第六届漢日対比語言学研討会, Aug. 2014, Japanese, 中国人民大学(中国), International conference

    Oral presentation

  • バイリンガルはどのように形成されるのか ―ブラジルとボリビアの沖縄系エスニックコミュニティにおける言語生活調査から―

    PARK SOOYUN

    第32回社会言語科学会研究大会, Sep. 2013, Japanese, 信州大学, Domestic conference

    Oral presentation

  • 副詞「まるで」が共起する述語についての一考察―非比況の用法を中心に―

    PARK SOOYUN

    日本語学会2010年度秋季大会, Oct. 2010, Japanese, 愛知大学, Domestic conference

    Oral presentation

  • 類義形式「それほど」「そんなに」の一分析

    PARK SOOYUN

    韓国日語日文学会2008年度冬季国際学術大会, Dec. 2008, Japanese, 明知大学(韓国), International conference

    Oral presentation

  • 否定とも肯定とも共起する副詞「とても」について-「条件づけ」の観点から見た連続性-

    PARK SOOYUN

    日本語学会2008年度秋季大会, Nov. 2008, Japanese, 岩手大学, Domestic conference

    Oral presentation

  • テクストタイプと文法的意味・機能―「あまり」「あんまり」を中心に―

    PARK SOOYUN

    2006北京大学日本学研究国際シンポジウム, Oct. 2006, Japanese, 北京大学(中国), International conference

    Oral presentation

Association Memberships

  • 日本語/日本語教育研究会

  • 韓国日本語学会

  • The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

  • The Japanese Association of Sociolinguistic Sciences

  • Kansai Linguistic Society

  • The Society of Japanese Grammar

  • The Society for Japanese Linguistics

  • The Japan Second Language Association

Research Projects

  • -

    Sooyun PARK

    Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Kobe University, Apr. 2022 - Mar. 2027, Principal investigator

  • 日本語非母語話者の特性をふまえた日本語教師養成プログラム構築のための基礎研究

    川上 尚恵, 朴 秀娟, 齊藤 美穂, 高梨 信乃

    Japan Society for the Promotion of Science, Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory), Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory), Kobe University, Feb. 2020 - Mar. 2023

  • 朴 秀娟

    学術研究助成基金助成金/若手研究(B), Apr. 2017 - Mar. 2022, Principal investigator

    Competitive research funding