SAKAI Hiroki | ![]() |
Graduate School of Maritime Sciences / Department of Maritime Sciences | |
Associate Professor | |
Business / Economics |
Scientific journal
Scientific journal
[Refereed]
Scientific journal
We explore the impact of temporary transfer of managers on the transaction costs among unbundled business units and the important factors to consider while initiating transfers, through a case study of five Japanese railway corporations organized under a holding company structure. Our results suggest that there are very few conflicts and, thus, low transaction costs in the system, as the transferring managers engage in informal communications to align the related business units before the conflicts are actualised. However, there are cases in which other management characteristics such as human resource development programmes and organisational structures, can substitute for managerial transfers.
Elsevier Ltd, 01 Aug. 2018, Utilities Policy, 53, 102 - 110, English[Refereed]
Scientific journal
近年、外国船社が運航する外航クルーズ客船による訪日外国人観光客が急増し、2016年には約200万人に達している。外航クルーズ客船の寄港に伴い、買物などの経済効果が期待できる一方で、貸切バスによる渋滞や特定観光地の混雑、客船による大気汚染や水質汚染、騒音、ゴミなどの環境問題が発生し始めている。本稿では、各港湾が公表する又は筆者が請求して入手した2014年~2016年の3年間の月次寄港数データを用いて、2015年、16年に年間20隻以上の外航クルーズ客船の寄港があった港湾をクラスター分析により分類し、外航クルーズ船の寄港の集中がどのように負の影響を発生させるのかを分析した。
日本交通学会, Mar. 2018, 交通学研究, 61 (61), 85 - 92, Japanese[Refereed]
Scientific journal
[Refereed]
Scientific journal
[Invited]
Research institution
近年、わが国に寄港する外国及び日本船社のクルーズ船が大幅に増加している。2016年にはクルーズ船の寄港が年間2,017回となり、2010年と比べて2倍以上に増加、クルーズ船による訪日外国人数も200万人を超える勢いを見せている。しかしクルーズ船は「発電所を搭載する洋上に浮くホテルリゾート」と言われ、クルーズ船から排出される大気汚染は、港湾周辺の環境へ大きな影響を与えているとされる。しかし貨物船と比較してクルーズ船の環境汚染に関する議論は十分ではない。そこで本研究は2016年において最もクルーズ船の寄港が多い博多港を対象に、クルーズ船による大気汚染の外部費用を推定した。その結果、2016年に博多港に寄港したクルーズ船により、6億円程度の大気汚染の外部費用が発生していることが明らかとなった。これはクルーズ船1隻あたり194万円、乗客定員1人あたり662円となる。特に夏期は気候的にも恵まれていることからクルーズ船の寄港が多く、さらに冷房などの使用に伴いクルーズ船の発電機の負荷も高まることも重なり、その影響が大きくなっていることが明らかとなった。今後さらなるクルーズ船の寄港の増加が予想される中で、国や地方自治体はクルーズ船からの大気汚染の影響を抑制するために、陸上電源などのインフラ整備や大気汚染物質の排出規制などの対策を行う必要がある。
日本交通学会, 2018, 交通学研究, 61, 77 - 84, Japanese[Refereed]
Research society
Research society
Research institution
Research society
[Refereed]
Scientific journal
Research society
[Refereed]
Scientific journal
[Refereed]
Scientific journal
International conference proceedings
Using a dataset of 111 Japanese cities in 2005, the article estimates the social costs of car transport and analyses the structure of the components of and the relationship between social costs and city size. The following major results are obtained. First, the social costs of vehicular transport increase at an accelerated pace as city size becomes larger. Secondly, while the construction of roads does not work to decrease the social costs of vehicular transport, public transport has a tendency to decrease such costs, although with minimal effect. Thirdly, the traffic congestion component represents more than 45 per cent of the total social cost of vehicular transport. Cost due to global warming accounts for 5-11 per cent of the total. Fourthly, the social costs of vehicular transport are about 8 per cent of GDP. Fuel tax for cars covers only 16.3 per cent of the social costs of regular car use.
SAGE PUBLICATIONS LTD, Dec. 2011, URBAN STUDIES, 48 (16), 3537 - 3559, English[Refereed]
Scientific journal
Research institution
The publicly-owned municipal bus sector that provides local transport in Japan is in a difficult situation because of operating deficits, inefficient operations and management, and budgetary constraints of expanding subsidies, and thus, it needs to be restructured to improve efficiency. This paper investigates the impact of subsidies and contractual settings on the cost structure of the publicly-owned bus sector in Japan. A trans-log cost function has been estimated by pooling cross-sectional data of 527 observations over the time period of 1990-2006 for a cross-section of 31 publicly-owned transport companies in Japan. Our analytical results confirm that governmental subsidies to this sector negatively affect the cost structure, while the contractual model may have a positive impact. We also discuss the implications of these results for Japan's public transport policy. © 2010 Elsevier Ltd.
2010, Research in Transportation Economics, 29 (1), 60 - 71, English[Refereed]
Scientific journal
Book review
Introduction commerce magazine
[Invited]
Introduction commerce magazine
Technical report
Competitive research funding
Competitive research funding
Competitive research funding
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