Directory of Researchers

NISHIDA Takeshi
Graduate School of Intercultural Studies / Department of Culture and Globalization
Associate Professor
Electro-Communication Engineering
Last Updated :2023/06/03

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • <Faculty / Graduate School / Others>

    Graduate School of Intercultural Studies / Department of Culture and Globalization
  • <Related Faculty / Graduate School / Others>

    Faculty of Global Human Sciences / Department of Global Cultures, Faculty of Intercultural Studies / Department of Intercultural Studies

Teaching

Research Activities

Research Interests

  • 消極的な人でも安心して利用できる交流促進システム
  • 学会向けのチャットシステム
  • 繊細な人向けの英会話練習システム

Research Areas

  • Informatics / Human interfaces and interactions

Published Papers

  • 心拍数の提示により受動的な一体感を創出する手法の提案

    藤田 直樹, 西田 健志, 寺田 努

    Mar. 2023, 情報処理学会研究報告(EC)

    Symposium

  • 心拍数の提示により受動的に一体感を得るシステムの提案

    藤田 直樹, 西田 健志, 寺田 努

    Dec. 2022, UWW2022 論文集

    Symposium

  • 映像コンテンツとは異なるベクションを誘発し画面酔いを抑えるディスプレイ拡張方法の提案

    大村 一樹, 西田 健志, 寺田 努

    Dec. 2022, UWW2022 論文集

    Symposium

  • ConvivialChat: テキスト参加者とスピーチ参加者の対等で相互補完的なコミュニケーションを可能にするシステムの提案

    藤井 孝弘, 西田 健志

    Last, Mar. 2022, 研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN), 2022-GN-116 (12), 1 - 8

    Symposium

  • 競技性・観戦性を拡張したプログラミングゲームの提案

    岡 大貴, 西田 健志

    Last, Aug. 2020, エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2020論文集, 166 - 169

    Symposium

  • 個人メモを集約したワードクラウドでアイデアを共有する対面会議環境の提案

    板谷 美晴, 西田 健志

    Last, Mar. 2020, 情報処理学会研究報告(EC), 2020-EC-55 (22), 1 - 2, Japanese

    Symposium

  • Twitter上での遠距離ハッピーアイスクリームのデザイン

    山田 久代, 西田 健志

    Last, Mar. 2020, 情報処理学会研究報告(EC), 2020-EC-55 (24), 1 - 2, Japanese

    Symposium

  • 多様なカテゴリのニュース記事閲覧を促すブラウザ拡張機能の開発

    森脇 香織, 西田 健志

    Last, Mar. 2020, 情報処理学会研究報告(EC), 2020-EC-55 (20), 1 - 2, Japanese

    Symposium

  • ゲーミフィケーションによるコードリーディングの促進

    岡 大貴, 西田 健志

    Sep. 2019, エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2019論文集, 2019, 346 - 349, Japanese

    Symposium

  • Designing Social Interaction Support System with Shyness in Mind

    NISHIDA TAKESHI

    Jan. 2018, Proceedings of the 2018 ACM Conference on Supporting Groupwork, 140 - 144, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • チーム対戦型貢献度可視化を行うチャットシステムの運用とデザインの再考

    NISHIDA TAKESHI

    Oct. 2017, 情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI), 2017-HCI-175 (8), 1 - 5, Japanese

    Symposium

  • 物語の登場人物を把握しやすくするシステムの提案

    謝 涵, NISHIDA TAKESHI

    Aug. 2017, 情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI), 2017-HCI-174 (14), 1 - 5, Japanese

    Symposium

  • NISHIDA TAKESHI

    Dec. 2016, WISS2016 論文集, 111 - 116, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • NISHIDA TAKESHI

    Aug. 2016, 情報処理学会研究報告, 2016-HCI-169 (1), 1 - 4, Japanese

    Symposium

  • ASAYAMA KODAI, NISHIDA TAKESHI

    Aug. 2016, 情報処理学会研究報告, 2016-HCI-169 (4), 1 - 5, Japanese

    Symposium

  • チャット発言デビューの分析を通じた最初のステップ支援手法の検討

    NISHIDA TAKESHI

    Sep. 2015, エンターテインメントコンピューティング2015論文集, 288 - 291, Japanese

    Symposium

  • “Game Center Culture” and EC: What EC Researchers Can Do to and Get From It

    NISHIDA TAKESHI

    We discuss what EC researchers can do to and what EC researchers can get from the “game center culture” in Japan, in the context of its recent declining trend. We bring up the following issues related to the both viewpoints: game-based community, time/money balance of EC contents, and diversified survival strategies of the gaming arcades.

    Aug. 2015, 研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC), 2015-EC-37 (6), 1 - 2, Japanese

    Symposium

  • On-Air Forum: A Chat System Designed as an Event Backchannel

    NISHIDA TAKESHI

    Apr. 2015, ACM CHI 2015 Symposium on Emerging HCI Research Collection, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • 相手に不快感を与えないように会話を回避するためアプリの提案

    王 宇, NISHIDA TAKESHI

    Dec. 2014, UWW2014 予稿集, 6, Japanese

    Symposium

  • Takeshi Nishida

    Large difference in pronunciation between languages often causes technical and mental difficulty in listening comprehension as well as in speech production. In spite of the rationale provided for native speakers to support non-native speakers in international contexts, negative reactions to foreign accents are common. To promote intercultural awareness in communication, we implemented a prototype system to convert native speech to have a foreign accent by combining speech recognition and text-to-speech engines. © 2014 Author.

    Association for Computing Machinery, 2014, CABS 2014 - Proceedings of the 5th ACM International Conference on Collaboration Across Boundaries, 83 - 86, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • ネイティブ英語発話の日本人風の発音への変換による国際的な意識の促進

    NISHIDA TAKESHI

    Dec. 2013, WISS2013, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • HirakuReader : 行間を拡張する電子書籍

    NAKAMURA MASATATSU, NISHIDA TAKESHI

    Dec. 2013, WISS2013, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • 行間を拡張する能動的な読書の提案

    NAKAMURA MASATATSU, NISHIDA TAKESHI

    Oct. 2013, EC2013, Japanese

    Symposium

  • What can be Learnt from the Ground and Space Communications

    NISHIDA Takeshi

    Jun. 2013, 29th International Symposium on Space Technology and Science, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • 参加人数の多い研究ワークショップに向けた夕食席決めシステムのデザインと運用

    NISHIDA Takeshi

    Mar. 2013, 信学技報(HCS), 112 (45), 49 - 54, Japanese

    Symposium

  • 拡張現実感を利用したプロ野球現地観戦における観戦者間野次共有支援アプリケーションの提案

    MIYAMOTO Akihiro, NISHIDA Takeshi

    Mar. 2013, 信学技報(HCS), 112 (45), 113 - 118, Japanese

    Symposium

  • 「均し読み」するためのブラウジングインターフェースの考察

    NAKAMURA Masatatsu, NISHIDA Takeshi

    Mar. 2013, 情処研報(HCI), Vol.2013-HCI-152 (18), 1 - 8, Japanese

    Symposium

  • coremo ~ トレンドと併せた関連情報を提示するユーザー参加型システム ~

    NAKAMURA Masatatsu, NISHIDA Takeshi

    Mar. 2013, 信学技報(HCS), 112 (45), 143 - 148, Japanese

    Symposium

  • 超消極的な人でも安心して使える学会での交流促進システム

    NISHIDA Takeshi, HAMASAKI Masahiro, KURIHARA Kazutaka

    Dec. 2012, WISS2012, 103 - 108, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • リアルタイム性と内容確認を両立するイベント用コメント共有システム

    NISHIDA Takeshi

    Sep. 2012, EC2012, Japanese

    Symposium

  • On-Air Forum: Design and Evaluation of a System for Facilitating Communication While Watching Realtime Content

    Takeshi Nishida, Kazutaka Kurihara, Masataka Goto

    May 2011, Computer Software, Vol.28, No.2, pp. 183-192. (2), 2183 - 2192, Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 傘連判状を採り入れたコミュニケーションプロトコル

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    2010, 情報処理学会論文誌, Vol.51 No.1, pp.45-53., Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • On-Air Forum: リアルタイムコンテンツ視聴中のコミュニケーション支援システム

    西田 健志, 栗原 一貴, 後藤 真孝

    Dec. 2009, WISS2009, 95 - 100, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • Facilitating Coordination in Computer-Mediated Social Interaction

    西田 健志

    2008, CSCW 2008 Doctoral Colloquium, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • Drag-and-guess: Drag-and-drop with prediction

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    Drag-and-guess is an extension of drag-and-drop that uses predictions which is based on application specific knowledge. As the user begins to drag an object, the system predicts the drop target and presents the result to the user. When the target is hidden in a closed folder or beneath other windows, the system makes it temporarily visible. This frees users from manual preparation such as expanding a folder tree or uncovering the target location. The user can accept the prediction by throwing the object, which then flies to the target. Or, if the prediction is unsatisfactory, the user can ignore it and perform the operation as usual. We built three prototype applications (email client, spreadsheet and overlapping windows) to show that DnG is useful in many applications. Results of the user study show that the proposed technique can improve task performance when the task is difficult to complete manually and reasonable prediction algorithm is available.

    SPRINGER-VERLAG BERLIN, 2007, HUMAN-COMPUTER INTERACTION - INTERACT 2007, PT 1, PROCEEDINGS, 4662, 461 - 474, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • Bringing round-robin signature to computer-mediated communication

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    In computer-mediated group communication, anonymity enables participants to post controversial comments without risking accusations of improper behavior. While this may encourage more open and frank discussion, it diminishes accountability. In addition, anonymous comments are perceived as weaker than non-anonymous comments. We propose a communication protocol that allows a user to send a strong message to the group without having to assume sole individual responsibility. The system posts an anonymous comment, and then calls for supporters. When sufficient numbers of supporters have been gathered, the system reveals the names of all supporters as a round-robin signature. This prevents the originator from being identified. We describe the implementation of this protocol in a text-based chat system, and report our experience operating it at two technical conferences.

    SPRINGER-VERLAG LONDON LTD, 2007, ECSCW 2007: PROCEEDINGS OF THE 10TH EUROPEAN CONFERENCE ON COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK, 219 - +, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    This paper introduces a text-based chat system Lock-on-Chat, designed to support conversations anchored to specific locations of shared images and reports our experience in operating it at technical conferences. Our system is unique in that it focuses on supporting communications scattered around among multiple images, while other systems for anchored conversations are designed for deeper discussions within a single document. Our system was used at technical conferences as a space for anchored conversations over presentation slides and we observed that audiences actively participated in discussions during the presentation. Lock-on-Chat was used in many ways in response to various presentations. © 2006, Japan Society for Software Science and Technology. All rights reserved.

    2006, Computer Software, 23 (4), 69 - 75, English

    [Refereed]

    Scientific journal

  • 萌え木: 拡張現実による植物育成支援

    西田 健志, 大和田 茂

    日本ソフトウェア科学会, 2006, WISS 2006, 23 - 26, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • Lock-on-Chat: 複数の話題に分散した会話を促進するチャットシステム

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    2006, Computer Software, Vol.23, No.4, pp. 69-75., Japanese

    [Refereed]

    Scientific journal

  • Evaluating Group Decision Making Systems Using Role-Playing Games

    Takeshi Nishida, Yuu Shibata, Takeo Igarashi

    2006, CSCW 2006, 207 - 208, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • Drag-and-Guess: Drag-and-Drop with Prediction

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    2006, UIST 2006, 69 - 70, English

    [Refereed]

    International conference proceedings

  • Lock-on-Chat: 複数の話題に分散した会話を促進するチャットシステム

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    2005, WISS 2005, 117 - 120, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

  • Lock-on-chat: Boosting anchored conversation and its operation at a technical conference

    T Nishida, T Igarashi

    This paper introduces a text-based chat system designed to support conversations anchored to specific locations of shared images and reports our experience in operating it at a technical conference. Our system is unique in that it focuses on supporting communications scattered around among multiple images, while other systems for anchored conversations are designed for deeper discussions within a single document. Our system was used in a technical conference as a space for anchored conversations over presentation slides and we observed that audiences actively participated in discussions during the presentation. The detailed chat log was also useful for both audiences and presenters.

    SPRINGER-VERLAG BERLIN, 2005, HUMAN-COMPUTER INTERACTION - INTERACT 2005, PROCEEDINGS, 3585, 970 - 973, English

    [Refereed]

    Scientific journal

  • Drag-and-Guess: 予測付きドラッグアンドドロップ

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    2004, WISS 2004, 31 - 34, Japanese

    [Refereed]

    Symposium

MISC

  • Let's SHYHACK!

    NISHIDA TAKESHI

    May 2017, 第61回システム制御情報学会 研究発表講演会 講演論文集, 136-1, 1 - 4, Japanese

    [Invited]

    Lecture materials

  • NISHIDA TAKESHI

    本稿ではWISS(Workshop on Interactive Systems and Software)2004から10年以上にわたって開発・運用を続けてきた様々なチャットシステムや,夕食時の席を決めるシステムなど,様々なシステム開発を通じてWISSのコミュニケーションを促進してきた活動を振り返る.これまで開発・運用してきたシステムの機能や設計理念の紹介を中心として,長年開発を続ける中で見えてきた,WISSというコミュニティの特殊性やコミュニティの一員としてシステム開発を続けることの意義についても述べる.

    Apr. 2015, 情報処理, 56 (5), 458 - 464, Japanese

    [Invited]

    Introduction scientific journal

  • コミュニケーションがつまらないときも楽しくしようとするコミュニケーションシステムのデザイン

    西田健志

    コミュニケーンョンはそれ自体,楽しくて遊び心に満ちたものであり,楽しんでこそ良い結果が生じやすいものであると思われるが,話題の深刻さ・参加者の気質・会議や議論といった状況によっては堅苦しく,つまらないものにもなってしまう.本発表では,そういったつまらなくなりがちなコミュニケーション場面において,話すことそのものの楽しさや話の中で刺激される遊び心を引き出せるようなコミュニケーンョンシステムのデザインについて 3 つの論点を提示する.

    一般社団法人情報処理学会, 16 Nov. 2013, 研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC), 2013 (5), 1 - 2, Japanese

  • 「あと一歩の勇気」を引き出すコミュニケーションインタフェース

    西田 健志, 五十嵐 健夫

    09 Jan. 2007, 第48回プログラミング・シンポジウム予稿集, 2007, 153 - 160, Japanese

Books etc

  • 消極性デザイン宣言 ―消極的な人よ、声を上げよ。……いや、上げなくてよい。

    栗原 一貴, NISHIDA TAKESHI, 濱崎 雅弘, 簗瀬 洋平, 渡邊 恵太

    Others, ビー・エヌ・エヌ新社, Oct. 2016, Japanese

    General book

Presentations

  • Shyhack : Hack your shyness

    NISHIDA TAKESHI

    TEDxKobe 2017, Dec. 2017, Japanese, 兵庫県神戸市, Domestic conference

    [Invited]

    Invited oral presentation

  • エンタテインメント研究の全体像 – EC初学者のためのEC研究のターゲット別解説 –

    長谷川 晶一, 倉本 到, 福地 健太郎, 簗瀬 洋平, NISHIDA TAKESHI

    エンターテインメントコンピューティング2017, Sep. 2017, Japanese, 仙台, Domestic conference

    [Invited]

    Nominated symposium

  • 消極的なユーザのための◯◯システム

    栗原 一貴, 簗瀬 洋平, 渡邊 恵太, NISHIDA TAKESHI

    CEDEC 2015, Aug. 2015, Japanese, 古来より、内気さや消極性というのは否定的な意味合いで捉えられ、コミュニティ内で忌避されたり訓練による解消を促されたりしてきました。しかしインターネットが発展した今、人々が随意的もしくは不随意的に生活の中で関わりを持つコミュニティの数やメディアコンテンツの量が増大しており、現代人はいついかなる時、どんな対象においても積極的であることはもはや難しくなってきています。あなたも気乗りのしない会合参加や、疲れている時に端末に届くメッセージへの対応に辟易することはありませんか? ゲームも例外ではありません。次々と実装されるサービスが告知され、それを広めるためにSNSを活用し、友達の多いユーザがより活躍して友達を増やす……そんな状態に疲れてしまうユーザも数多く存在します。 今や消極性は誰の中にもあると言えるかもしれません。我々は消極性を改善すべきスキルではなく、食, Domestic conference

    Public symposium

  • 超消極的な人のための情報システム

    NISHIDA TAKESHI

    人工知能学会・公募型AIセミナー「第一回消極性研究会」, Nov. 2014, Japanese, 慶應大学日吉キャンパス, Domestic conference

    Public discourse

  • Promoting Intercultural Awareness through Native-to-Foreign Speech Accent Conversion

    NISHIDA TAKESHI

    Collaboration across Boundaries: Culture, Distance, & Technology 2014 (CABS 2014), Aug. 2014, English, Kyoto, JAPAN, Large difference in pronunciation between languages often causes technical and mental difficulty in listening comprehension as well as in speech production. In spite of the rationale provided for native speakers to support non-native speakers in international contexts, negative reactions to foreign accents are common. To promote intercultural awareness in communication, we impl, International conference

    Poster presentation

  • ネイティブ英語発話の日本人風の発音への変換による国際的な意識の促進

    NISHIDA TAKESHI

    WISS2013, Dec. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • HirakuReader : 行間を拡張する電子書籍

    NAKAMURA MASATATSU, NISHIDA TAKESHI

    WISS2013, Dec. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • コミュニケーションがつまらないときも楽しくしようとするコミュニケーションシステムのデザイン

    NISHIDA TAKESHI

    第30回エンタテインメントコンピューティング研究発表会, Nov. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • What can be Learnt from the Ground and Space Communications

    NISHIDA Takeshi

    29th International Symposium on Space Technology and Science, Jun. 2013, English, International conference

    Oral presentation

  • 参加人数の多い研究ワークショップに向けた夕食席決めシステムのデザインと運用

    NISHIDA Takeshi

    ヒューマンコミュニケーション基礎研究会, Mar. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • 拡張現実感を利用したプロ野球現地観戦における観戦者間野次共有支援アプリケーションの提案

    MIYAMOTO Akihiro, NISHIDA Takeshi

    ヒューマンコミュニケーション基礎研究会, Mar. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • 「均し読み」するためのブラウジングインターフェースの考察

    NAKAMURA Masatatsu, NISHIDA Takeshi

    第152回ヒューマンコンピュータインタラクション研究会, Mar. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • coremo ~ トレンドと併せた関連情報を提示するユーザー参加型システム ~

    NAKAMURA Masatatsu, NISHIDA Takeshi

    ヒューマンコミュニケーション基礎研究会, Mar. 2013, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • 超消極的な人でも安心して使える学会での交流促進システム

    NISHIDA Takeshi, HAMASAKI Masahiro, KURIHARA Kazutaka

    WISS2012, Dec. 2012, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • リアルタイム性と内容確認を両立するイベント用コメント共有システム

    西田 健志

    EC2012, 2012, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • On-Air Forum: リアルタイムコンテンツ視聴中のコミュニケーション支援システム

    西田 健志, 栗原 一貴, 後藤 真孝

    WISS2009, Dec. 2009, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • Facilitating Coordination in Computer-Mediated Social Interaction

    西田 健志

    CSCW 2008 Doctoral Colloquium, 2008, English, International conference

    Others

  • Drag-and-Guess: Drag-and-Drop with Prediction

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    INTERACT 2007, 2007, English, International conference

    Oral presentation

  • Bringing Round-Robin Signature to Computer-Mediated Communication

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    ECSCW 2007, 2007, English, International conference

    Oral presentation

  • 萌え木: 拡張現実による植物育成支援

    西田 健志, 大和田 茂

    WISS 2006, Dec. 2006, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • Evaluating Group Decision Making Systems Using Role-Playing Games

    Takeshi Nishida, Yuu Shibata, Takeo Igarashi

    CSCW 2006, 2006, English, International conference

    Poster presentation

  • Drag-and-Guess: Drag-and-Drop with Prediction

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    UIST 2006, 2006, English, International conference

    Poster presentation

  • Lock-on-Chat: 複数の話題に分散した会話を促進するチャットシステム

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    WISS 2005, Dec. 2005, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

  • Lock-on-Chat: Boosting Anchored Conversation and its Operation at a Technical Conference

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    INTERACT 2005, 2005, English, International conference

    Oral presentation

  • Drag-and-Guess: 予測付きドラッグアンドドロップ

    Takeshi Nishida, Takeo Igarashi

    WISS 2004, 2004, Japanese, Domestic conference

    Oral presentation

Association Memberships

  • Association for Computing Machinery (ACM)

  • 情報処理学会

Research Projects